Hamar kikerült a mozikból, politikai viták tárgyává vált. Sokáig alternatív forgalmazásban terjesztették, gyorsan kultfilmmé érett. Ez Kostyál Márk keleti westernje, a Kojot, a mely végre DVD-n is elérhető.
A western izgalmas, kelet-európai változata az eastern, amelyben a vadnyugati mítosz fő motívumai megmaradnak, ám az észak-amerikai préri helyett térségünk jellegzetes tájai, történelme és társadalmi-politikai problémái tűnnek fel. Szomjas György betyárfilmjei (Talpuk alatt fütyül a szél, Rosszemberek), Hajdu Szabolcs Délibábja, Radu Jude Aferim!-je és Bogdan Mirica Kutyák című filmje mellett ebbe a műfajba tartozik Kostyál Márk hányatott sorsú Kojotja is, amely máig tisztázatlan okokból idejekorán kikerült a hivatalos moziforgalmazásból. Az idei Magyar Filmhéten kisebb botrány is kirobbant, mivel a film gyártója visszavonta a Kojot nevezését, majd a reakciók hatására Kostyál műve igen rossz minőségben, korlátozott ideig megtekinthetővé vált a YouTube-on. Sokáig úgy tűnt, hogy a rendező filmért folytatott kitartó harca elbukik, ám ez a nem hibátlan, de igen izgalmas témákat felvető kortárs eastern DVD formájában végre eljuthat mindenkihez.
A Kojot ban részben mai, részben rendszereken átívelő, a sajátos magyar vidéki kultúrát érintő problémák kerülnek elő. Egy Bicsérdi Misi nevű városi nyárspolgár megörökli nagyapja düledező házát Tűzkőn. Már az öreg temetésének napján megjelenik Szojka Pál ügyvéd, a falu teljhatalmú pénzembere, aki ajánlatot tesz a fiatalembernek a házra, mert a település alatti termálvizet svéd befektetőknek eladva saját turistaparadicsomává akarja fejleszteni a települést. A megalázó munkája és kedvese, Mara elvetélése miatt frusztrált Misi nem hajlandó eladni örökségét. Nem annyira a dohos romhalmazért áll ki, hanem szeretne életében először önállóan véghezvinni valamit. A ház felújításában és Szojkáék elleni küzdelmében csupán két szövetségesre lel, a szájhős Lajosra és annak hallgatag erdélyi exsógorára, Attilára.
Robin Wood filmkritikus szerint a hetvenes évek modernista hollywoodi filmjei (Szalmakutyák, Taxisofőr , Portyán) szándékosan vagy öntudatlanul, de inkoherensek, amennyiben két markáns ideológiai áramlat csap bennük össze, és végig eldöntetlen marad, melyik az érvényes. Ez az inkoherencia a Kojotra is jellemző, és érdekes módon többnyire a film javára válik. Kostyál Márk bevallása szerint egyfelől azért készítette el filmjét, hogy alternatívát kínáljon a modern élet értékválságára, és bemutassa a szívós vidéki emberek bátorságát. Ezt az olvasatot támasztják alá a film remekül rendezett, életszagú, pátosztól mentes, elkeseredett verekedős jelenetei, amelyeknek súlya van Misi fejlődése szempontjából, hiszen a főhős az erőszakos akciókon keresztül válik nagyapjához hasonló maszkulin férfivá.
Másfelől a konzervatív társadalomkritikát, illetve a film enyhe hímsovinizmusát talán nem teljesen tudatosan, de ellenpontozzák bizonyos karakterek és konfliktusok. Hangsúlyos például, hogy Misi férfivá válásával párhuzamosan egyre agresszívebb Marával szemben. Miután Szojka fia, Kispali szimbolikusan megerőszakolja a nőt, a részeg Misi is erőszakkal teszi magáévá egyre kiábrándultabb kedvesét. És érdekes Szojka, a fia és Szojka unokájának kapcsolata is. Kispali, a fiú a film kétharmadáig kritikus apjával szemben, és bár sikertelenül, de megpróbálja kisfiát távol tartani a vidéki virtuskodásoktól és a hatalomtól megvadult Szojkától. Vagyis a Kojot egyaránt szól a hagyományos férfiidentitás megerősítéséről és torzulásairól, hiszen ha az erőszakos akciót, illetve reakciót erényként mutatja is be, a lassan Szojkához és édesapját kedvtelésből elverő vidéki nagyapjához hasonlóvá váló Misi, illetve az apja árnyékában élő Kispali egyaránt a tradicionális falusi kultúra és maszkulinitás áldozataiként tűnnek fel. Kár, hogy ez az izgalmas inkoherencia a Kojot utolsó húsz-harminc percére rossz értelemben vett következetlenséggé romlik. Az alkotók hirtelen megoldásokat kínálnak mind a birtok, mind Misi férfiidentitásának és párkapcsolatának konfliktusaira. Ráadásul a rendező túlzásba viszi a lassításokat a nagy leszámolás során, így a potenciálisan bivalyerős akció elveszíti erejét.
Maga a DVD-kiadás meglehetősen szegényes. A lemezt a lejátszóba téve azonnal elindul a film, nemhogy extrák, de menü- és feliratválasztási lehetőség sincs. A kép- és hangminőség sem az igazi, bár szerencsére mérföldekkel jobb, mint a februárban a YouTube-on közzétett változaté. A hibái ellenére is remek, összességében kiválóan rendezett Kojot rajongói most kénytelenek beérni ennyivel, és azzal a tudattal, hogy a film már biztosan nem fog eltűnni a süllyesztőben. Reméljük, a rendkívül tehetséges rendező hőséhez hasonlóan kitart, és következő filmje szerencsésebb körülmények között jut el a közönséghez.
Pontszám: 8/10
Kojot
Színes, magyar dráma, western, 126 perc, 2017. (B-web Kft. DVD, 2018)
Rendező: Kostyál Márk
Forgatókönyv: Lengyel Balázs, Lovas Balázs
Operatőr: Csoboth Attila
Szereplők: Misi (Mészáros András), Lajos (Bocsárszky Attila), Szojka (Kovács Frigyes), Kispali (Mátray László), Attila (Orbán Levente), Eszter (Dobai Mária).