Mit lehet tenni, ha már úgy alakult a békés amerikai átlagember élete, hogy shotgunnal kelljen zöld gennyet okádó alieneket lövöldöznie két homofób, töcskölős poén között? Ilyenkor az alkotó sem tehet mást, minthogy megpróbálja összefűzni az összeférhetetlen zsánerszálakat, filmbe ollózott műfajokat. Ezúttal Soós Tamás ült be a kertvárosinak nem épp nevezhető mozira.
Manapság kifejezetten agresszívak ezek az űrlények, legutóbb az aranyláztól fűtött Amerika western-közegében próbálták megvetni a lábukat: a Cowboyok és űrlényekben a nőket csakis lasszóval rabló és aranyat bányászó alienek támadták meg a James Bond és Indiana Jones által vezetett kisközösségben. Ám hiába próbálta az egymást váltó forgatókönyvírók sora hézagmentesen összepasszintani a két műfajt, a végeredmény inkább röhejes, mint szórakoztató lett. Hasonló a helyzet a Kertvárosi kommandóval is, amiben négy kisvárosi férfi alapít polgárőrséget, hogy kiderítsék, ki ölte meg a helyi áruház éjjeliőrét (spoiler: egy alien). Eleinte csak Evan (Ben Stiller) veszi véresen komolyan a feladatot, a többiek csak némi férfitársaságra vágyva szeretnének sörözni és pajzán vicceket mesélni egymásnak.
A koncepció bizonyára az volt, hogy a fingós-dugós férfihumor javát verbuválják össze, ugyanis mind a négy elfuserált polgárőr szerepre húzónevet szerződtettek: így játszhatta el Vince Vaughn a mindenkori, sokat dumáló Vince Vaughn-szerepet, csak ezúttal egy sokat bulizó lánygyerekkel az oldalán, Jonah Hill pedig a 21 Jump Streethez hasonló, „lúzer vigilante-zsaru vagyok” figurát. A titkos aduász mégis a sitcomos múltját (Kockafejek) kamatoztató Richard Ayoade lett, aki egy multikulti szexorgiáról álmodó brit kispolgárt alakít – sokkal több humorral, mint ami a többi karakterbe szorult.
Hiába díszeleg ugyanis a forgatókönyv felett az Apatow-istállóból származó Seth Rogen és Evan Goldberg neve, akik olyan trendi sikerkomédiákat jegyeznek közösen, mint a Superbad, az Ananász expressz vagy a Zöld darázs – úgy látszik, a Rogen–Goldberg duó sem garancia a minőségre. Az írópárosra jellemző, kikacsintásokkal terhelt hipszter-humornak itt csak a fingós-bunkós verziója büntet, azaz a film poénjai a sörösdobozba való hugyozástól az alien-trutyi és az ondó hasonlóságainak felfedezéséig terjednek, még ha Vaughn vagy Hill az átlagosnál még mindig magasröptűbben tálalják az aljahumort. Ráadásul a főszereplőnk, az amúgy terméketlen Evan közel a legsótlanabb figura, és a film még arra sem veszi a fáradságot, hogy a kisvárosi közegbe csöppent rózsaszín-liberális multikulti-rajongó karakteréből viccet faragjon. Konfliktus is csak egy akad: az, hogy pár őrült űrlény úgy gondolja, az Ohio-beli Costco áruházban kell megalapozni a Földet elpusztító űrinváziót, ezért a Kertvárosi kommandó a békés taplókomédiából egy nyaktörő irányváltással előbb slasher-technikával operáló testrabló-filmbe, majd Alien-imitációba, végül pedig klasszikus akciófináléba torkollik.
A posztmodern műfajfilm nemcsak tarantinós iróniát és speciális effektekkel túlzsúfolt látványmozit, hanem műfaji orgiát is hozott Hollywoodba. Persze, a zsánerek már korábban is szívesen összefeküdtek egymással, de az a műfaji poligámia, aminek égisze alatt bármit bármivel össze lehet házasítani, az utóbbi évtizedekben szivárgott be az amerikai moziba. A Kertvárosi kommandó műfaji kavalkádjának legtalálóbb érintkezési pontja az, amikor a családapa rájön, a lányát megrontani (értsd: megfektetni) igyekvő fiúbarát vezette űrlényekről kiderül, férfiasságuk (nemi szervük) eltávolításával lehet likvidálni őket. Hiába, mi más lehetne egy vulgárhumorú vígjáték akciójelenetének csúcspontja, mint egy kasztrálás?
Sajnos maga a film is hasonló eleganciával heréli ki magát, mivel még popcorn-mozinak is unalmas és sótlan, a Rogen–Goldberg párostól pedig főleg kevés. Habár pár jelenet nyomokban humort tartalmazhat, de a Kertvárosi kommandó ezzel együtt is csak a mindenre elszánt műfajkutatóknak ajánlott, akiket perverz módon még a hasonlóan elvetélt pároztatási kísérletek is felcsigáznak.