• Éjfekete hiány

    Hafsteinn Gunnar Sigurðsson: A fa alatt

    2018.05.24 — Szerző: Jakab-Aponyi Noémi

    Az izlandi rendező, Hafsteinn Gunnar Sigurðsson legújabb munkája, A fa alatt műfaji meghatározása szerint fekete komédia, amelyet a forgalmazó mélyfekete humorú filmként ajánl. Ha ezt várja a néző, csalódni fog. A fa alatt tényleg mélyfekete – csak éppen nem komédia.

  • Éjfekete hiány

    Áll egy gyönyörű, terebélyes fa a főszereplő Inga és Baldwin kertjében, ami megkeseríti a szomszéd házaspár életét, mert beárnyékolja kertjüket. Ez a film alapkonfliktusa, amiből aztán egy igazi „szemet szemért, fogat fogért” háborús helyzet alakul ki a két család között. Miközben Atli, Ingáék fia, akit kidobott a felesége, azért harcol, hogy láthassa a lányát, anyja egyre durvábban tör borsot a szomszédok orra alá – amit persze ők is rendre viszonoznak.

    Míg a rendező első filmjében, a magyar moziforgalmazásból sajnos kimaradt Either Wayben (amelynek amerikai újrahasznosítása is született) még meglehetősen könnyed és komikus feldolgozásban jelent meg a hiány (a nők hiánya), addig A fa alatt minden snittje csontig hatolóan dermedt a szeretett lény hiányától, legyen az valakinek a gyereke vagy éppen háziállata. Maga a szeretet sincs jelen: A fa alatt házaspárjai már vagy egyáltalán nem érnek egymáshoz, vagy csak szigorúan gyereknemzés céljából. Atli egy régi szeretőjével készült szexvideót néz, ezért dobja a felesége, aztán az exszel is újranézik a videót, de mikor a férfi a való életben akar közeledni, a nő elutasítja. A film egyetlen üresjáratú jelenetében a lakógyűlésnek az a napirendi pontja, hogy egy pár még szokta egymást rendesen és hangosan szeretni. Ezt ugye nem illik. Pedig közben mindenki vágyódik rá, de szeretet nélkül viaszbábúvá kövülnek a szereplők. Leginkább Inga, aki kegyetlen elmebetegként mered ki lakásának ablakán, mellőzve a legapróbb arcmimikát is, egyik kezében cigivel, másikban vizespohárba öntött borral, miközben kiagyalja a legújabb tervét, hogy hogyan keserítse meg szomszédai életét. Csak egyszer mosolyodik el, és onnantól kezdve gyorsulnak fel a tragédiába torkolló események.

    Sigurðsson egyetlen karakterét sem ábrázolja olyannak, akit könnyen megszerethetnénk, vagy akivel azonosulhatnánk. Mégis egyfajta jellemfejlődés megfigyelhető mindegyiküknél: Atli – bár későn, de – felnő az apaszerephez, sőt, anyja fölé nő: ő szembesíti az asszonyt az elfojtott és szőnyeg alá söpört igazsággal. Az anya, Inga pedig negatív fejlődésen megy keresztül: az élet hiányától a gyűlölködés okozta boldogságon át eljut a halál dicsőítéséig. Hiszen minden, ami él, legyen az a fa a szomszéd számára vagy a szomszéd kutyája Inga számára, nemkívánatos jelenség.

    Éjfekete hiány

    A film fő konfliktusa a kommunikáció hiányából fakad. A meg nem értés, a problémák ki nem beszélése okozza, hogy egy viszonylag jelentéktelen ügyből élet-halál kérdés lesz. Sigurðsson filmjei szembemennek az izlandi mozikra jellemző tendenciával, mely szerint az apafigurákkal nem stimmel valami, ők a negatív hősök, ők képviselik a hiányt. A fa alatt esetében éppen az apák lesznek a békéltetők: Atli apja, Baldwin igyekszik helyreállítani a békés állapotot, közvetít a háborús felek között, próbálkozásai azonban rendre elbuknak.

    A film képi világát végig a szürke tónusok uralják, és ahogy a nyár őszbe fordul, úgy válik még komorabbá, kietlenebbé a táj. Egyedül csak a címszereplő, a szomszédok által pusztulásra ítélt fa lombjának levelei között átszűrődő napfény ellensúlyozza a mindent átható izlandi szürkeséget. Hogy az ország földrajzi elszigeteltsége hogyan befolyásolja filmművészetét, arra többféle magyarázat született: volt, aki börtönként jellemezte Izlandot, mások inkább az autonómia bölcsőjeként. Ebben a filmben az elszigeteltség az emberek között keletkezik a párbeszéd, a megértés hiánya miatt, amire végső soron az összes többi hiány visszavezethető. A fa alatt egy éjfekete tragédiába oltott kőkemény thriller, sokkoló végkifejlettel. Ha nem várunk tőle humort, könnyedséget vagy komédiát, akkor nem fogunk csalódni.

    Éjfekete hiány

    Pontszám: 8/10

    A fa alatt (Undir trénu)
    Színes, izlandi fekete vígjáték, 89 perc, 2017
    Rendező: Hafsteinn Gunnar Sigurðsson
    Operatőr: Monika Lenczewska
    Szereplők:Steinþór Hróar Steinþórsson (Atli), Edda Björgvinsdóttir (Inga), Sigurður Sigurjónsson (Baldwin), Þorsteinn Bachmann (Konrad), Selma Björnsdóttir (Eybjorg), Lára Jóhanna Jónsdóttir (Agnes)
    Bemutató dátuma: 2018. május 24. (Forgalmazó: Vertigo Média)
    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott


  • További cikkek