Csodálatos – állapítja meg George Clooney, amikor az űrben élet és halál között lebegve a felbukkanó nap első sugarait kémleli. Csodálatos – mondják a nézők a film után. Ha gyanakszunk, hogy itt valami nagy átverés készül, csak nyissuk ki a szemünket, és ámuljunk. A Gravitáció az év egyik legjobb filmje.
Öt napig érleltem, hagytam, hadd mozgolódjon bennem a film. Vártam, hátha erejét veszti, hátha csak egy nagyot szóló tűzijáték, amely a fülsiketítő hatás után szertefoszlik a sötétségben. Sokan emlékszünk alkotásokra, amelyeknek elsőre majdnem bedőltünk, aztán értetlenül csóváltuk a fejünket, hogy mit ódázott erről mindenki. Ám a Gravitáció újra és újra felidéződik bennem: reggel, napközben véletlenül, sötétben, világosban. És nemcsak képekre emlékszem − itt lebegnek a szemem előtt −, hanem elsősorban az „emberi vonulatra”, a film végtelen humanizmusára.
A Gravitáció pedig már azt bizonyítja, hogy Cuarón korunk egyik legnagyobb mozimágusa. A technikai fogások ugyanis itt nem öncélú elkápráztatásra szolgálnak, nem a történet hiányosságait igyekeznek pótolni, hanem annak részét képezik. A hosszú kameramenetek a végtelen űrben, a számos izgalmas szubjektív nézőpont és a 3D egyvelege nem „hozzátesz” a történethez, hanem annak színpadául szolgál. Ezzel nem mondom azt, hogy a tévé előtt ülve nem működik majd az alkotás – nagyon is fog –, inkább arra utalok, hogy ezt a „színielőadást” a saját „színterében”, vagyis az IMAX és 3D mozikban érdemes megtekinteni.
Cuarón egy nőt és egy férfit küld az űrbe, hogy ott egy baleset következtében elveszítsék emberi kapaszkodóikat: az űrállomást, az oxigént, az üzemanyagot. Szereplői másfél órán át lebegnek, reménykednek a súlytalanság állapotában. A színészek, akik gyakorlatilag egy kamaradarabban játszanak, jól veszik az egyre nehezebb akadályokat. George Clooney olyan megnyugtatóan és méltósággal játssza a veterán űrhajóst, hogy mellette egy Alien-támadás is csak esti szúnyogirtásnak tűnne. Nyugalmat sugároz, és elhisszük neki, hogy évek óta az űrben sétafikál egy szkafanderben. Sandra Bullock, a dráma abszolút főszereplője pedig olyan hétköznapi és természetes, amilyennek eddig soha nem láttuk. A kamera centikre megközelíti az arcát, de sehol egy hamis mosoly, túljátszott gesztus. Nem jut eszünkbe, hogy ő volt annó a szépségkirálynő, vagy ő a pasizós, vicces csajszi az utóbbi idők vígjátékaiból. Ha nem kapta volna meg jóval gyengébb alakításáért azt a bizonyos aranyszobrot, nagyon sokan neki szurkolnának a következő díjátadón… Bullock ritkán volt ennyire esetlen és szerethető, talán soha. Vergődése őszintének hat, míg mosolya nem begyakorolt; szenvedése nem erőltetett lihegés csupán, hanem mindannyiunk közös küzdelme az életben maradásért.
De legyünk óvatosak: ha sokat halljuk, mekkorák a piramisok, a végén még azt mondjuk, hogy ismerünk náluk magasabb és öregebb épületeket is. Nem véletlenül nem árulok el többet a cselekményből, és ajánlom, a mozi előtt ne is fárasszuk magunkat szinopszisokkal, előzetesekkel. A székbe süppedve pedig legyünk türelemmel, mert lassan építkező, méltósággal hömpölygő mozit látunk majd, valahol félúton a szerzői és a tömegfilm között (nagy szerzői mozinak is nevezhetnénk). A kritikus jobb, ha ilyenkor csöndben bólogat, mert hibát a Star Warsban is lehet találni, de nem érdemes. A Gravitációról is elég azt mondani: ha van film, amit az idén meg kell nézni moziban, akkor ez az.