Ové, az ötvenkilenc éves svéd férfi legfőbb vágya, hogy távozzon ebből az árnyékvilágból, de szomszédai még meghalni sem hagyják rendesen. Hannes Holm Az ember, akit Ovénak hívnak című filmje hol nevettető, hol torokszorító szatíra a fogyasztói társadalomról, a bürokráciáról, amely a kétkezi munka értékével, a szeretet és az elfogadás fontosságával szembesít.
Bevallom, egy kicsit tartottam a filmtől, hiszen nem ez lett volna az első eset, hogy egy rendkívül sikeres regény (Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak) filmváltozata nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. De szerencsére már az első félórában eloszlott minden aggodalmam. Hannes Holm munkája hű marad Backman regényének világához – hamisítatlan skandináv, abszurd humorú történet. Senki ne számítson adrenalint egekbe csapó akciókra, a rendező ennél izgalmasabbat tartogat: hús-vér embereket, hétköznapi figurákat és érzékeny humort. A történet éppen attól remek, hogy semmi különös nincs benne, „csupán” egy roppant emberi, tragikomikus mese.
Ove ötvenkilenc éves, Saabot vezet, és megvan a véleménye mindazokról, akik képesek Volvót vagy pláne valami lehetetlen külföldi márkát venni. Harminc év után elbocsátják a munkahelyéről, a vasúttársaságtól – őt, akinek lételeme a munka! Nem sokra becsüli a komputerizált világot, azokat a dolgokat érti, amiket látni és tapintani lehet: beton és cement, üveg és acél, szerszámok – dolgok, amiket ki lehet számolni, le lehet rajzolni egy papírra. Ove fekete-fehér ember, csak helyes és helytelen dolgok léteznek számára. Önkéntelenül elcsodálkozunk egyszerűségének nagyszerűségén: filozofálás nélkül képes élni megszokott életét. De érző lélek is, egy bólintással befogadja a hazulról elkergetett homoszexuális fiút, ahogy ő mondja, a „melegféle” srácot. Ráadásul naponta látogatja elhunyt felesége, Sonja sírját: beszámol neki a mindennapi történésekről, és arról, hogy mennyire megváltozott a világ.
A film abszurdba hajló humorának alapja, hogy szomszédai, mintha összeesküdtek volna ellene, még meghalni sem hagyják Ovét, aki pedig semmire sem vágyik jobban. Több alaposan megtervezett öngyilkossági kísérlete hiúsul meg, mert a szomszédok egymás után fordulnak hozzá gondjaikkal. Radiátort kell légteleníteni, mosogatógépet megszerelni, máskor utánfutós autóval tolatni, vagy épp egy rozoga macskát befogadni. A főszereplő öngyilkossági kísérleteit bemutató sztori időnként a múltba kanyarodik, egy olyan világba, ahol az emberek még nem készítettek szelfiket a nagy pillanatokról, csupán megélték az élet szép és tragikus történéseit. Hol egy spanyol szigeten, hol Ove munkahelyén, hol pedig az idilli gyermekkorban találjuk magunkat. A flashbackekből, az egyes szám első személyű narrációból és a dialógusokból ismerjük meg a főszereplő személyiségét, tragédiáját – és ahogy egyre közelebb kerülünk hozzá, minden tette indokolttá válik.
Az egyszerű vizuális koncepcióhoz (hideg-meleg hangulatú beállítások váltják egymást) mérnöki pontossággal kimunkáltszínészi alakítások társulnak. Az alkotás velejét, a torokszorító pillanatokat, a katarzist a szereplők valódiságának köszönhetjük. A színészek részben olyan figurák megformálói, akikkel a hétköznapokban bármikor találkozhatunk (a terhes iráni nő, a nagydarab, jópofizó informatikus, a homoszexuális fiú, az Alzheimer-kóros Rune és felesége emlékezetes típusok). Rolf Holger Lassgård nem véletlenül egyike a legnépszerűbb skandináv színészeknek: nyoma sincs nála felesleges gesztusnak, mimikának, remekül alakítja Ovét, nagyszerűen mutatja meg érzelmi fejlődését is. Talán a maszkmesterek bakija, hogy ötvenkilenc helyett masszív hetvenévesnek néz ki, de ez mit sem változtat a tűpontos színészi alakításon. Az Iránból menekült, kétgyerekes, egyszerre önfejű és melegszívű nőt játszóBahar Pars kiváló komikusi vénáját bizonyítja (e szerepéért Guldbaggen-díjra jelölték).Ove feleségét, Sonját (Ida Engvoll) a flashbackekből ismerjük meg. Mosolygós, hatalmas kék szemébe, intelligenciájába egy kicsit mindannyian beleszeretünk. Ő az oka annak, hogy a történet transzcendens töltetet kap, az ő léte és nem léte miatt süt ki a nap vagy borul be az ég. Jeleneteibe élénkebb színeket kever a rendező, árad belőlük az élet és az energia, míg a jelenbeli, lakóparki létet a barna, bézs és kék hatja át. Noha a film az érzelmekre fókuszál, a színészi játéknak és a zenének hála nem hajlik giccsbe.
Hannes Holm filmje éppolyan szellemesre és szívbemarkolóra sikeredett, mint a regény, amelyen alapul. Hol nevettető, hol torokszorító szatíra ez a fogyasztói társadalomról, a bürokráciáról, filmvászonra írt tanulmány a kétkezi munka értékéről, egymás megértésének és a másság elfogadásának fontosságáról. Mindenkinek sokat mondhat, de talán azoknak a legtöbbet, akik elvesztettek már valakit szeretteik közül.
Pontszám: 10/10
Az ember, akit Ovénak hívnak (En man som heter Ove)
Színes, magyarul beszélő, svéd fekete komédia, 116 perc, 2015
Rendező és forgatókönyvíró: Hannes Holm
Író: Fredrik Backman
Operatőr: Göran Hallberg
Zene: Gaute Storaas
Szereplők: Rolf Lassgard,Bahar Pars, Ida Engvoll, Zozan Akgün, Tobias Almborg, Anna-Lena Bergelin, Lasse Carlsson, Karin de Frumerie, Simon Edenroth, Fredrik Evers, Filip Berg
Bemutató dátuma: 2016. július 7. (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)
16 éven aluliak számára nem ajánlott