A Prima Primissima alapítói 2007-ben hozták létre a Junior Prima Díjat, melynek zenei kategóriájában az MVM Zrt.-vel együttműködve 2008 óta támogatják a kiemelkedő tehetségű fiatal zeneművészeket. A KO évről évre külön figyelmet szentel a díjazottak és ezzel a jövő művészgenerációjának bemutatására.
A szakmai zsűri döntése nyomán az MVM Zrt. minden évben a tíz legkiemelkedőbb harminc év alatti fiatalt részesíti támogatásban. A díj értékét az is mutatja, ahogy Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a zsűri elnöke találóan megfogalmazta a tavalyi díjátadón, hogy „a korábbi díjazottak közül ma már sokan a nemzetközi zenei élet oszlopos tagjai”, és ezek a fiatal művészek ezt a magas presztízsű elismerést viselve
„az ország nagyköveteiként vihetik hírét annak az üzenetnek, hogy Magyarország a zenében nagyhatalom”.
A Junior Prima Díj zsűrijének tagjai minden évben a magyar zeneművészet szaktekintélyei közül kerülnek ki. A korábbi zsűritagok közül Fülei Balázzsal a kiválasztás folyamatairól, a rangos elismerés pályájára gyakorolt hatásairól, valamint a mai fiatal művészek jövőképéről beszélgettünk. „Nem a hangok mennyisége és az akadémikus tudás, hanem a szakralitás az igazán fontos” – mondta el interjúnkban Binder Károly jazzmuzsikus. Boldoczki Gábort a jövő zenészgenerációját érintő kultúrmissziójáról kérdeztük, valamint azokról az tapasztalatairól, amelyeket a Junior Prima Díj zenei kategóriájának zsűrijében szerzett. Szentpáli Roland tubaművész, zeneszerző hangszerválasztásáról, komponálási módszeréről, az MVM ZENERGIA-ról és friss nemzetközi sikeréről is mesél nekünk. Balázs János zongoraművész pedig a KO-nak adott exkluzív interjúban olyan arcát is megmutatta, amelyet eddig féltve őrzött.
2020-ban egyszerre öt olyan Junior Prima díjas zeneművészt mutattunk be a hazai palettáról, akik kiemelkedő művelői saját hangszereiknek, köztük Gyöngyösi Ivett zongoraművészt, Scheuring Kata fuvolaművészt, Tabajdi Ádám orgonaművészt, Könyves-Tóth Mihály trombitaművészt, valamint Boros Misi zongoraművészt. Külön emlékeztünk meg a Junior Prima díjazott fiatal népzenészekről: Fekete Borbáláról, Nádasdy Fanniról, Pálházi Bencéről és Vajas Albertről, akik nemcsak éltetik a hagyományokat, hanem tovább is örökítik azokat.
Oláh Dezső a fiatal jazz-zenész-generáció egyik legtehetségesebb muzsikusa. Huszonhárom éves korában ő volt az első képviselője a műfajnak, akit Junior Prima Díjjal jutalmaztak. Kecskés D. Balázs Junior Prima Díjat elnyert zeneszerző, a fiatal tehetségek táborának oszlopos tagja, akiben közel azonos racionalitás és irracionalitás dolgozik, miközben komponál, újat alkot, és végeredményben kérdések megfogalmazására ösztönöz a művészetével.
Magyarország egyik legjobb dobosa, zongorákon komponál, kiemelkedő basszusgitáros – gondolhatnánk, hogy három emberről van itt szó, viszont előre le kell lőnünk a poént: ezek az attribútumok mind egy személyben, méghozzá Tálas Áronban találkoznak. Dobos Dániel zeneszerző a folklór és a modern jegyek labirintusában, a hagyomány éltetése és az újító szellemiség kettősében alkot. Interjúnkban zeneszerzésről és a díjról is kérdeztük. „Magyarország dobos és zongorista nagyhatalom” – mondta a KO-nak Fonay Tibor, az egyik legfoglalkoztatottabb magyar jazzmuzsikus, aki nagybőgőn és basszusgitáron egyaránt kiválóan játszik. Formációiról, prioritásokról és a Junior Prima Díj jelentőségéről beszélgettünk a tehetséges előadóval. Mészáros Zsolt Máté fiatal kora ellenére háromszoros Fischer Annie- és Magyar Művészeti Akadémia-ösztöndíjas. Azon feltörekvő tehetségek sorát erősíti, akiket ha művészetükről kérdezünk, lenyűgöző lelkesedéssel kezdenek mesélni, és ebbe legalább olyan könnyű belefeledkezni, mint produkcióikba.
Jött, látott, győzött – ez röviden Láposi Dániel eddigi karrierje, aki az első UMFZ Zeneszerzőversenyéről és a Junior Prima Díj átadójáról is nyertesen tért haza. Azonban itt még nem áll meg, úgyhogy mielőtt túl híres lesz, jövőbeli terveiről, ambícióiról, szerteágazó érdeklődési köréről kérdeztük. Várallyay Petra hegedűművész, jazz-zongorista, zeneszerző műfajok széles spektrumát járja be a barokk zenétől a free jazzen át a progresszív rockig. Sztranyák Dávid basszusharsona-művész hangszerénél már csak elhivatottsága öblösebb: folyamatos versenyekkel tartja magát naprakészen, míg olyan formációkban is helyt áll, mint az Alba Regia Szimfonikus Zenekar, a Szegedi Harsonaegyüttes vagy az Operettszínház zenekara.
Fürjes Anna Csenge operaénekes az Operaház színpadát vette célba: Jelinek Gábortól, Meláth Andreától és Marton Évától tanulta a mesterségét. Mezzoszopránként olyan darabokban próbálhatta már ki magát, mint a Carmen, az Aida, a Gioconda vagy a Traviata. Vida Mónika Ruth a Nemzetközi Chopin Versenyről, Bachról, istenhitről és számos tervéről is beszélt interjúnkban. A népi és komolyzenében egyaránt otthonosan mozgó Berecz Mihály a Junior Prima Díj elnyerése után a New York-i Carnegie tehetségfigyelő rendszerébe is bekerült. Az ifjú virtuózzal jövőbeli terveiről, a historikus hangszerek szeretetéről és az elhivatottságról beszélgettünk – nem kérdés, hogy a jövő hegedűsgenerációja az ő keze alól fog kikerülni. Hotzi Mátyás Junior Prima díjas csellóművészt pedig pályaelhagyási kísérletéről és arról is kérdeztük, hogy milyen érzés örök kívülállóként otthon érezni magát egy közösségben. És hogy az utánpótlás jövője se maradjon ki, az egyik legtehetségesebb fiatal hegedűművészünk, Osztrosits Éva arról nyilatkozott a KO-nak, hogy mit jelent kapocs-személyiségnek lenni: hisz aki olyan tanároktól tanult, mint Kokas Katalin vagy Kalló Zsolt, maga is a katedrára kívánkozik.
A megjelenés támogatója: MVM Zrt.