A vígjáték szórakoztatásának egyetlen alapja a szexualitás. Mi ez, ha nem az emberi nem kigúnyolása, lenézése? Persze nem a puszta megjelenítés jelenti a fő problémát, hanem az aránytalan töménység, a tény, hogy a humor, mint olyan kizárólag erre a témára korlátozódik. Még az erősebb idegzetűeknek is bizonyára lehangoló ez a, mondhatni, választékos paráznaság.
Rajko Grlić vígjátéka kiváló példa arra, hogy a művészi eszközök önmagukban képtelenek a csodára. Hiába a minőségi technika, a találó képek (fekete esernyők monoton vonulása a lépcsőn lefelé, fölülnézetből, mint a temetés komolyságának érzékeltetése; a város forgatagának karácsonyi hangulata, gazdagság és szegénység kontrasztja egy-egy tárgy ráközelítésével), hiába a pontos vágás, a váltakozó nézőpontok, a szokatlan szerkesztési mód, meglehetősen ütős témaválasztás hiányában csupán értelmetlen egyveleg látszatát jelenti ez a tömérdek munka a filmvásznon.
Habár a megbocsátás ábrázolása egy groteszk világban – ahol a férfi kettős, hármas életet él, ahol a részeg Braco (Bojan Navojec) saját spermáit adja a mesterséges fogamzásra váró testvérének, Nikolának (Miki Manojlović) – aktuális, érdekfeszítő lehetőségeket hordoz magában, a kidolgozatlanság, az egyensúlytalanság olyan kínos eredményekhez vezet, hogy a film vetítésekor többen elhagyják a nézőteret, és nem nevetnek a vígjátéknak definiált horvát–szerb alkotás egyetlen töredékpillanatán sem. Ez nyilvánvalóan egyfajta sikertelenség, hiszen a mű lényege megakad a befogadói közönség értelmezői szűrőjén.
A nem mindennapi családi történet egy meglehetősen pikáns fantáziájú festő édesapa halálos ágyától indul el, és két fiúgyermekének nem kevésbé megbotránkoztató házaséletét boncolgatja, ahol történnek megcsalások, nemzések ide-oda, családon belül és kívül. A cselekmény érdemi részét ezek a jelenetek alkotják, de a megbocsátás, a családban marad és az élet megy tovább üzenete csupán az utolsó záró rész néhány másodpercére szorítkozik. A kellemes őszi hangulat, a színes falevelek, az idilli séta a békességet hivatott megformálni, hiányzik azonban néhány láncszem ahhoz, hogy valóban a megbocsátás története kerekedjék felül.
A téma elnagyolását bizonyítja az aránytalanság. Amennyire lényegesnek vélte a rendező a szexuális kapcsolatok választékos megjelenítését, annyira hiányzik a lelki indíttatások filmbéli, képi felvázolása. A múlt titkai (ki kinek a borja, ki milyen problémákkal küszködik) ugyanis többnyire verbális úton, dialógusok formájában tárulnak elénk, vagy egy-egy szál hirtelen beemelésével (például Nikola második családjának megjelenítése). Nem tiszta a szereplők motivációja sem. Nikola ugyanúgy megtestesíti a prosztatarákban szenvedő áldozatot, mint a tenyérbemászó, undorító férfi alakját. Hasonló módon a szerényebb körülmények között élő fivér, Braco, aki szimpatikussága ellenére sem éppen makulátlan. Jó ötlet a különböző nézőpontok, az egyes szereplők egyéni perspektívájának ábrázolása (Marta, Annamarija, Nikola, Braco történetei), de éppen emiatt nem jut elég idő és odafigyelés a lelki vívódások kellő kibontására, éppen a lényeg morzsolódik szét. Kevesebb nézőponttal, a verbális panaszkodásokon túl, több képi vívódással talán szívünkhöz közelebbinek érezhetnénk a groteszk történet társadalmi fontosságát, amely a megbocsátó család, a család mint végső menedék, az újrakezdés lehetőségét hordozza. Hangsúlyozom, nem a történetet hiányolom, hanem az üzenet megfelelő, pontos kidolgozását.
Az egyébként fesztiváldíjakat is besöprő filmet az üzenet hiánya mellett a humor elmaradása miatt is meg kell torpedóznom. A vígjáték szórakoztatásának egyetlen alapja a szexualitás. Mi ez, ha nem az emberi nem kigúnyolása, lenézése? Persze nem a puszta megjelenítés jelenti a fő problémát, hanem az aránytalan töménység, a tény, hogy a humor, mint olyan kizárólag erre a témára korlátozódik. Még az erősebb idegzetűeknek is bizonyára lehangoló ez a, mondhatni, választékos paráznaság.