Kristóf György Cannes-ban debütált Out című első nagyjátékfilmje groteszk dráma a kelet-európai régió társadalmi betegségeiről: a munkanélküliségről, az illúzióvesztésről, az idegengyűlöletről.
A „kelet-európai sors” ábrázolása az utóbbi években talán a románoknak ment a legjobban (Érettségi, Utazás apánkkal, 6,9 a Richter-skálán ), de a magyar rendezőknek is többször sikerült egy-egy tipikus kelet-európai problémát ábrázolva általános érdeklődésére számot tartó filmet készíteniük (Köszönöm, jól!, Az állampolgár , Jupiter holdja). A Csehországban és Szlovákiában tanuló szlovák-magyar rendező, Kristóf György első nagyjátékfilmje, az Out az említettekhez hasonló ambíciójú vállalkozás: a kelet-európai lét portréját kívánja felrajzolni egy több országot érintő utazás történetében. A filmterv 2015-ben Cannes-ban kapott támogatást, az idén pedig már a kész mű szerepelt a fesztiválon az Un Certain Regard szekcióban.
A groteszk dráma főszereplője egy ötvenes éveiben járó mérnök, Ágoston, akit többéves munkaviszony után elbocsátanak egy szlovákiai erőműből. A magát feleslegesnek érző férfi felnőtt lánya biztatására felfrissíti fiatalon félretett „mit szeretnék csinálni az életben?” listáját. Ezen első helyen szerepel, hogy láthassa a tengert, ezért fogja magát, és elindul a Balti-tenger partjára, hogy munkát vállaljon. Igen ám, de az idegen országokban – Lettország, Litvánia – a hozzá hasonlóan frusztrált és kiégett lakosok között lehetetlennek tűnik, hogy emberhez méltó módon dolgozzon és éljen.
Az Out a román és az észak-európai filmekből ismerős hűvös, távolságtartó, minimalista stílusban kezd mesélni, ám ahogy kijutunk a főszereplővel a tengerpartra, beszivárog a történetbe a visszafogott, groteszk irónia. Kristóf György remekül egyensúlyoz a reális és az irreális között, így tökéletesen sikerül megragadnia a kelet-európai régió abszurditását. Mert ahol felborul az élet normális körforgása, ahonnan végképp elillan az emberség, ott testközelből tapasztalható meg a szürreális, az ép ésszel felfoghatatlan. Kristóf György műve szerint a kelet-európai identitás – legyen szó e soknemzetiségű produkcióban magyar, szlovák, lett vagy litván emberekről – a valósággá vált abszurditás megélése. Ágoston egyre mélyebbre süllyed, egyre inkább kizökken a fősodorból, és megadja magát a céltalan bolyongás létállapotának. Mivel nem tud értelmes munkát találni az idegengyűlölet és a nyelvi korlátok miatt, jobb híján horgászszenvedélyét használja ki arra, hogy értelmet adjon mindennapjainak, de kísérlete sikertelen: épp a pecázás akadályozza abban, hogy élni tudjon.
Jellemző, hogy a férfi főként olyan helyiekkel találkozik a Balti-tenger partján, akik csellengéssel töltik idejüket. Egy negyvenes nő a Twin Peaks őrült, fatuskót szorongató Log Ladyjéhez hasonlóan egy kitömött, levágott fülű nyúllal járkál, míg egy bohém harmincas férfi vodkát vedel, és autójával száguldozik, hogy kitűnjön a tömegből. Ahogy Ágostonnál a csali, amivel nem tud halat fogni, úgy a kipreparált állat és a száguldozó férfi bevakolatlan, giccsesen díszített háza is a normális élet hiányát kompenzáló pótlékok szimbóluma.
Az Out csendes, lassan felszívódó, epizodikus darab, melynek fénypontja a főszereplőt remekül alakító Terhes Sándor. S bár a sztori kétségtelenül érdekes, és a film képes bemutatni a kelet-európai hűvös posványt, hiányoznak belőle az igazán emlékezetes jelenetek, melyek feledhetetlenül zseniálissá tehetnék. Ennek ellenére Kristóf Görgy munkája meglepően profi és kiérlelt elsőfilm.
8/10
Out
Színes, magyar-szlovák-cseh dráma, 83 perc, 2017.
Rendező: Kristóf György
Forgatókönyvíró: Kristóf György, Horváth Eszter, Papp Gábor
Operatőr: Pohárnok Gergely
Szereplő(k): Terhes Sándor (Ágoston), Bandor Éva (feleség), Bárdos Judit (Ágoston lánya), Gáspár Tibor (halász), Viktor Nemets (Dimitri), Ieva Aleksandrova-Eklone (Anastasia)
Bemutató: 2017. június 15. (Forgalmazó: Vertigo Media Kft.)
Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott!