Kell-e a műnek a befejezés, elvégre az élet maga is nyitott, megválaszolatlan kérdések halmaza. Valahol Budapest rejtett zugában, szocreál hangulatú kultúrház színpadán komoly filozófiai gondolkodásra nevelik a fiatalabb közönséget Tennessee Williams „színház a színházban” világának különleges megteremtésével.
Kell-e a műnek a befejezés, elvégre az élet maga is nyitott, megválaszolatlan kérdések halmaza. Valahol Budapest rejtett zugában, szocreál hangulatú kultúrház színpadán komoly filozófiai gondolkodásra nevelik a fiatalabb közönséget Tennessee Williams „színház a színházban” világának különleges megteremtésével.
Találóan határolja el a két világot a belső mű megrendezése körüli hercehurca: hova tolják a díszletet, hol vágják meg a darabot, illetve a későbbi kiszólások, többek között amikor Felice a darab vége felé elmagyarázza, hogy ő az ajtó mögött áll, de valójában a függöny mögül kukucskálva közvetíti majd gondolatait. De igazán különálló ez a két léttér? Hol húzódik a határ, hol van a kapcsolódási pont színház és valóság között? Ezt testesíti meg a kezdeti sötétség, a velünk mint nézőkkel alkotott interakció, és ezt a gondolatot közvetíti a színpadi dimenziók állandó kölcsönhatása. A díszlet nélküli, fekete függönyökkel elsötétített tér a magányos zongorával épp olyan élethelyzetre utal, mint a belső színjáték informatívabb előadása, A kétszereplős darab, amely két testvér családi tragédiáját, szüleik halálát, téves ítélkezések előli bujdosásukat, bezártságukat jeleníti meg. Fokozott félelmüket egy hajszál választja el az őrülettől, rettegnek az ajtónyitástól, a különféle hangoktól, kopogástól, de a bezártság szó puszta kimondásától is. Ezt a feszültséget feloldja időnként egy életkép, a visszaemlékezések fényjátékkal, zenélőgép mesebeli dallamával kísért szavakba öntése, a belső szín játékát is megsokszorozva ezáltal. De olykor a szabadulás gondolata is ilyen feloldó erő, a külvilág, a napraforgók, az elképzelt megoldások imitálása (például egy Grossmann nevezetű úr irodájában). A külső és belső színdarab kapcsolatát szilárdítja meg a zárójelenet: a csúcspont találóan a már-már vontatott sztorizgatásokat és túlzó szenvedéseket követően, amikor egymás ölében, kiszolgáltatottan, az élet befejezésének szándékával, sietve, még egyszer utoljára eldarálják a kétszereplős darabot. De a pisztoly nem sül el, kijátszva ezzel a csehovi elvárásokat.
A külső szereplőknek ez a lelki fordulata is szemléletesen kidolgozott, hiszen míg a belső játék tele van fénnyel, humoros mimikával, karakteres mozdulatokkal, addig a drámai csúcs maga az elhadarás: szövegrészeket ugranak át és jutnak el végül így a lány kérésére a bizonyos napraforgós részre, várva a szabadulást, az egymást felszabadító pisztolylövést. Ha korábban olykor el is lankadt a figyelem, mihelyt kilépünk a belső játékból, különleges tapasztalat részeseivé válhatunk: a két fiatal szenvedése valóban rokon az általuk eljátszott szereplők küzdelmeivel, a végső teljes sötétség azonban megválaszolatlan kérdéseket hagy maga után.