• Minden szülő rémálma

    Susanne Bier: Második esély

    2015.02.09 — Szerző: Farkas Péter

    Susanne Bier drámái kemé­nyen igénybe veszik az embert. A gyom­rát leg­alább annyira, mint a lelkét, a dán alkotó ugyanis olyan élet­helyze­teket tár elénk, amelye­ket a leg­rosszabb rém­álmaink­ban sem szeret­nénk átélni – és amelye­ket mégis átél­hetünk bár­melyik várat­lan pilla­natban, ha a véletlen úgy hozza.

  • Szinte kihagyhatatlan a shakespeare-i szállóige: valami bűzlik Dániában. Merthogy valami tényleg nincs rendben náluk (sem)! Az elmúlt tizenöt-húsz évben talán csak a románok készítettek ilyen nagy dózisban ilyen erős intim drámákat, mint ők. Amióta az első dogmafilmek (Születésnap, Mifune utolsó dala) kitaposták az ösvényt, gyakorlatilag nincs megállás, évi két-három dán film mindig emlékezteti a moziközönséget, hogy a jóléti társadalomban sem fenékig tejfel a magánélet.

    Minden szülő rémálma

    Pedig a Második esélyben minden adott lenne a háborítatlan családi idillhez. Egy rendőr és felesége épp a szülői örömök első napjaiban fürdőznek gyönyörű kisfiukkal, a gyönyörű tópartra néző gyönyörű házban. Szinte természetellenes is ez a paradicsomi harmónia, és még ha nem is tudnánk, hogy Susanne Bier-filmmel van dolgunk, akkor is körmünket rágva várnánk a sors csapását.

    Minden szülő rémálma

    A férfit egy randalírozó drogos párhoz hívják ki a szomszédok, ám mivel házkutatási parancsa nincs, nem tud kábítószer után kutatni. A csecsemősírásra azonban így is felfigyel, és fel is tépi a gardrób ajtaját, ahol egy párhetes kisbabát talál a saját piszkában kínlódva. Andreas minden erejével próbálja elérni, hogy a gyermekvédelmi szervezet elvegye a pártól a babát, de tekintve, hogy jogtalanul hatolt be a lakásba, a főfelügyelő megtagadja az intézkedést. Struccmódszer, mondhatnánk, de hát az ő kezét is megköti a szigorú bürokrácia. Az igazi tortúra csak ezután következik, a rendőr kisfia ugyanis váratlanul és felettébb rejtélyes módon meghal. A feleség az őrület határán vergődik, és öngyilkossággal fenyegetőzik. Az idő felgyorsul, a férfi nem tétovázhat, és tudja, hogy a narkós pár sosem viselné gondját a kisbabájuknak. Úgy dönt hát, hogy az éj leple alatt kicseréli saját halott kisfiát a sanyarú körülmények között tengődő csecsemővel.

    Minden szülő rémálma

    Az alapkonfliktus első hallásra képtelenségnek tűnik, de furcsamód mintha ez lenne Bier védjegye. Állandó forgatókönyvírójával, Anders Thomas Jensennel minden filmhez egy borzasztó, néhol szinte a valószerűtlenség határát súroló élethelyzetet alakítanak ki. Jensentől egyébként is megszokhattuk már az abszurd iránti fokozott vonzódást: a Gengszterek fogadója, a Zöld hentesek és az Ádám almái egyaránt groteszk figurák képtelen történeteit meséli el. Jensen rendezéseiben persze a fekete humor a vezérfonal. Biernél pedig hol a melodráma (Hogy szeretsz?, Esküvő után), hol a thriller (Testvéred feleségét, Egy jobb világ). Drámai történetei olyan morális, etikai és nem utolsó sorban jogi kérdéseket feszegetnek, amelyekre szinte sosincs egyértelműen helyes válasz. A konfliktusok feloldhatatlansága pedig nem csupán a néző lelkét, de a gyomrát is próbára teszi. Nincs ez másképp most sem. Jóllehet, a szereplők tetteit nem feltétlenül tudjuk elfogadni, ítélkezni felettük nincs jogunk (ahogyan nekik sincs egymás felett), kiszolgáltatottságuk mégis azt provokálná belőlünk, hogy ne üljünk tétlenül, hanem cselekedjünk  − ahogyan ők sem tétlenkednek végül.

    Minden szülő rémálma

    A hatáshoz nagyban hozzájárul Bier realista, helyenként egyenesen naturalista rendezői stílusa. Kiváló színészvezetésének köszönhetően még a leghihetetlenebb fordulatok és tettek is hitelessé válnak, mert színészeiből olyan emberséget és esendőséget képes előcsalogatni, amelyet csak néhány kortársánál − Inárritu, Villeneuve, Haneke, Ozon − láthatunk.

    Susanne Bier nem csupán a saját életművét, de a kortárs dán filmtermést is újabb nehéz, bátor darabbal gyarapította. És bár egyik művére sem jellemző a letaglózó, pesszimista zárlat, a Második esély azért éppúgy az ember bőrébe ég, mint más dán alkotók munkái: Ole Christian Madsen Prágai története, Jacob Thuesen Anklagetje, Paprika Steen Lad de små børnje, Nicolo Donato Testvérisége vagy Thomas Vinterbergtől A vadászat.

    Pont:9/10

    Második esély (En chance til)
    Színes, feliratos dán filmdráma 102 perc, 2014
    Rendező: Susanne Bier
    Forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen
    Operatőr: Michael Snyman
    Zene: Johan Söderqvist
    Szereplők: Nikolaj Coster-Waldau (Andreas), Ulrich Thomsen (Simon), Maria Bonnevie (Anna), Nikolaj Lie Kaas (Tristan), May Andersen (Sanne)
    Bemutató:2015. február 5.
    (Forgalmazó: Cirko Film)


  • További cikkek