• Így alakultak át a videoklipek a Covid hatására

    2021.09.02 — Szerző: Buzás Lelle

    Hogyan igazodott a pandémiához egy olyan iparág, amelynek fő bevételi forrása az élő előadások voltak? Miképp hatott az alkotói folyamatokra a bezártság, és hogyan tartották a formációk a rajongóikkal a kapcsolatot? Hazai és külföldi klipeket vizsgáltunk a Covid legnehezebb hónapjaiból.

  • Jelenet a Gustave Tiger „Hungaria Aeterna” klipjéből  Kép forrása
    Jelenet a Gustave Tiger „Hungaria Aeterna” klipjéből
    Kép forrása

    A globális zeneipar értékét nagyjából ötvenmilliárd dollárra becsülik, bevételi forrása pedig két fő pillérből áll. Az élő előadások és az ezek köré szerveződő események a fenti összeg több mint felét teszik ki, ezeken belül is a jegyértékesítés viszi a prímet. A második helyen a rögzített zene szerepel, ami a streamingből, a digitális letöltésekből, a fizikai eladásokból és a szinkronizációs díjakból – játékok, reklámok és filmek számára licenszelt szerzemények – építkezik. A Covid hatására már az első fél évben tízmilliárd dolláros kár érte az iparágat, és nem meglepő módon az élő előadások sínylették meg legjobban a helyzetet.

    Hogy a károkat orvosolják, a szektor szereplői különböző kreatív és innovatív módon kísérelték meg monetizálni a zenefogasztást: így tett például a Fortnite is, ami egy élő rapkoncertet tartott a játékon belül, ezzel közel harmincmillió nézőt csalogatva a képernyők elé. Az online tartalmak térnyeréséből arra a következtetésre is juthatnánk, hogy a vírus legnagyobb „nyertese” a streaming volt (tekintve, hogy az elmúlt hat évben a népszerűsége kilencről negyvenhét százalékra nőtt), de ahogy a legtöbb kiszámíthatónak vélt trendet, ezt is aláásta a kialakult szituáció. Tavaly áprilisban – amikor még csak pár hete tartott a járványhelyzet – a Spotify máris jelentős csappanást tapasztalt hallgatottságában: a legnépszerűbb számokat tizenegy százalékkal kevesebben hallgatták, mint másfél hónappal azelőtt. Az okot a megváltozott hallgatói szokásainkban kereshetjük, ugyanis leginkább tömegközlekedés, utazás közben, edzőtermekben vagy összejöveteleken nyúlunk streaming szolgáltatókhoz, azonban ezek a tevékenységek a pandémia időszakában szinte teljesen megszűntek. Az újféle fogyasztói magatartás miatt zeneszeretetünk a hétvégére koncentrálódott, emellett a Spotifyon egyre népszerűbbek lettek a nyugisabb, relaxálóstílusok képviselői. De hova terelődött a figyelmünk, milyen tartalmat fogyasztottunk a megszokott helyett? Egyre több hírt, médiát és vizuális megjelenést kajtattunk, ami egy régóta elfeledett formátumnak kedvezett: a videoklipnek. A változást az előadók is megérezték, és meg is lovagolták az újonnan gerjedt hullámokat, itthon és külföldön egyaránt. Nézzük, milyen formátumokkal ragadta meg a zeneipar a figyelmünket a pandémia idején, és ki hogyan alkalmazkodott a változásokhoz határon innen és túl!

    Fanvideók újragondolva

    Külföldi példa: Tove Lo – Mateo

    Tove Lo, azaz Ebba Tove Elsa Nilsson svéd énekes-dalszerző a Covid okán a rajongói közé ékelődő távolságot egy azóta már sokat látott formátummal hidalta át. 2019-ben megjelent albumán tűnt fel Mateo című száma, ami azonnal közönségkedvenccé vált, úgyhogy nem volt kérdés, melyik szerzeményre invitál meg közel ezer karaokézót, hogy közösen készítsék el a hozzá tartozó klipet. A szereplők igazán kitettek magukért: láthatunk erdőben, zuhany alatt és hálószobában éneklő-táncoló embereket, de olyan népszerű kollaborátorok is feltűnnek a képernőn, mint ALMA, Pabllo Vittar és Kah-Lo.

    Hazai példa: Ivan & The Parazol – Fejezd be

    Az Ivan & The Parazol és a Magyar Telekom is összefogott, hogy virtuális közönséget verbuváljon az online térben, így a #FejezdBeOtthon szellemiségében rajongókat invitáltak meg a közös alkotásra. Húsz közülük be is került a Fejezd be című számuk klipjébe: ők szabad asszociációjukkal szállhattak be a montázsba.

    Zoom meetingek tengerében

    Külföldi példa: Thao & The Get Down Stay Down – Phenom

    A virtuális világba való integrálódás rengeteg kreatív klipet szült, sok új technológiával és megoldással ismerkedhettünk meg általa. Az oaklandi Thao & The Get Down Stay Down úttörő módon először használta a sorban a Zoom felületét felvétel készítésére. Mondanunk sem kell, épp az eredeti verzió forgatása előtt ütött be a krach, az énekes pedig nem akart egyedül szerepelni a képernyőn, úgyhogy a menedzserük rukkolt elő az ötlettel: mi van akkor, ha az egészet közösen, a Zoomon keresztül forgatják le? Így készült az egysnittes videó, ami a táncosokat úgy hozta össze, hogy azok nem tartózkodtak egy helyiségben. Az ötlet megszületésétől egy hét telt el a megvalósulásáig, a koreográfia ötletessége pedig magáért beszél.

    Hazai példa: Slow Village – Kilét

    A Slow Village megoldását aligha kell túlmagyarázni a fent elhagzottak után: a srácok simán csak kivoltak attól, hogy a karanténidőszaka alatt nem találkozhattak egymással. A kliphez a megszokott arcok mellett olyan alkotók is csatlakoztak, mint Lil Frakk, Phlat és Gege .

    A világot jelentő zöld háttér

    Külföldi példa: Phoebe Bridgers – Kyoto

    Phoebe Bridgers amerikai énekes-dalszerző-producer az indie folk egyik legnépszerűbb alakja világszerte, egyedi hangzásával és megjelenésével milliók szívébe lopta már be magát. Dalai a melankolikus-szomorkás vonalon mozognak, szövegeiben pedig személyes problémáit jeleníti meg – így a Kyotóban is, ami az apjával való kapcsolatát rögzíti hangjegyekbe. A szám címéből sejthetjük, hogy a klipet eredetileg Japánban forgatták volna, de utazási terveiket keresztbe húzta a járvány, így zöld háttér elé kényszerültek, és különböző stockokkal készítették el az anyagot.

    Hazai példa: Gustave Tiger – Hungaria Aeterna

    Váratlan eseményt lovagolt meg az önmagát szecesszionista punkegyüttesként aposztrofáló Gustave Tiger, hiszen a trianoni békeszerződés századik évfordulójára készültek el Hungaria Aeterna című dalukkal. Azonban a szám a várthoz képest teljesen másról szól: az ország elmúlt ötszáz évét elnézve véleményük szerint külön bravúr, hogy még mindig létezünk.

    Pénz szüli az animációt

    Külföldi példa: Tinie – Moncler (ft. Tion Wayne)

    Az egyik legjobban diverzifikálható formátum a covidos klipek halmazából az animáltaké – talán azért, mert nemcsak kreativitás, de rengeteg pénz is kell egy-egy jól kiforrott projekthez. Az első animációs videó a karantén időszakából Tinie Tempah grime-előadó műhelyéből érkezett, és szemet gyönyörködtető 2D-s elemekkel kooperál, ami az izoláció egyik legkézzelfoghatóbb élményét örökíti meg: a virtuális térbe szorult kapcsolatokat.

    Hazai példa: TPSPRT – Liars

    A TPSRPRT klipjében egy kétezres évek eleji játék látványával kalandozhatunk a város utcáin. A dal témája – a sokszínűség elvesztése és a hazugságok – már jóval korábban foglalkoztatta a tagokat, de a vírus új lendületet adott a feldolgozásához: az „új normál” számukra nem egy jó hívószó a járvány utáni helyzetre, hiszen a régebbi minta korántsem követendő az ellenségeskedés, a folytonos kamuzások és az önzőzés miatt. Épp ezért egy olyan fiktív világban barangolhatunk, amelyben csak a jótettekért járnak pontok.

    Kukkolni mindenki szeret

    Külföldi példa: Drake – Toosie Slide

    Emlékszünk még a zenei csatornák hőskorából az MTV Cribs műsorára? Már akkor is nagy megelégedéssel töltött el bennünket, hogy büntetlenül kukkanthattunk be különböző sztárok luxusvilláiba, és ítélkezhettünk a rosszul összeválogatott drapériájuk felett. Hát, nem változtunk sokat az elmúlt tíz évben, a műfaj pedig újult erőre kapott a karantén alatt: stúdiók híján ugyanis néhányan a saját lakásukban vették fel klipjeiket. Így tett Drake is, akinek torontói házában táncikálhatunk végig a kanadai rapper vezetésével, és csodálhatjuk a miliőjét – na meg sírdogálhatunk vele együtt, hogy a kertje végéből kilőtt tüzijáték élményét nem oszthatja meg mással.

    Hazai példa: Kiscsillag – Nem szégyellem

    A Kiscsillagnak tavaly márciusban jelent meg a Tompa kések névre keresztelt albuma, amely bemutatásába rendesen beletromfolt a járvány. Ezért egy különleges klipet forgattak a Nem szégyellem című dalukhoz, ami az egyedüllét körüli negatív érzéseket dolgozza fel, szigorúan betartva a távolságtartás szabályait. A home videókat a zenekari tagok feleségei/barátnői készítették telefonnal, úgyhogy egy igazi bensőséges végeredményt kaptunk.

    bb


  • További cikkek