• Macskaember, giganyúl, rókatündér

    Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér

    2015.02.24 — Szerző: Szabó Adrienn

    A nyomozó után sokat kellett várni, hogy újabb igénye­sen szóra­koz­tató magyar filmre ülhes­sen be a közön­ség. Ujj Mé­száros Károly groteszk hu­morú mági­kus meséje, a Liza, a róka­tündér nem­csak vicces, de a thriller szál­nak köszön­hetően feszült is.

  • A reklámfilmesként induló Ujj Mészáros Károly több kisfilmjével kivívta a szakma elismerését. (A számos külföldi fesztiválra meghívott Alena utazását és a Gumiembert egyaránt a Legjobb kisjátékfilm díjával jutalmazta a Magyar Filmszemle.) A rövidfilmekben kipróbált sílusjegyek és motívumok visszaköszönnek a rendező első egész estés mozijában: van itt bőven adagolt fekete humor (mint a Gumiemberben), sok technikai effekt (akár a Palika leviszi a szemetet című munkában), van narrátor (A boldog szomszédság új korszaka) és kiemelt zenei téma (Alena utazása), kényszeres zabálás (A Ház) és szerelmespár (Álmatag férfiak titkos kalandjai). A műfaj- és hatáskeverék ellenére Ujj Mészáros nem esik az első filmesek gyakori hibájába, a nagyot akarás vágyától hajtva nem próbál meg mindent belegyömöszölni debütáló munkájába. A film nem zsúfolt, szerencsés arányérzékkel és némi öniróniával épít föl egy különös, a mai kapitalizmust a hatvanas-hetvenes évekbe visszaálmodó csudapesti-sutapesti világot.

    A főszereplő naiva-primadonna Liza a volt japán nagykövet idős, ágyhoz kötött özvegyét ápolja, aki olyan szigorúan fogja, hogy csak a harmincadik szülinapján ad neki hosszabb kimenőt − ekkor aztán sorsfordító események következnek. A magányos, de szerelemre vágyó lány udvarlókkal találkozik, akik sorra titokzatosan elhaláloznak, ez pedig felkelti a rendőrség figyelmét. Végül Zoltán zászlós szobát bérel a gyanúsítottnál, hogy testközelből vehesse szemügyre. Mindeközben Liza előtt egyre-másra megjelenik egy japán popénekes féltékeny szelleme, aki kísértet létére nehezen viseli a lány függetlenedését.

     

     

    A történetet Pozsgai Zsolt Liselotte és a május című drámája ihlette, de a szüzsé inkább csak ürügy a remek karakterek felvonultatására. Talán ezért és a gyermeki ártatlanságú látásmód miatt aggatták a filmre sokan a „Wes Anderson-os” jelzőt, pedig a mesélés aktusának hangsúlyozása, a képzeletbeli lénnyel kitöltött környezet, a valóság és fikció keverése, a titkos jótétemények és a tárgyi világ gadgetjei is inkább Jean-Pierre Jeunet kincsesdobozát idézik. (Ugyanakkor Ujj Mészáros filmjének valóban vannak hollywoodi előképei, csak éppen nem kortárs darabok. A klasszikus Hollywood olyan formabontó alkotásai juthatnak eszünkbe, mint Jacques Tourneur 1942-es Macskaemberekje − Liza és a Macskaemberek főhősnője is elátkozott, szó szerint végzetes hatással vannak az udvarlóikra − vagy az 1950-es Barátom, Harvey, amely egy bohókás fiatalember és egy általa elképzelt kétméteres nyúl „kapcsolatáról” szól.) Fontos európai inspirácó Aki Kaurismäki is: Ujj Mészáros humora és színvilága a finn mester munkáit idézi, nem beszélve arról, hogy Kaurismäki fétisszínésznője, Kati Outinen játékának hatása érezhető Balsai Mónika egyébként kiváló alakításán. A távol-keleti hatások közt Kim Ki-duk említendő, mert a Lopakodó lelkek házi szellemmé váló betörője idéződik meg Zoltán zászlós alakjában: identitás nélküli személyiség ő, a film kezdetén lakhelye sincs, nem tudjuk, honnan jött, kicsoda. Liza kezdetben észre sem veszi, számára ő az igazi szellem, egyben az igazi szerelem, aki ezermesterként mindent megszerel – mint Kim Ki-duk filmjének hőse.

     

     

    A hazai szakma hamar piedesztálra emelte Ujj Mészáros Károly és csapatának munkáját, és ez egyáltalán nem indokolatlan: már igazán ránk fért egy ilyen könnyen szerethető, szórakoztató darab. A zsánerek ügyes keverése (romantikus vígjáték, thriller, melodráma), a remek szereposztás és jelmezek, a fülbemászó betétdalok, a múltidéző-mesés látványvilág, az ötletes operatőri munka és a professzionális speciális effektusok − noha ez utóbbiakból mintha kissé túl sok lenne − együtt érik el, hogy sikerül megörvendeztetni a közönséget.

     

     

    Pont: 8/10

     

    Liza, a rókatündér
    Színes, magyar romantikus vígjáték, 98 perc, 2014
    Rendező: Ujj Mészáros Károly
    Forgatókönyvíró: Hegedűs Bálint, Ujj Mészáros Károly
    Operatőr: Szatmári Péter
    Látványtervező: Hujber Balázs
    Zene: Tövisházi Ambrus
    Szereplők: Balsai Mónika (Liza), David Sakurai (Tomy Tani), Bede Fazekas Szabolcs (Zoltán Zászlós), Schmied Zoltán (Henrik), Molnár Piroska (Tanaka Márta), Cserna Antal (Károly), Reviczky Gábor (Ezredes), Kocsis Mariann (Hildácska), Gubík Ági (Inge), Kovács Lehel (Ludvig), Szabó Győző (Johnny), Bán János (Szívtipró), Hajdu István (Steve), Nádasdi László (Őrmester)
    Bemutató: 2015. február 19.
    (Forgalmazó: A Company Hungary Kft.)


  • További cikkek