Jóllehet megszokhattuk, hogy Peter Greenaway, az „angol filmművészet Godard-ja” sokkoló művészfilmekkel áll elő, az Eisenstein Mexikóban túllép a jó ízlés határán.
Peter Greenaway (A szakács a tolvaj, a feleség és a szeretője, Prospero könyvei, Éjjeli őrjárat), Szergej Eisenstein egyik őszinte csodálója, az „angol barokk” posztmodern filmes irányzat prominens képviselője a legendás filmrendező e mexikói kalandjáról forgatta filmjét, mely bár rendkívül különleges és bővelkedik remek ötletekben, sajnos túlságosan is obszcén és hatásvadász.
Peter Greenaway nemcsak Eisenstein, de saját Mexikóról szerzett tapasztalatait is belevitte a filmbe, természetesen a rá jellemző barokkos, ironikus filmformán keresztül. A Greenaway-féle különleges világítástechnika, dokumentum és fikció egymás mellé állítása valóban barokk festményhez teszi hasonlóvá a filmet. A rendező osztott képernyős megoldással állítja párhuzamba Eisenstein erotikus rajzait, személyesebb fotóit és a fiktív, leforgatott jeleneteket. Így a szovjet rendező benyomásai mellett elénk tárulnak Greenaway gondolatai is – avagy kíméletlen szerzői film ez egy megzabolázhatatlan géniuszról.
Túlságosan is kíméletlen: az angol filmfestő ezúttal túllő a célon. Érdekes, hogy bevallása szerint Greenawayt lenyűgözte Eisenstein, ám az obszcén, hányást, ürítést, frontális férfi meztelenséget mutató képek és homoszexuális közösülések sorából nem ez, hanem pontosan ennek ellenkezője domborodik ki. Tudni kell persze, hogy Peter Greenaway művei mind kegyetlenül érzékiek, szexuálisan túlfűtöttek. És az is tény, hogy Szergej Eisenstein több, sokak számára megbotránkoztató szkeccst hagyott hátra (illetve van egy fotó, amin hatalmas kaktusszal pózol, mintha az a pénisze lenne). Így mondhatni Greenaway csupán azt vitte filmre, amit a szovjet mester alkotott.
„Úgy gondoltuk, egy kis szerencsével a film egy hatalmas filmrendező élete tíz napjának realista filmes portréja lesz, de bármiféle csodáló térdre borulás nélkül” – nyilatkozta Greenaway. Lehet, sőt biztos, hogy Eisenstein a valóságban is elég furán viselkedett néha, de az Eisenstein Mexikóban formai vívmányai és rétegzettsége egyszerűen eltűnik az obszcén képsorok mögött, így gyakorlatilag melegpornóvá, sőt trashfilmmé züllik a mexikói impresszió. Greenaway kétségtelenül kreatív alkotása sajnos ízléstelen, sőt közel nézhetetlen, és – akármit is tett Eisenstein magánéletében – dehonesztáló a szovjet filmrendezőre nézve.
Eisenstein Mexikóban (Eisenstein in Guanajuato)
Színes, feliratos, belga-finn-francia-holland-mexikói életrajzi film, szerelmi történet, vígjáték, 105 perc, 2015
Rendező és forgatókönyvíró: Peter Greenaway
Operatőr: Reinier van Brummelen
Szereplők: Elmer Bäck (Szergej Eisenstein), Luis Alberti (Palomino Canedo), Maya Zapata (Concepción Canedo), Lisa Owen (Mary Sinclair), Stelio Savante (Hunter S. Kimbrough), Rasmus Slatis (Grisha Alexandrov), Jakob Ohrman (Edouard Tisse)
Bemutató: 2015. november 12. (Forgalmazó: Cirko Film)
18 éven aluliaknak nem ajánlott!