• Mr. Allen, a filozófiatanár

    Woody Allen: Abszurd alak

    2015.09.15 — Szerző: Szövényi-Lux Balázs

    Woody Allen legújabb munkája nehéz morális dilemmákat feszeget, Joaquin Phoenix filozófiatanárként remekel, Emma Stone bájosan okoskodik, miközben levegőkönnyen elsuhan másfél óra… Lehet okunk panaszra?

  • „Ez a bíró egy rühes féreg! Amióta csak dolgozik, le van fizetve, annak ítél, aki többet ajánl. Hiába fellebbeznék, a férjem már lekenyerezte. A gyerekek meg ott sínylődnek nála, kutyául bánik velük, mióta csak elváltunk, ki sem engedi őket a házból, és amikor panaszkodom és feljelentem, azt mondja, hülye vagyok, csak képzelgek. Istenem, és akkor kapom ezt a korrupt bírót, erkölcstelen rohadékot … Istenem, bárcsak elvinné valami nyavalya!”

    Mr. Allen, a filozófiatanár

    A fenti kesergést nem a magyar ugar valamelyik düledező kocsmájában rögzítették, hanem az Egyesült Államok egyik egyetemvárosában, egy jómódú értelmiségi társaság tagjának szájából hangzik el. A középkorú nő oly elkeseredetten mesél barátainak, hogy a szomszéd asztalnál ülő páros is felfigyel rá, elcsöndesednek, fülelni kezdenek. A kávézgató, hallgatózó filozófiaprofesszort, Abe-et és tanítványát, egyben őszinte rajongóját, Jillt elszomorítja a történet. A szélsőséges életmódjáról híres tanár mélyen felháborodik, úgy véli, óhajok és sóhajok itt nem működnek, tettek kellenek, határozottság, döntés… És ekkor a depressziós férfi, a szétesett, alkoholista írófazon, az önsajnáló „minden mindegy” alak merész elhatározásra jut…

    Mr. Allen, a filozófiatanár

    Woody Allen pedig arra jutott, hogy leforgat egy újabb moralizáló bűnügyi drámát egy kis románccal, megannyi keserű humorral fűszerezve, remek színészekkel. Miért is ne? A pénz nem kérdés, az idő meg még mindig túl sok a másvilágig, hát mi mást tenne egy veterán, mindjárt nyolcvanéves zseni: az unalom elkerülése végett forgat egy újabb darabot. Az persze mellékes, hogy a legújabb mű szinte minden eleme felbukkant már korábbi munkáiban. Az sem számít, hogy igazából semmi jelentősége nincs a filmnek sem a kortárs, sem az egyetemes filmművészet szempontjából (mondom ezt egy olyan mesterről, aki meghatározó, oszlopos tagja a nagybetűs Filmművészetnek). Nem baj. Mert a fő, hogy Mr. Allen még mindig alkot, agyal, háborog kicsit, kedvesen provokál, játszik ezzel-azzal, jazzt hallgattat a jazzt nem ismerővel, és továbbra is igényesen szórakoztat. Még mindig van mit csodálni munkásságában.

    Mr. Allen, a filozófiatanár

    Például csodálatra méltó könnyedséggel épített fel egy igazából jelentéktelen történetet. Sok más rendező kezében ez egy egyszerű, vasárnap esti tévédráma lenne, amolyan neo-Poirot jellemvonásokkal – míg Allen ismét elegáns és igényes képekkel mesél (Darius Khondji biztos érzékkel dolgozott): csodásan néznek ki a belső terek. Vagy ott vannak a vissza-visszatérő jazzmotívumok, melyek lüktető élettel töltik meg a közepesen érdekes pillanatokat is: egy kémiaszertár olyan szórakoztató lesz, akár a New York-i forgatag. És a színészek látványosan jól érzik magukat, felszabadultan, könnyedén játszanak. Nincs már miért izgulni, nincs nyomás, hogy sikerül-e – oly sokszor sikerült már, oly sok a mestermű, hogy lehet már nyugodtan játszadozni. Jill szerepében Emma Stone okos és bájos, szokásához híven élénk és érdekes, mindegy, hogy éppen a tanárába zúg bele, irul-pirul, vagy az élet értelméről elmélkedik. A professzort alakító Joaquin Phoenix pedig rég volt ilyen elegánsan ellentmondásos, a megszokott őrjöngő, görcsös alaknak nyoma sincs – és ez üdítően hat. Amolyan kiégett filozófusként jelenik meg, egy kis morális elferdüléssel fűszerezve, pocakosan, életuntan, kócosan magyaráz lelkes hallgatóságának. A mellékszereplők is helytállnak (Parker Posey egészen emlékezetes), nincsenek mesterkélt pillanatok.

    Mr. Allen, a filozófiatanár

    Ám legfőbb kérdésünk nem a filmet vagy annak szereplőit, végkifejletét, hanem magát az alkotót érinti: meddig érdemes még az ismerős elemeket ismételgetni? A stáblista futása közben ma még elégedetten mosolyogunk, nem vitás, érti a mester a dolgát, volt itt irónia bőven, ám az is pontosan látszik: három-négy évente érkezik Woody Allentől olyan mű, melyre érdemes később is időt szánni. Vagy egyáltalán foglalkozni vele. Legutóbb a Blue Jasmine volt kiemelkedő munka (Oscar-díjat is hozott Cate Blanchettnek). Jelen alkotás, az Abszurd alak komoly morális, etikai dilemmákat feszeget, bepillant a filozófia sötét bugyraiba, mégis olyan légkönnyű és tét nélküli, hogy nem hagy maga után semmilyen nyomot. Lehet, nem is akar. Másfél órára szórakoztatni – talán csak ennyit vállal. És ha ennyit, akkor ezt sikerrel teljesíti is.

    Pontszám: 7/10

    Abszurd alak (Irrational man)
    Színes, feliratos, amerikai vígjáték, 96 perc, 2015
    Rendező és forgatókönyvíró: Woody Allen
    Operatőr: Darius Khondji
    Szereplő(k): Joaquin Phoenix (Abe), Emma Stone (Jill), Parker Posey (Rita Richards), Ben Rosenfield (Danny), Jamie Blackley (Roy)
    Bemutató dátuma: 2015. szeptember 17. (Forgalmazó: Freeman Film)


  • További cikkek