Januári kiállításajánlónkban vegyesen kínálunk festészeti, grafikai, fotográfiai és szobrászati jellegű tárlatokat. Ami közös bennük – és ez manapság nagy szó! –, hogy mindet bejárhatjuk akár személyesen is. Töltekezzünk művészettel!
A hőmérő mínuszokat mutat, délután ötkor vaksötét van, jég és köd mindenütt. Nincs sok derűre okunk akkor sem, ha szeretünk például kiállításokkal feltöltekezni, hiszen a kényszerű zárva tartást is meghosszabbították. De – ahogy mindig – van megoldás! Nem, nem az online bejárható tárlatokra gondolunk, hanem arra, hogy a kereskedelmi galériákra nem érvényes a zárva tartási kötelezettség, és még most is jobbnál jobb kortárs tárlatok közül válogathatunk a kínálatukban. A nyitva tartás a megszokottól eltérhet, sőt sok helyen előre be kell jelentkezni, ezért mielőtt valaki privát galériatúrára indulna, érdemes a honlapokon tájékozódni.
Második alkalommal rendez a TOBE galéria egyéni kiállítást Major Ákos fotóművésznek. A fekete-fehér felvételekben tükröződő visszafogott szemlélődés, sajátos idegenségérzet révén Major munkásságát gyakran az Amerikából indult New Topographicshez kötik. Jelenlegi sorozata ugyanakkor személyes indíttatásból fakad: a fotók Pakson és környékén készültek, ott, ahol az alkotó a gyerekkorát töltötte. Az erős érzelmi köteléknek köszönhetően a képekből különös intimitás és melankolikus hangulat árad, miközben sikeresen elkerüli a nosztalgia édeskés csapdáit. Az egykori iparváros maradványai, magányos tájrészletek és préselt virágok jelzik ennek a szokatlan emlékezésnek az útját.
New Topographics: A tájképfényképészet viszonylag új iránya, mely elnevezését az 1975-ben New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape címmel, a rochesteri George Eastman House-ban William Jankins által megrendezett kiállítás alapján kapta. A tájképpel kapcsolatos romantikus felfogásnak egyfajta oppozíciója, melyben a természet csodálta háttérbe szorul, helyébe pedig a táj mint társadalmi folyamatok vagy az azokat meghatározó gazdasági, pszichológiai tényezők szimbóluma jelenik meg.
Személyesen, de egy virtuális galériatúra segítségével online is bejárhatjuk Alexander Tinei kiállítását a Deák Erika Galériában, amely ennek a szezonnak mindenképpen az egyik legnagyobb dobása. A kolozsvári Ecsetgyárból induló, moldáviai származású művész mostanra a kortárs figurális festészet nemzetközi sztárja lett, munkáinak emblematikus jegyei (elmosott, roncsolt felületrészek, mélyből előtűnő részletek vagy a figuratív ábrázolás határainak kitapogatása) összetéveszthetetlenné teszik alkotásait. Ezen a kiállításon most egy új technika, a linóleummetszés terepén született kísérleteket láthatunk, és megfigyelhetjük, vajon sikerül-e olyan érzékenyen közvetítenie általa az emberi szorongást, mint ahogyan azt a festményein teszi.
A MAMŰ Galériában egy viszonylag új művészcsoportosulással, a SKURC Grouppal ismerkedhetnek meg a látogatók. A 2019 nyarán összeálló és a Népszigeten berendezkedő társaság a rajz és a grafika területén alkotó művészeket fogja össze: a közösségi, projektalapú együttműködés jegyében dolgoznak közösen. Töredekékek – nem tévedés, valóban ez a jelenlegi kiállítás címe, mely egy véletlen elírásból származik, de a benne rejlő játékos többletjelentést felismerve a szervezők meghagyták ebben a formában. A válogatás mögött hasonló elv munkál, mint ami a kintsugi, azaz a tradicionális kerámiatechnika mögött, amely a széttöredezett elemeket nem a megszűnéssel azonosítja, hanem egy új, másmilyen egész ígéreteként tekint rájuk.
Kiállító művészek: Bencs Dániel, Lázár Kristóf, Matisz Richárd, Németh Dávid, Németh László, Üveges Mónika
Nehéz ebben a kissé összemosódott időszakban számon tartani az ilyesmit, de jó, ha tudjuk, hogy már a farsangban járunk. Horváth Gideon kiállítása az ISBN könyv+galériában pedig szépen rímel erre az ünnepre: a bacchanáliák és a karneválok világát idézi fel a faun jól ismert alakjával. A figura persze összetettebb, mint hinnénk, nem csupán a mulatozás, az érzéki örömök élvezete jellemzi. Egy olyan világlátást jelképez, amelyben ellentétesnek tűnő fogalmak köthetnek (időszakosan) békét egymással: például a normalitás és az attól való eltérés, természet és kultúra, emberi és nem emberi. A műegyüttes univerzális mondanivalója ellenére személyes és hiperérzékeny – ez utóbbit a kiállított szobrok és objektek anyagául szolgáló méhviasz is jól illusztrálja.
A törökbálinti MaxCity gondolt egy merészet: lakberendezési és bútoráruházai mellett elkülönített egy négyszáz négyzetméteres teret mint kortárs művészeti kiállítóhelyet. A Gallery MAX-nak már a második kiállítását tekinthetik meg az érdeklődők február végéig: a Női (ir)realitások című válogatáson kizárólag női alkotók munkái szerepelnek azzal a nem titkolt céllal, hogy a női festészet mibenlétéről vessenek fel kérdéseket. A témával olyan nemzetközileg fontos és – noha már fél évszázada létező, de még mindig – aktuális diskurzushoz kívánnak kapcsolódni a szervezők, mint amilyen a kisajátító férfi tekintet hagyományos dominanciáját megkérdőjelező New Art History.
Kiállító művészek: Ada Vilhan, Bakonyi Zita, Csatlós Asztrid, Gaál Alexandra, Gebler Kitti, Horváth Orsi, Juhász Villő, Kalán Viktória, Könyv Kata, Mayer Hella, Naomi Devil, Rabóczky Judit Rita, Sütő Angéla, Szabóová Márta, Nagy Sára, Töttös Kata, Turcsány Villő, Verebics Ági, Verebics Kati, Végh Júlia Odin
Szépen összejött a számmisztika a Várfok számára: november 30-án ünnepelhette a galéria megnyitásának 30. évfordulóját. A neves alkalomra válogatást rendeztek az általuk képviselt művészkörből, megnyitva harmincnál jóval több műből álló raktárukat. És hogy a komolyság helyett vidámság uralja az ünneplést, a rendezők játékosra vették a válogatást: kiállították a legkisebb és a legnagyobb, a legtöbbet publikált, a legrészletgazdagabb, a leghosszabb ideig készült, a legvörösebb, a legújabb és a legértékesebb képeket, és így tovább – aki kíváncsi, hogy még mit, irány a Várfok! A kiállítást meghosszabbították, így február közepéig megtekinthető.
Kiállító művészek: aatoth franyo, Czigány Ákos, feLugossy László, Gaál Kata, Françoise Gilot, Győrffy László, Herman Levente, Martin C. Herbst, Kazi Roland, El Kazovszkij, Keserü Károly, Korniss Péter, Mulasics László, Nemes Anna, Orr Máté, Rácmolnár Sándor, Rozsda Endre, Szirtes János, Szotyory László, Ujházi Péter, Várady Róbert, Sebastian Weissenbacher