Noha a formai megoldások változók, az idei ArteKino Filmfesztivál tematikája egységes: olyan karakterekkel találkozhatunk, akik különféle módon lázadnak környezetük ellen, vagy próbálnak szabadulni onnan. Az ingyenes európai filmes mustrát idén is online rendezik meg egész decemberben.
Kevéssé tesz releváns megállapításokat az internet személyiségformáló vonásairól a LOMO. Langhof 2017-es filmje mással törleszt: a Fatih Akin jegyezte Az Arany Kesztyűből ismert Jonas Dassler a játékidő során végig parádésan tereli a figyelmünket. A színész mindössze huszonegy évesen játszotta el rendkívül hitelesen a virtuális valóságban ragadt, okostelefonon lógó, emberi kapcsolatokkal hadilábon álló tinit. A LOMO áttűnésekben gazdag, chatfelületeket ábrázoló snittjei testközelbe hozzák a főalak valóságból történő kiszakadását. Julia Langhof emellett rákérdez, hogy miképp befolyásolja a világháló a szülő-gyerek, illetve a szerelmi viszonyokat: nyitva hagyott fináléja talán ébredést hoz Paul számára, és visszatereli őt a hétköznapokba.
Marysia Nikitiuk 2018-as művében lírai realizmus parolázik nyomasztó realizmussal, illetve néha még egy leheletnyi mágikus realizmus is szüremlik a kockák közé. A több szálon futó, egyszerre családi és szerelmi melodrámaként üzemelő történet egy ötéves kislány percepcióját festi le érzékletesen, emellett pedig a film két szerelmes, egy bűnözősorsra jutó srác és a falujában rekedő lány kanosszájáról is tudósít. Régi hagyományok és új törekvések, röghöz kötöttség és menekülési szándék ütközik. A When the Trees Fall balladisztikus sztorijának stilisztikája a figurákban dúló viharokat képzi le. Nikitiuk ugyan nem kecsegtet happy enddel, olykor feminista tónusú, de leginkább univerzális dilemmákat körbejáró debütrendezése mégis kedvezhet a folklorisztikus mesék kedvelőinek.
Paloma Sermon-Dai tavalyi alkotása jóval többet kínál, mint amennyit a kiindulópontja sejtetni enged. Uszkve hetven perce során ez a belga dokumentumfilm nem ragad le a drogfüggőség számtalanszor bemutatott problémájánál. A rendező vizsgálódásának középpontjában egy nyűgökkel terhelt, de lenyűgözően intim, keserédes anya-fiú összetartozás áll. A Petit Samedi (a cím egyébként kétértelmű, franciául „szombat”-ot jelent, de a főkarakter vezetékneve is ez) karcos házivideó-felvételekbe, színpompás beállításokba rejtve beszél szülő és gyerek traumákkal terhelt múltjáról, amely révén egyikük sem képes felnőni vagy épp megélni saját öregkorát. Két elveszett, ugyanakkor egymásra utalt lélekről skiccel portrét a rendező. A fiú, Damien gyötrelme kábítószeraddikcióba és többnapos eltűnésekbe fullad, míg az anya, Ysma saját bevallása szerint a kisváros bolondjaként, tanácstalanul bóklászva keresi negyvenhárom éves, örökre traumatizált gyerekét. Mégsem végletesen tragikus a sztori: Damienben erős a továbblépési és szenvedélybetegségétől való szabadulási szándék, így a Petit Samedi zárszava feltétlenül reménykeltő.
Radu Jude végképp a román új hullám legnagyobbjává emelkedett. Nemrég az Arany Medvével honorált Zűrös kettyintésben vizsgálta a képmutatás anatómiáját godardi képrombolóként, a tavaly készült Nagybetűkkel a szabadságért pedig a szocialista diktatúra ellen graffitiművészként lázadó, tizenkilenc évesen elhunyt Mugur Călinescu emlékének adózik. Jude egy brechti V-effektusokkal zsúfolt, Gianina Carbunariu dokuszíndarabját önreflexíven ugyancsak a deszkákra helyező rémdrámát készített. A felépített díszletekkel, színes háttérrel tarkított Nagybetűkkel a szabadságért a hatalom vasmarkában zajló kiúttalan vergődés nyugtalanító lenyomata. Jude a ’70-es évekbeli európai politikai modernizmus zászlóvivője: a múlt stilizált újrajátszását a Ceaușescu-rezsimet bálványozó fekete-fehér híradófelvételek szakítják félbe a kulturális műsoroktól kezdve a nehézipari tudósításokig. Aztán a Călinescu megtörésével és valószínűleg mérgezés általi halálával záruló, pokolian kegyetlen utolsó tíz perc egy utcaképekkel szimbolizált, bizonytalan és nemtörődöm jelenben hagyja magára az akkori román állampolgárt és a sokkba taszított nézőt.
Két évvel előzte meg az Egy fantasztikus nőt a lengyel származású Karolina Bielawska rendkívül szenzitív, melankolikus dokumentumfilmje. A Hívj kérlek Mariannak egyszerre precíz feminista pillanatkép és óriási humanizmust sugárzó portré a negyvenes éveiben járó, magát nővé operáltató Marianna Klapczynskáról. Performatív gesztussal élő kerettörténetében a főalak két alkotótársával dolgozná színdarabbá küzdelmes életét egy felolvasóest során, de korántsem ez a mű leginkább megragadó aspektusa. Nézőpontokat feleltet egymásra Marianna és Bielawska, és genderáttekintésük során főleg arra keresik a választ, hogy milyen akadályokat kénytelen leküzdeni a címszereplő a szülei, ismerősei, netán az utca emberei oldaláról – vagyis a Hívj kérlek Mariannak énképről, öndefinícióról szól. A rendező olvasatában a mások által felénk küldött reakciók, illetve a rosszalláson való túllendülés határozza meg társadalmi nemünket. Bielawska emancipációs dokumentumfilmje azonban ennél is továbbmegy. Hiába ugyanis a külvilággal való szembeszegülés, Marianna nővé alakulása biológiailag is meghatározott, így a főszereplőnek a hormonkezelés mellékhatásai révén önnön testi korlátaival is meg kell küzdenie. Szerencsére a rendező okosabb annál, hogy egyértelmű felelettel zárja le a címalak passióját: úgy véli, amíg létezik tolerancia és őszinte odafordulás, esély nyílhat egy jobb holnapra. A Natalia Fiedorczuk énekelte Marianna, valamint az Antony and the Johnsons Another Worldje zeneileg pedig alá is húzzák a központi felvetést.
Az ArteKino online filmfesztivál kínálata december 31-ig érhető el a weboldalukon. A programban szereplő tizenkét film mindegyike ingyenesen nézhető.
A megjelenés támogatója: ArteKino Online Filmfesztivál