A Noé kétségtelenül Darren Aronofsky legkommerszebb mozija, de a hollywoodi szuperprodukciók sorából kiemelkedik. Lerí róla, hogy a pályáját független színekben kezdő szerzői filmes rendezte: élesen megosztja a közönséget és a kritikusokat.
Hollywood filmesei nem először adaptálnak a Bibliából, ami nem csoda: a „könyvek könyve” csordultig van olyan történetekkel, melyek valóságalapjuktól vagy tanmeseként való érvényességüktől függetlenül katartikusak. A bibliai történetek a hollywoodi elbeszélések kulturális evolúciós őseinek, archetípusainak is tekinthetők, sem a Biblia, sem Hollywood nem hódíthatta volna meg a világot fejlett narratív stratégiák nélkül (a Bibliát profi forgatókönyvírók is ajánlják kezdőknek). Aronofsky ráadásul egyéni fogást talált Noé legendáján: bevallottan a legelső szuperhősként, katasztrófafilm-protagonistaként, környezet- és állatvédőként ábrázolja, kalandját pedig az első világvége-történetként. Noé bárkájának mítosza ebben a felfogásban a túlnépesedésről és a vele járó csordaszellemről mesél, így napjainkban is aktuális. A történet adaptálásakor a rendezőnek hasonló problémával kellett szembenéznie, mint A hobbit filmek alkotóinak: rövid és lényegre törő (szinte egy nagyobb eposz előtörténeteként szolgáló) cselekményt kellett egész estés közönségfilmmé bővítenie.
A direktor a fantasy zsánerében adaptált: természetfeletti teremtményei A Gyűrűk Urát juttathatják eszünkbe. A látványos megvalósítás érzékelteti Noé történetének epikus, sőt mitikus hangvételét. A stílus nem megy a tartalom rovására: Aronofsky a hős nézőpontjára korlátozva mutatja meg a világvégét, ódzkodik az Emmerich- és Bay-féle romboláspornótól. Nem kerüli a CGI-t, ahogy A forrás alkalmával, de az effektek használatakor hitelességre is törekszik, nem csak grandiózusságra. A fantasy zsánerben való adaptálás találó és következetes: még a mentor karakter sem hiányzik, a szó szerint matuzsálem Metúselah Yodára emlékeztet. Noé antagonistákkal való szembeállítása is illik a képbe, hisz a bibliai történetben is hangsúlyos az öntörvényű hős konfliktusa a tömegekkel. Az ateista rendező a fantasy műfaján belül valószerű, hiteles világot épít: Isten létezésére alig utal valami, a főhős álmokat értelmez jelként. Aronofsky határidő-dramaturgiával dolgozik, az apokalipszis után pedig klausztrofób túlélőfilmre vált (amilyen az általa forgatókönyvíróként jegyzett Merülés a félelembe).
Szerzőiség is kerül a filmbe: a rendező hangsúlyozta személyes kötődését Noé történetéhez, ami jórészt marketingfogás, de arra is utal, hogy márkaként épített hírnevére. Első mozija, a Pi hőse egzisztencialista, metafizikai misztériumokra keresi a választ, Noét ugyancsak kiválasztottság-tudatú megszállottként ábrázolja, aki józan eszét veszti, ahogy küldetése passiótörténetbe fordul. Debütáló filmjének magányos, saját hitét követő hősét haszidok kísértik meg, Noé szintén csak magára számíthat az antagonista Tubál-Káin seregével szemben. A Pi fő témáit tovább tárgyaló A forrás epikus hangvételű, spirituális, ezoterikus látványfilm, a Teremtés Könyve ihlette mitológiai és vallási meta-történet − ahogy vízözön sem csak a judeokeresztény kultúrában bukkan fel, Noé az iszlámban is próféta. A Noé A pankrátorhoz hasonlóan fikciós biopic, egyetlen markáns, elhivatott karakterre koncentráló bukástörténet, melynek délibábot kergető protagonistája − a Rekviem egy álomért szereplői és a Fekete hattyú hősnője után ismét − elveszíti az önmaga feletti irányítást és a valósággal való kapcsolatot. A direktor meghiúsult projektjeiből is merít: dolgozott Batman-filmen és a Robotzsaru remake-jén − amelyek a Noéhoz hasonlóan kisemberi (szuper)hőstörténetek, címszereplőik egy bűnös urbánus társadalmat tisztítanak meg.
A bibliai legendában egyvalakinek fejlődik a jelleme, Istennek, a direktor ezt bajnokára vetíti ki. A Bibliában Isten hirtelen haragú, de megbocsátó. Ő is szereti a happy endet, a mélypontot követő katarzist: az Özönvíz után úgy dönt, többé nem pusztítja el az embert. A filmbeli Noé radikális emberellenes ökoterroristává válik, de végül a kegyelmet választja, miután érzéseit vizsgálva ráébred, hogy az ember nem eredendően gonosz. Addig esendő antihős: megölné karon ülő unokáját, őt pedig fiai pusztítanák el (a túlélőfilmekben nem ritka, hogy a hatalom és felelősség nyomása alatt összeomló vezért legénységének kell likvidálnia).