• Eszelős dán láncfűrészesek

    Anders Thomas Jensen: Férfiak és csirkék

    2016.02.23 — Szerző: Csiger Ádám

    Anders Thomas Jensen nem rende­zett filmet a 2005-ben bemu­tatott Ádám almái óta, azaz egy teljes évti­zede. Az egyik leg­sike­resebb dán író-ren­dező viszont min­den hiátust be­pótol új film­jével: a Férfiak és csirkék meg­ugorja előző rende­zése magas szín­vonalát.

  • Anders Thomas Jensen nem rendezett filmet a 2005-ben bemutatott Ádám almái óta, azaz egy teljes évtizede. Az egyik legsikeresebb dán író-rendező viszont minden hiátust bepótol új filmjével: a Férfiak és csirkék megugorja előző rendezése magas színvonalát.



    Gabriel (David Dencik) és Elias (Mads Mikkelsen) testvérek. Jobban nem is különbözhetnének: Gabriel egyetemi professzor, míg Elias egy zsémbes és szexmániás keménylegény, aki szerint az intelligenciát csúnyán túlértékelik. Ugyanakkor le sem tagadhatnák egymást – mindketten sterilek, ajakhasadással születtek, és enyhén tikkelnek. Kapcsolatuk nem épp harmonikus, mivel Elias minden anti-intellektualizmusa ellenére a rajongásig szereti bátyját, és rendszeresen elűzi annak barátnőit, amit Gabriel persze nem vesz jó néven. Egy nap meghal az apjuk, örökségül pedig egy videokazettát kapnak, amelyen a férfi bevallja nekik, hogy feleségével örökbe fogadták őket, ráadásul csak féltestvérek. Az apjuk közös, és talán még mindig él. A fivérek kinyomozzák, hogy az illető egy kegyvesztett genetikus, aki egy szigeten fekvő, elnéptelenedő faluban élt utoljára. Felkutatják a címet, a lepukkant farmon viszont apjuk helyett három fivérükre bukkannak.

    Ahogy telik a játékidő, hőseink úgy szembesülnek egyre több rossz hírrel, míg végül ki nem derül származásuk titka. A három fivér ugyanis inkább Eliashoz hasonlít: szellemi fogyatékosok, apjuk saját törvényei szerint nevelte őket, így nem vetik meg az erőszakot, sőt még az állatokkal való szexet sem (ezért szerepelnek csirkék a film címében). A dramaturgia a horrorok rugójára jár, és találni is egy kult-klasszikust a műfajban, ami feltehetően hatással volt a filmre.



    Az 1974-ben bemutatott A texasi láncfűrész mészárlás első látásra butácska, olcsó, polgárpukkasztó slasher, ami Ed Gein gyilkosságait zsákmányolja ki, valójában azonban az amerikai vidék leszakadásáról mesél: városi hősei egy belterjes, szellemileg visszamaradott redneck família csapdájába esnek, akik a munkanélküliség és a környék elnéptelenedése miatt garázdálkodhatnak szabadon. A Férfiak és csirkékben a sokgyermekes apa egy „őrült tudós”, ami szintén a horror, valamint a sci-fi archetípusa. A három vad fivérnek még egy-egy sajátos fegyvere is van, mint a slasherek mészárosainak: az egyik gerendával, a másik egy nagy kondérral, a harmadik egy kitömött hóddal harcol.

    De a Férfiak és csirkék persze nem horror, hanem feketén komikus dráma. És annak briliáns – ezt a filmet fel lehet venni tananyagnak forgatókönyvírás-kurzusokra. A két főhős gyökeresen különbözik, ami rengeteg vicces és drámaian feszült konfrontációt eredményez köztük, de közben szakítani sem tudnak egymással. Konfliktusukat csak elmérgesíti nyomozásuk, mivel az eredményekre különböző jellemük miatt másképp reagálnak: Gabriel elborzad apja sötét titkaival szembesülve, Elias viszont tökéletesen otthon érzi magát fogyatékos fivérei között. A titok csak Gabrielt érdekli, Elias viszont, a szerető, önállótlan testvér kutyaként követi bárhová.



    Szoros viszony fűzi össze három további fivérüket is, akiket Gabriel megpróbál megtanítani a civilizált viselkedés szabályaira, ez pedig rengeteg mókás konfliktussal jár. A karakterek markáns, kidolgozott jellemek, olyannyira, hogy különbségeikre még egy végső csavar is épül (legyen elég annyi, hogy mind más anyától származnak). Minden szereplő komplikált, problémás, hibás személyiség, drámai szükséglet hajtja őket, és jellemfejlődésen mennek keresztül: Gabriel azért választotta a biológus pályát, hogy magyarázatot találjon fogyatékosságaira, s végül nemcsak a választ kapja meg, de meg is békél önmagával és családjával. Elias pedig végtére belátja, hogy nincs sikere a nőknél, és szembenéz azzal, hogy szellemi fogyatékos. A három vad fivérnek meg kell tanulnia civilizáltan viselkedni, felhagyni rossz szokásaikkal és megérteni származásukat. A néző Gabriellel azonosulhat, és nemcsak azért, mert neki van a legtöbb esze: hozzá hasonlóan tudni akarjuk apja titkát. A rejtély fokozatos, lassú kiderülése tartja fenn a közönség kíváncsiságát a játékidő végéig.

    A nevelőapa halála kiválóan hozza mozgásba a cselekményt, a videokazetta pedig már a film elején tudatja a nézővel, hogy mi a történet kulcsfontosságú, nyitott kérdése. A főhősök találkozása elvadult fivéreikkel szépen zárja az expozíciót, a finálét pedig a végső reveláció hozza el, amiben a karakterek és a nézők is megkapják a választ a kérdéseikre. A megoldás persze a tökéletes ellentéte annak, ami A texasi láncfűrészes mészárlásban látható. A zárás elfogadtatja velünk a film olykor sértő, morbid és polgárpukkasztó komikumát.

    Pont: 9/10

    Férfiak és csirkék (Mand & hons/Men & Chicken)
    Színes, feliratos, dán-német fekete komédia, 104 perc, 2015
    Rendező és forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen
    Operatőr:  Sebastian Blenkov
    Szereplők: David Dencik, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Soren Malling, Nicolas Bro
    Bemutató dátuma: 2016. február 18. (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)

  • További cikkek