2019-ben sok minőségi film találta meg a hazai mozikat, de szép számmal akadtak olyan nagyszerű alkotások is, amelyeket csak egy-egy fesztivál vagy épp valamelyik streaming platform eldugott szegletében lehetett elcsípni. Szerkesztőségünk megszavazta, mely filmek emelkedtek ki az elmúlt év kínálatából.
Ahogyan a 2018-as évösszegzés esetében, ezúttal is szerzőink egyéni 10-es listáiból állt össze a végeredmény. A helyezett filmek mindegyike pontokat kapott (az első helyezett 10-et, a második 9-et és így tovább egyesével csökkenve), amelyeket összefésülve kialakult az alábbi, roppant mutatós lista. A szabályok sem változtak: csak olyan filmek versenyezhettek, amelyek 2019-ben lettek elérhetők Magyarországon, azaz volt hivatalos mozis bemutatójuk vagy legalább egyetlen nyilvános vetítésük, esetleg itthon is elérhető streaming felületeken, fesztiválokon vagy DVD-forgalmazásban juthattak el a hazai közönséghez.
Az idei listáról épphogy lemaradtak olyan alkotások, mint Céline Sciamma érzékeny és gazdag szimbolikával dolgozó szerelmesfilmje, a Portré a lángoló fiatal lányról, A mások élete rendezőjének nagyívű akademikus drámája, azaz a Mű szerző nélkül vagy épp a morálisan problémás szerelmi viszonyt meglepő naturalizmussal és szikársággal bemutató A szívek királynője. Szintén kiszorult a végső top 10-ből az idei Verzió Filmfesztivál egyik zászlóshajója, a román politikai rendszert behálózó korrupcióról hatásosan értekező Colectív című dokumentumfilm, valamint Németország Oscar-nevezettje, a Kontroll nélkül, amelyben a tizenkét éves Helena Zengel játszik nagyon profin egy dühkitörésekkel küzdő, sajátos nevelési igényű lányt, akivel szemben tehetetlen a német szociális ellátórendszer.
Bár a Visszafordíthatatlan sikerét azóta sem tudta megismételni, Gaspar Noé népes rajongótábora és a fesztiválközönség a mai napig kitörő lelkesedéssel fogadja az argentin származású, Párizsban élő művész újabb és újabb filmjeit. A kevéssé méltatott Szerelem után az Eksztázis teljes joggal ejthette ámulatba a Noé munkáival szemben szkeptikus nézőket is. Ez a fantasztikusan koreografált, extrém hosszú egysnittes táncjelenetekkel tarkított LSD-trip azonnal magával ragad. A rendező védjegyévé vált sokkolás, az ütős filmzene, valamint a vibráló neonfények ismét különleges filmélményt eredményeznek. Ahogy kritikánkban summáztuk: Az Eksztázis „egyszerre ejt rabul, járatja meg nézőjével a poklot, és ünnepli az életet annak abszurd képtelenségében”.
Martin Scorsese – látszólag – régi vágású gengsztereposza nem a hossza, de még csak nem is a sokat kritizált digitális fiatalítás miatt emlékezetes darab. Az ír, bár klasszikus panelekből építkezik, és a játékidő első kétharmadában a legendás szereplőgárda magabiztos teljesítményén túl (a de Niro–Pacino–Pesci hármasfogat minden pillanata felejthetetlen) nem mutat a korábban látottaknál többet a műfaj tipikus megoldásaiból, a lezárás annyira meghatóan mesél számvetésről, elmúlásról és a „falakat festő" címszereplő életének lassú, de megállíthatatlan hanyatlásáról, ahogyan azt épp egy gengszterfilmtől nem vártuk volna. Az ír életműösszegzésnek is beillene, ám szerencsére Marty továbbra is tele van ötletekkel. A sikeres rehabilitáció után remélhetőleg viszi magával a szebb napokat látott Al Pacinót és Robert de Nirót is.
Az év egyik nagy vitatémáját szolgáltatta a Velencei Filmfesztivál fődíját elnyert, a Másnaposok trilógiát, valamint a Cool túrát jegyző Todd Phillips rendhagyó „képregényfilmje”, amely új oldalról közelít nemcsak a szuperhős-tematikához, de a fősodorbeli blockbusterekhez is. A Joker ugyanis egy vérbeli pszichothriller, ami Batman leghíresebb antagonistájának eredettörténetét merész realizmussal és a tömegfilmektől szokatlan módon gazdag szimbolikával meséli el. A kulcskérdésre, hogy vajon milyen társadalmi közegben születhet meg egy szupergonosz, Phillips nem épp a legoptimistább választ adja. Annak ellenére, hogy Arthur Fleck, azaz a későbbi Joker döntéseivel nem értünk egyet, a rendező kíméletlenül megmutatja, mihez vezethet a társadalom szöveteiben lappangó indulat, közöny és feszültség. Joaquin Phoenix zseniális a címszerepben, és bár vannak ennél komplexebb és nagyobb ívű alakításai is, nem fogjuk sajnálni tőle az Oscar-díjat.
Ari Aster 2019-ben is bebizonyította, hogy a horror műfaja számtalan lehetőséget rejt a vásári ijesztgetésen túl, például egy párkapcsolat kihűlését is hatásosan el lehet mesélni a zsáner elemeinek felhasználásával. A Fehér éjszakák úgy kelt zsigeri félelmet, hogy a játékidő több mint kilencven százaléka vakító világosságban játszódik, és mindvégig a traumákkal teli főszereplő, Dani (Florence Pugh ismét remekel), valamint párja, Christian (Jack Reynor) szerelmének elmúlását követjük – igaz, a hatáshoz az eléggé bizarr svéd mikroközösség, a hårgaiak, valamint az ő furcsa, emberáldozatokkal és rituálékkal tarkított szokásaik is hozzájárulnak. A Fehér éjszakák egy kiszámíthatatlan, groteszk rémálom, aminek van humora, sőt ahogy kritikusunk is megállapította, e filmben „a humor az igazán gyilkos”. Ari Aster tehát ismét remekül játszik a horror műfajának bevett megoldásaival, merész hangvételű filmje pedig vegytiszta párkapcsolati drámaként is működik. Nem kérdés hát, hogy helye van az év legemlékezetesebb darabjai között.
Ha már művészi igénnyel elkészített, öntörvényű horror, nem hiányozhat évösszegzésünkből Robert Eggers második egész estése sem. A világítótorony egy pazar megőrüléstörténet, rogyásig pakolva filmtörténeti utalásokkal (már technikai értelemben is, mivel a forgatásakor majd’ százéves objektíveket használtak), Eggers 1.19:1-es képarányban rögzített alkotása azonban Robert Pattinson és Willem Dafoe párosa miatt működik igazán. Mindketten szikár tengerészekként brillíroznak, miközben a vásznon fokozatosan eluralkodik a látomásokkal tarkított, minden elsöprő őrület. A világítótorony bizsergetően klausztrofób élmény, a szűkített képarány, a jó érzékkel megkomponált, szemcsés fekete-fehér képek, illetve a komplex szimbolika – ami a Prométheusz-történet parafrázisává emeli a filmet – olyan alkotást eredményeznek, amely megerősíti Robert Eggers helyét a fiatal rendezők elit klubjában. Reméljük, Eggers harmadik filmjét végre bemutatják majd hazánkban is (sajnos A boszorkány című emlékezetes debüt semmilyen formában nem jutott el hozzánk anno), és nem csak fesztiválokon, valamint egyszeri vetítéseken élvezhetjük majd a különc amerikai filmes újabb meghökkentő vízióját.
Bár A homár, valamint az Egy szent szarvas meggyilkolása által már megvetette a lábát Hollywoodban az Alpok és a Kutyafog rendezője, Jorgosz Lantimosz e filmjével tört be igazán a köztudatba. Bár A kedvenc az eddigi legkommerszebb munkája, ez az alapvetően klasszikus vonalvezetésű, bizarr kosztümös dráma is bővelkedik izgalmas rendezői és formanyelvi megoldásokban, ráadásul kivétel nélkül fantasztikus színészi alakítások elevenednek meg a vásznon. Lantimosz három női karakter nézőpontjából enged betekintést a 18. századi Anglia trónviszályába: a betegeskedő, törékeny Anna királynő (Olivia Colman megérdemelte az Oscar-díjat ezért az alakításáért) kegyeiért két nő is verseng, a fokozatosan elfajuló, hatalomféltéssel tarkított szerelmi háromszög pedig Lady Sarah-ból (Rachel Weisz) és az újonnan az udvarba érkező kegyenc Abigailből (Emma Stone) is a legrosszabbat hozza ki. A Kedvenc szórakoztató és néhol megbotránkoztató szatíra, sok nyúllal színesítve.
Quentin Tarantino alternatív történelmi filmjeinek sorát folytatta 2019-ben, hiszen a Volt egyszer egy... Hollywood szinte alig létező története jócskán mozgat valós szereplőket is, ám – akárcsak a Becstelen Brigantyk vagy a Django elszabadul esetében, itt is – a fikciós elemek vannak túlsúlyban. Tarantino egy vérbeli hangulatfilmet készített, amelyben azt mutatja meg, hogy ő maga milyennek láthatta az óriásplakátokról vagy a tv képernyőjéről visszaköszönő Los Angelest és az álomgyárat 1969-ben, hatéves forma gyerekként. A Volt egyszer egy… Hollywood emellett egy szentimentális óda a mozgóképhez és a szórakoztatóiparhoz, Tarantino pedig bebizonyítja, hogy nem feltétlenül kell történnie bárminek is egy filmben, elég ha a Sharon Tate-et alakító Margot Robbie saját magát nézi a moziban, vagy a Brad Pitt által játszott kaszkadőr kutyát etet, esetleg antennát szerel. Persze a Volt egyszer egy… Hollywood rogyásig van pakolva filmtörténeti utalásokkal, sőt Tarantino saját korábbi munkáira is vissza-visszautal a Red Apple cigitől kezdve a Halálbiztos után újra kaszkadőr szerepben megvillanó Kurt Russellig. Ez a hipnotikus erejű utazás valódi pályaösszegző mű, ám akárcsak Scorsese, Tarantino sem végzett még: saját állítása szerint egyetlen film még hátravan e páratlan életműből.
Ritkán készül ilyen hatásos és szórakoztató szatíra az osztályharcról, ráadásul ahogy kritikánkban is is kiemeltük, „Bong Joon-ho filmjének különlegessége, hogy könnyedén játszódhatna akár a Rózsadombon vagy Mexikóvárosban is”. Az Arany Pálmát (is) elnyert alkotás jó időzítéssel tarolja végig a fesztiválokat, és borítékolhatóan diadalmaskodni fog majd az Oscaron, sőt a főbb kategóriákban is esélyes: az egyre szélesebbre nyíló társadalmi olló a világ több pontján gerjeszt feszültséget (például a nálunk kialakult bérlői generáció is ennek a jelenségnek az egyik tünete). Bong két dél-koreai család szűrőjén keresztül mutatja be, hogy az elszegényedett középosztály hogyan próbálja megvetni a lábát a penészette félszuterénekből indulva a város magas részén fekvő palotákban, és erre hogyan reagálnak a burokban élő, a valóságtól egyre inkább elszakadó vagyonosok. Az Élősködők több műfajt házasít sikerrel, a cselekményt számtalan váratlan fordulat teszi a végletekig kiszámíthatatlanná, miközben Bong olyan biztos kézzel rendez, hogy sem a sok szereplő, sem pedig a majd’ féltucatnyi zsáner (a szellemhorroroktól a vígjátékon át a kamaradrámáig) nem nyomja agyon egymást.
2019 egyik legszebb szerelmesfilmjét Pawel Pawlikowski szállította. A Hidegháború történetét a rendező szüleinek sorsa ihlette, akik a mindent felperzselő szerelemtől szenvedtek, miközben a történelem viharai és az egymás iránti kielégíthetetlen szenvedély gátolta boldogságukat. A film hősei több évtizeden keresztül sodródnak előbb a kommunista Lengyelországból Párizsba, majd onnan vissza a szülőföldre. Néha egymásra találnak, máskor évekig nem találkoznak, mégis érezzük: ennél erősebb kötődés aligha létezhet két ember között – épp ez teszi szívfacsaróan gyönyörű filmmé a Hidegháborút. A művészi igénnyel megkomponált, 4:3 képarányban rögzített, fekete-fehér snittekből áradnak az érzelmek, a két főszereplő, Joanna Kulig és Tomasz Kot pedig rendkívüli érzékenységgel játszanak. „A Hidegháború tele van titokkal, szépséggel, megszenvedett igazsággal. Nem túlzás, a mozi esszenciája lüktet benne” – méltattuk a filmet kritikánkban, ez a lüktetés pedig, úgy tűnik, szerzőink szívéhez is elért.
Mi itt, a KO Film rovatánál szeretjük a személyes hangvételű, érzelmes alkotásokat, legalábbis az évösszegző listánk első két helyezettjéből kiindulva nagyon úgy tűnik. Noah Baumbach saját válásától ihletődve készítette el a 2010-es évek Jelenetek egy házasságbólját és Kramer kontra Kramerjét, melyben a Scarlett Johansson–Adam Driver páros életük legjobb formájában brillírozik, mellettük pedig olyan mellékszereplők hoznak kimagasló alakításokat, mint Laura Dern, Alan Alda és Ray Liotta. A Házassági történet titka az emlékezetes színészi teljesítményeken túl a remek forgatókönyvben, valamint a műfajok közötti ügyes egyensúlyozásban rejlik. Ahogyan a Velencei Filmfesztiválról szóló beszámolónkban is kiemeltük: „a kiváló arányban és ízléssel adagolt humor a lehető legjobb időzítéssel oldja a könnyfakasztó drámát, így a film szélsőséges érzelmi reakciók kiváltására képes”. A Házassági történet nemcsak tökéletesen ülteti vászonra egy párkapcsolat válságát, de a legváratlanabb pontokon képes röhögésre (gondoljunk csak a Laura Dern által játszott ügyvéd Mária-monológjára), majd közvetlenül utána sírásra fakasztani a gyanútlan nézőt. Ez az érzelmek széles skáláján játszó, fantasztikusan megkoreografált dramedy teljes joggal érdemelte ki az év legjobb filmjének járó elismerést szerkesztőségünk tagjaitól.