Nagypál Orsolya rendező-forgatókönyvíró filmje bátor alkotás, amely tabukat döntöget, őszintén, ízlésesen, fogyaszthatóan és sok humorral beszél a párkapcsolatok buktatóiról, a szexualitást övező társadalmi konvenciókról, férfi és női szerepekről, a házasság nehézségeiről.
A Nyitva szereplőiben könnyedén magára ismerhet a néző, hiszen átlagosak és esendőek, az alkotás témája pedig mindenkit érinthet, akinek volt már hosszú távú kapcsolata. Különösen aktuális e mozi egy olyan világban, ahol a félrekacsingatás szinte mindennapos, ahol bőven van válás, ahol a liberalizmus mértéke az egekbe szökik, aholsokszor nem szerelmi házasságot kötnek az emberek, s ahol a lelki harmóniánál fontosabb a bankszámlaegyenleg állása és a hírnév.
A film, annak ellenére, hogy műfaját tekintve romantikus vígjáték, fajsúlyos témát, a monogámia alternatívájának lehetetlenségét járja körbe egy harmincas pár, Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) történetén keresztül. Nem csupán szórakoztatni akar, hanem gondolatébresztő mondanivalóval is rendelkezik, ráadásul állásfoglalás nélkül mutat ízelítőt arra, hogyan működhet vagy hogyan vágható gajra egy nyitott kapcsolat.
Fanni és Bálint alapvetően nagyon passzolnak egymáshoz, értik egymás humorát, szeretik egymás hülyeségeit, de kapcsolatuk három év együttélés után igencsak kezd ellapososodni, aláng alábbhagy, mindketten kezdenek kikacsingatni a párkapcsolatból: a nőnek az izmos és sármos úszómester, a férfinak a fiatal, hosszúcombú rezidens lány köti le a fantáziáját. Fanni hiányolja azt a tüzet, amellyel kapcsolatuk elején Bálint közeledett felé, a férfi pedig a hálószobában várna felpezsdülést. Körbebástyázták magukat olyan biztonságot adó rituálékkal, mint például főzés, mosás, ébresztő beállítása, kedvenc televíziós sorozat nézése, nassolás. Miután felismerik, hogy kátyúba léptek, próbálnak racionális megoldást találni ahelyett, hogy szétmennének, s mindent megtesznek annak érdekében, hogy kapcsolatuk olyan lehessen, mint a kezdetek kezdetén. Gátlásos emberek, de feszegetni kezdik a határaikat, őszintén beszélnek a vágyaikról, a kapcsolatuk minőségéről, aztán eljutnak a nyitott kapcsolatig: teret engednek a szexuális kalandoknak, de nem titkolják el azokat a másik elől – megpróbálják ledönteni a társadalom tabuit egy érettebb, gyümölcsözőbb kapcsolat reményében. Vajon ha nem működik a monogámia, akkor megoldást jelenthet a hármas szex vagy a swinger klubok fülledt világa? Megoldható a többpartnerűség bármilyen formája valamelyik fél sérülése nélkül?
A film az utolsó negyven percben ér el a drámai tetőpontra: kiderül, hogy a „mindent szabad” kapcsolatnak is vannak árnyoldalai. A főszereplők válogatás nélkül vágják egymás fejéhez a sérelmeiket, de szerencsére ekkor sem marad el a humor, a nevettetésről többek között a zseniális Mucsi Zoltán aprócska szerepe, valamint egy egy-két perces cameo (filmes technika, amelynek lényege, hogy egy-egy nyúlfarknyi megjelenésre nem színészeket, hanem hírességeket szerepeltetnek, olykor feltűnik maga a rendező is) gondoskodik. A film nem épít operatőri truvájokra, a legnagyobb kunszt itt csupán néhány egymásba vetített kép és lassított felvétel.
Kovács Lehel (eddig a Munkaügyekben, a Liza, a rókatündérben is láthattuk) kitűnő érzékkel hozza a hétköznapi pasi figuráját, annak minden bénázásával együtt. Radnay Csilla (a Radnóti Színház vendégművésze) elképesztően cuki, folyamatos okoskodása remek humorlehetőség. A filmben még a pár másodperces szerepeket is olyan kaliberű színészek játsszák, mint például Ónodi Eszter, Tenki Réka, Parti Nóra, Brasch Bence, Katona László, Gerner Csaba, Tamási Zoltán – mindez arra enged következtetni, hogy a rendezőnek fontos volt, hogy egy villanásnyi ideig se legyen hiteltelen a színészi játék.
Nagypál Orsolyát eddig főleg a hazai televíziókban futó nagysikerű sorozatok író-rendezőjeként ismerhette meg a magyar közönség – nevéhez fűződik többek között a Tóth János, Színház és más semmi vagy a Terápia. Nyitva című alkotását két kategóriában (Legjobb Film és Legjobb külföldi film) is jelölték a floridai Fort Lauderdale Nemzetközi Filmfesztiválon. „Sokat kutattam, gyakran kérdezgettem a baráti és ismerősi körömet, mindenkit arra kértem, meséljen a párkapcsolati titkairól, illetve a legkínosabb szexuális élményeiről. Ezen kívül sok antropológiai, szociológiai és pszichológiai kutatást szereztem be külföldről a monogámia és a promiszkuitás témájában. Eddig az volt az általánosan elfogadott, hogy a férfiak azok, akik gyakran váltogatják a partnereiket. Ez az evolúciós kódjuk. Csakhogy a legújabb kutatások kimutatták, hogy ugyanez igaz a gyengébbik nemre is, vagyis mindkét nemnek fontos, hogy a lehető lehetőbb helyről gyűjtsön be »lehetőségeket«. Szakemberek szerint két alapösztön munkál mindannyiunkban, ez a biztonságra való törekvés és a vágy az újdonságra” – mesélte a rendező.
A film – nagyon okosan – nem foglal állást egyik életforma mellett sem, inkább az őszinteséget hangoztatja, illetve azt, hogy ha a lelki kötődés megvan két ember között, akkor minden problémát meg lehet beszélni, s talán megoldásokat is lehet találni. Bátor romantikus komédia a Nyitva, amely nem a nagy válaszokról szól, hanem a jó kérdésekről: Való-e mindenkinek a monogámia? Mennyit képes elviselni egy olyan sérülékeny építmény, amelyet úgy hívnak: párkapcsolat? Amit a férfinek szabad, szabad-e a nőnek? Kevesebb magánéleti problémát, de több hazugságot hordoz egy szexuálisan kevésbé szabados berendezkedésű társadalom? Boldogok a monogámok? Na, és a nyitott kapcsolatban élő poliámorok? Többek között ilyenekről…
Pontszám: 9/10
Nyitva
magyar romantikus komédia
98 perc, 2018
Rendező: Nagypál Orsolya
Forgatókönyv: Nagypál Orsolya
Operatőr: Herbai Máté
Zene: Molvai Márk
Producerek: Kálomista Gábor, Helmeczy Dorottya
Főszereplők: Radnay Csilla, Kovács Lehel, Jordán Adél, Péterfy Bori, Ötvös András, Lénárdt
Országos bemutató: 2018. október 18. (Forgalmazó: Megafilm Kft.)
16 éven aluliak számára nem ajánlott!