• A hét verse: gólya – Pataky Adrienn ajánlásával

    2014.06.16 — Szerző: Murányi Zita

    „Madarak” témában Murányi Zita gólya című versét választottuk ki elsőként a beküldött alkotások közül. A verset Pataky Adrienn ajánlójával tesszük közzé, a hét verse sorozat pedig folytatódik...


  • gólya


    mintha féllábú zongora játszaná
    a tiszta szívvel melankóliáját
    a fekete-fehér tollakon hallod
    ahogy gólyacsőrben a békalábnyom
    vagy most is csak a levegő reszket a
    télen füstöt szivárgó lyukakon
    ha zongorázni lehetne hogy
    se istenem se otthonom
    amikor szél szalad a homokhátakon
    évről-évre ugyanaz a nyugalom ül
    a költöző madarakon
    a házak fölött szárnyak feszülnek a légnek
    minden tavasszal friss élettel töltik meg
    a kémények közötti távolságot
    csak délibáb amin megbicsaklik a táj
    az alföldön perdülnek táncra
    a búskomor teraszok.


    Ajánlás


    Murányi Zita versének gondolatvilága sokfelé futó képzettársításra ad lehetőséget. Megidézi Ady fekete zongoráját, József Attila Tiszta szívvel című versét, s közben ott van a „sokak” alföldje is. A természet hangjait mesterséges hangokhoz hasonlítja, a zongorát egy gólyához. Zongorabillentyű-tollak szólalnak meg, „ahogy gólyacsőrben a békalábnyom” – a vers kihagyásokkal dolgozik, úgy tömörít, hogy közben továbbfuttatja gondolatainkat. A lírai alany háttérbe szorul: hol belülről, hol felülnézetből lát, közelít és távolít, s épp annyira résztvevő is, mint kívülálló – a többféle perspektívából ábrázolt hangulat összességében fontosabb nála.

    „se istenem se otthonom” – szól a dallam a versben. A haza itt már otthon, s ez a vers sajátja: az otthonosság és az ismerősség a homokhátakon, a költöző madarak folytonos visszatérése maga az állandóság nyugalma. A szerző viszont el is idegenít ettől, hiszen a versben hallani vélt dallam, baljós, éles, pergő. S mégis, a vers mértani középpontjaként „amikor szél szalad a homokhátakon” sora ugyanúgy tartozhat az első, mint az utolsó nyolc sorhoz: a szél szaladása lehet nyugtalanító és játékos is. A vers második felére télből tavaszba, feldúltságból nyugalomba vezet át a versív, miközben nyitva marad a kérdés, hogy hova is érkezünk valójában.

    Pataky Adrienn


  • További cikkek