A 18. CineFest első hétvégéjének a litván sci-fitől az Arany Medve-díjas spanyol drámán át francia nemierőszak-thrillerig terjedő felhozatalából válogattunk, de a román új hullám és az amerikai független film is képviselteti magát összeállításunkban.
A CineFest idei kiadására már valóban azt mondhattuk, hogy maga mögött tudta a karanténidőszakot. Mind formájában, mind felhozatalában régi fényében tündököl a fesztivál, habár egy-két módosítás (például a vetítések számának csökkentése, az igazán erőteljes, exkluzív húzónevek helyett inkább a forgalmazók őszi kínálatának felvonultatása) jelzi, hogy a fesztivál már nem feltétlenül azon az úton jár, ahol öt vagy tíz éve láthattuk. Egyvalami azonban továbbra is állandó: Berlin és Cannes legjobbjaival, az európai és amerikai független filmes szcéna gyöngyszemeivel idén is Miskolcon találkozhattunk az elsők között – nézzük, hogy mivel szolgált a fesztivál nyitóhétvégéje!
Génmódosítással sem úsztuk meg az ökológiai katasztrófát, így a kiváltságos néhányakat leszámítva az emberiség egy kietlen mocsárban próbál túlélni a maga módján – köztük Vesper is, aki robottestbe költöztetett vegetáló apjával együtt azt reméli, sikerül megfejtenie a növénytermesztés újraindításának titkát. Noha a filmet könnyen lehetne környezetvédő-kiáltványként és kapitalizmuskritikaként is felfogni, gondolatvilága ennél sokkal összetettebb, és az egyik, kelet-európai rendezője okán éppúgy szól az elnyomó rendszerek fennmaradását biztosító alattvalói ügyeskedésről és a remény életben tartásáról. A különböző klasszikusokból bőséggel ihletődő, mégis saját képére formált látvány- és hangulatvilág a disztópiák és posztapokaliptikus művek nyomorúságát még egy adag posztszovjet kilátástalansággal (meg litván mocsárerdőkkel és génmódosított növényekkel) fejeli meg. Parádésan kitalált-kidolgozott mitológiával állunk szemben, legyen szó egy apró mutáns virágról (és az ehhez hasonló anomáliákat megjelenítő effektekről) vagy a közeg tágabb feltérképezéséről és viszonyairól. Kár, hogy amikor a film nem tud már újabb ilyen elmélyülést kívánó részleteket elénk sorakoztatni, a limitált cselekmény és a meglehetősen ötletszerűen motivált szereplők egyre nehezebben viszik el a hátukon, mindazonáltal a Vesper mindenképpen különleges anomália, ahol az amerikai műfaji hagyományok és az európai stílusú történetmesélés kiválóan megférnek egymás mellett.
Egy spanyol baracktermesztő család azzal kénytelen szembesülni, hogy évtizedek óta tulajdonukban álló gyümölcsösük papíron valójában sosem volt az övék – de ez látszólag mindegy is, mert a barackot csak veszteségesen lehet eladni, a sokkal jobb biznisznek bizonyuló napelemfarmok pedig egyébként is mindent bedarálnak a környéken. A nehézségek természetesen a többgenerációs család összetartását is kihívások elé állítják, de nem egészen úgy, ahogyan a munkásosztály nosztalgikus romantikájával foglalkozó szociodrámáktól megszokhattuk. Kell egy kis idő, mire kibontakozik az Alcarràs saját útja, és mire igazán magukkal ragadnak a figurák, akik döbbenetes természetességgel viszik vászonra a jellemző családi örömöket és perpatvarokat. Simón jó érzékkel kerüli el a túlzó dramatizációt és azt, hogy pozitív és negatív karaktereket faragjon szereplőiből. Egyszerűen a maguk gyengeségeivel, erényeivel felvonuló, természetes, bájos figurák életébe pillanthatunk be (szó szerint, hiszen a rendezés maga is sokszor a falakon, ablakokon keresztül leskelődik-hallgatózik utánuk), akikkel még a kétórás játékidő után is szívesen együtt maradnánk.
A Kék hold a CineFest egyik leginkább kétarcú filmje. Az egyik oldalról a témaválasztása parádés, ahogyan egy hegyi szállodát üzemeltető család (klán) lánygyermekének sorsán keresztül mutatja be, hogy miképp létezik a patriarchátus és a hímsovinizmus még azon férfiak körében is, akik a legkevésbé sem gondolnak elnyomókként magukra. A másik oldalról miközben hűen tagozódik be a román új hullám töredezetten-kihagyásokkal vágott, lecsupaszított, hosszú snittes filmnyelvébe (csak éppen egy Mungiuhoz képest sokkal dühösebb, nyersebb és mozgalmasabb), nehéz nem csak annyit látni benne, hogy kétségbeesetten rohangálunk különböző ordibáló-dulakodó emberek nyomában. Ez részben szükségszerű korlátai (a helyi filmalaptól nem kapott támogatást, így relatíve fillérekből készült a produkció), részben a tartalom okán még indokoltnak is tekinthető, de folyamatosan azt érezni, a Kék hold nem tudja jól megfogalmazni magát, és komponálatlansága leginkább ezt takargatja.
A szerelmesdal a Nomádok földjéből ismert világba kalauzol el, ahol az amerikai vadon kézzelfogható közelsége, a puritánság és a magány határozza meg az életet – pláne Faye számára, aki özvegyként most veszi fel újra a kapcsolatot egykori szerelmével. A nyolcvanegy perces játékidő ellenére is lassan csordogáló, el-elmerengő alkotás a cselekményt és a tematikát tekintve nem feltétlenül bír többel, mint egy alaposabban kidolgozott rövidfilm, formailag pedig bravúrkodástól mentes, elsősorban tájképeiből és karaktereiből építkező műről beszélhetünk. Ugyanakkor élmény elmerülni a céltalanság és feladatnélküliség jelentette szabadságban – a csendes, lírai megfogalmazásában annak, hogy a megfelelő hozzáállással még életünk alkonyán is több kapu nyílik, mint amennyi bezárul.
Joseph Chambers biztosítási ügynökként nemrég költözött az amerikai Közép-Nyugatra családjával, és feltett szándéka azzal beilleszkedni a vidéki közegbe, hogy egy nap egyedül indul szarvasra vadászni – hogy természetesen valami balul süljön el. Kényelmetlenül sokáig kitartott jelenetek, bizarr, már-már horrorfilmes zörejekkel operáló hangsáv és a főszereplő Clayne Crawford nüanszolt játéka jellemzi a Joseph Chambers becsületét, amely mindezek ellenére sem formálja eléggé saját képére a témájául választott „bűn és bűnhődés”-toposzt. Machoian előző műve, a The Killing of Two Lovers szinte lépésről lépésre ugyanezt a receptet követte (beleértve a törékeny férfiasságával küzdő vidéki családapa figuráját), azonban míg azt folyamatosan fűtötte egy bombaként ketyegő párkapcsolati tragédia, a Joseph Chambers becsülete absztrakt morális dilemmája, szögegyszerű cselekményvezetése és némileg kiszámítható fordulatai révén minduntalan unalomba fullad. Néha ugyan akad egy-egy figyelemre méltó szellemessége (például a főhős csehovi hangulatú fegyverbiztonsági ballépései), de összességében inkább belesimul a tömegbe, mint kiemelkedik belőle.
A belga tehetség második nagyjátékfilmje nem olyan zsigeri hatású, mint a kvázi testhorrorként is felfogható traszneműség-dráma, a Lány, de legalább olyan letaglózó: két tizenhárom éves kisfiú homoszexuális felhangokkal átitatott barátságából végül egy tragikus, fájdalmakkal teli történet növi ki magát. Eden Dambrine képében Dhont ismét egy olyan ifjú tehetségre akadt, aki mágnesként vonzza a kamerát – igaz, a rendezőnél eleve kevesen jobbak az európai porondon abban, hogy hogyan tegyék eggyé nézőjüket hőseik minden rezdülésével. A Közelben semmi sem tolakodó vagy túlzásba vitt, ugyanakkor egy pillanatra sem tudjuk kivonni magunkat a hatása alól. Minden egyes képén együtt élünk és lélegzünk karaktereivel, érzelmeivel – olyan biztos kezű, koncepciózus munka ez, amelyre csak a legnagyobbak képesek.
A vád egy 2015-ös stanfordi eset könyvadaptációjának feldolgozása: a francia környezetbe áthelyezett műben a szépreményű Alexandre-t (akit a rendező fia, Ben Attal játszik) az a vád éri, hogy egy buli során megerőszakolta mostohahúgát (Suzanee Joannet). A bizonyítékok és vallomások azonban mindkét oldalról ellentmondásosak, és valójában pontosan arra szeretne rávilágítani a mű, hogy ezekben a helyzetekben nem mindig akadnak egyértelmű, objektív igazságok, ellenben annál több fájdalom és tönkretett élet. A film élesen tagolódik két részre: egy órán keresztül az esetet megelőző-követő egy-két napot követhetjük, majd éveket ugorva egy klasszikus tárgyalótermi drámává alakul. Azonban Attal megközelítése amilyen hiánypótló egy ilyen polarizált témában, annyira triviálisan vérzik el filmbe öntve: a helyenként döbbenetesen amerikai jellegű szájbarágástól a dokumentumfilmesen lusta komponáltságon át a két főszereplő alulírásáig (gyakorlatilag a fiú szülei több karakterizációt kapnak, mint ő maga) mindent megtesz azért, hogy elveszítse nézőjét. A bíróság falai között már egy egyszerűbb feladattal kell megbirkóznia, ennek megfelelően inkább elemében is van, de alapozás híján ekkorra már elveszti a talajt a lába alól. A vád tipikusan az a mű, amelyről két vetítés között hümmögve elemezgethetjük, hogy mennyire fontos film, hogy aztán heteken belül elfelejtsük a létezését is.