Amint kiderült, hogy az USA fényesebb napokat is megélt, egykoron talán elsőszámú alternatív rockbandája, az Evanescence új albumra készült, a hír azonnal megosztotta a könnyűzene ez irányára fogékonyakat. Tavaly ősszel jelent meg az album, a vita pedig azóta is zajlik, hogy mit is lehet kezdeni vele.
Amint kiderült, hogy az USA fényesebb napokat is megélt, egykoron talán elsőszámú alternatív rockbandája, az Evanescence új albumra készült, a hír azonnal megosztotta a könnyűzene ez irányára fogékonyakat. Tavaly ősszel jelent meg az album, a vita pedig azóta is zajlik, hogy mit is lehet kezdeni vele. Továbbá azt sem szabad elfelejtenünk, hogy már a zenekar létezése és besorolása (a rendszertan mindig problémákat okoz, ha a szellem eredményeivel szembesülünk) is rengeteg kérdést vet fel, ezek közül most csak néhányat szeretnék érinteni az albumról alkotandó vélemény színesítése érdekében.
Miben is áll valójában az Evanescence sikere? A dalokban? Amy Lee hangjában? Az image-ben? Ezek valamilyen egyedi találkozásában? Talán ez utóbbi áll legközelebb az igazsághoz. Adott egy zenekar, amely az első valódi sikerét a 2003-as Bring me to life kislemezzel és főként a klippel érte el, amely sötét színei, témaválasztása és szinte beauty-and-the-beast-szerű szerkezete új érdeklődést ébresztett a gót szubkultúra árnyas világa iránt. Ezzel el is érünk az első és legfontosabb gyújtóponthoz: gót zene-e az Evanescence? Ha az első lemezt és annak tartalmát nézzük, akkor semmiképpen sem, a „darkos” külsőségek pedig nem elegendőek.
Aztán jött a szakítás a kreatív agyként számon tartott Ben Moody és a csapat között, aminek eredményeképpen jelent meg a második, The Open Door című album: új felállás, Amy Lee dominanciája pedig letagadhatatlan. Sokkalta mélyebbre szálltak a dalok – a nagyközönség szerint a minőségben, szerintem az énekesnő modern értelemben vett gótika iránti érdeklődésében. Alig vannak slágerek, van azonban mindent átszövő szenvedély, vörös, fekete, fehér és egészen világoskék hangulatok keveredése. A várt siker elmaradt sajnos: elvesztették a korábbi rajongók tetemes részét, a „keményvonalas” gótok között pedig még mindig nem volt helyük (talán nem is hajtottak rá soha).
Megasláger a kezdés (What you want, a hozzá készült videót lásd alább), amelyet utána hullámzó folytatás követ. A már ismert metodikával készült az új lemez: egészséges arányban kevert erőteljes, szinte már-már metálba hajló részek mellett zongora, néhol szimfonikus futamok (inkább díszítés, mint meghatározó elem), félúton a Fallen és a The Open Door világa között. Néhol működik ez a találkozás (vagy nevezhetjük harmadik útnak is), néhol pedig kevésbé. A második, Made of Stone erőteljes heavy metal hatást mutat, a My Heart is Broken egyértelműen az album My Immortalja akart lenni, de nem tudott azzá válni, a The Other Side a Korn lenyomatát idézi fel (különösen izgalmas dobkezdésével), a zárásban pedig egy elektronikus alapú dalt is kapunk a Swimming Home képében.