A nimfomániás nem pornó, inkább kórtörténet. A mélyen emberi, helyenként pedig kifejezetten groteszk film befejezésére még egy keveset várni kell, és a rendező állítólag meg sem nézte a két részre vágott, húzott verziót, de az már most sem kérdéses, hogy ez a rendkívül rétegzett és precízen megkomponált alkotás megérinti a nézőt.
A különc dán rendező, Lars von Trier minden filmje kísérlet, amelynek a magja legtöbbször valamilyen morális, spirituális vagy elméleti probléma, ami sajátos módon átitatja a köré festett filmvalóságot. Trier legtöbbször bátran felvállalja a bölcs mesélő szerepét, azaz − leszámítva egy-két ténylegesen dogmás filmjét − nem akarja fenntartani a magától hömpölygő eseménysor látszatát, inkább fejezetekre bontva mesél, és látványosan a szemünk előtt szerkesztgeti történeteit.
Seligman, a sokoldalú hobbiműveltséggel felvértezett, középkorú férfi egy sikátorban talál rá a földön heverő, összevert Joe-ra, akit megsajnál, és a lakásába visz. A lábadozó fiatal nő egy maratoni teázás közben kezdi elmesélni életét. Látva, hogy vendéglátója az ítélkezés leghalványabb jele nélkül issza szavait, egyre bátrabban megy bele a részletekbe. Az egyedüli tényező, amivel a férfi nyíltan szembeszegül, a nő öngyűlölete. Seligman többször a horgászatból (!) vett példákkal világítja meg Joe cselekedeteinek mozgatórugóit, időnként irodalmi, zenei hasonlatokkal operál, vagy éppen a pszichológia szakirodalmából idéz. Gyakran e parabolisztikus intermezzók segítik a lányt a történet továbbgördítésében, és a rendezőt a képi narráció alakításában.
A nimfomániás első része alapján több mint ígéretes: újra provokatív Lars von Trier-darab, amely minden látszólagos didaktikussága mellett számos kérdést hagy nyitva. Az eredetileg öt és fél órás alkotást a hírek szerint a producerek nyomására vágták kétszer kétórásra, és ez a kártékony beavatkozás sajnos sok helyen érződik is a film ritmusán, másrészt a nézők azzal az érzéssel kénytelenek kijönni a moziból, hogy félig láttak egy filmet. Mivel a rendező állítólag meg sem nézte a moziverziót, nem tudhatjuk pontosan, mennyit veszített a mű a fesztiválokon bemutatott rendezői változathoz képest, de jó eséllyel így is mélyen megérinti a nézőt. A befejezésre pedig már csak néhány hetet kell várnunk.