• A kollektív alkotó, ​Fodor Tamás és a Stúdió „K”

    2021.07.02 — Szerző: Sárosi Emőke

    Érdekel a színházcsinálás? Tanulj valódi mesterektől! A Fodor Tamás életéről és munkásságáról készült könyv a Stúdió K közösségi színház kreatív energiáinak és kutatóműhelyének kialakulásához vezető, varázslatos utat osztja meg azzal a bátor olvasóval, aki nem riad meg közel hatszáz oldaltól.

  • Fodor Tamás a ​„Woyzeck” című előadásban (1977)  Kép forrása: archív
    Fodor Tamás a ​„Woyzeck” című előadásban (1977)
    Kép forrása: archív

    Fodor Tamás színházi pályája 1961 őszén kezdődött, amikor bekapcsolódott az Egyetemi Színpad munkájába. 1971-ben indult az Orfeo Stúdió, majd ebből nőtte ki magát a Stúdió K, amelyek önfejlesztő közösségekként szerveződtek, és műhelymunkájuk kulcsfogalma a kollektív alkotás volt. Ezekben a kulturális közösségekben szerzett tapasztalatok tették Fodor Tamást mára vitathatatlan színházi mesterré. Sándor L. István Szabadságszigetek – Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig című könyve színháztörténeti szakirodalom, amely ennek a gazdag életműnek az első időszakáról ad áttekintést: a kialakulás folyamatát rajzolja meg egyszerre külső és belső nézőpontból. A külső kép a legfontosabb események összefoglalásából, az akkor született előadások leírásából, rekonstrukciójából, elemzéséből áll össze, a belső pedig a rendezővel és a legfontosabb alkotótársaival folytatott beszélgetésekből rajzolódik ki. Fodor Tamás mellett megszólalnak a könyvben az Orfeo Stúdió és a Stúdió K első nemzedékének tagjai: Angelus Iván, Németh Ilona, Oszkay Csaba és Székely B. Miklós. Izgalmasan részletgazdag kép tárul az olvasó szeme elé a kronologikus leírások, elemzések, interjúk összességéből. Fodor személyiségének és Sándor L. emberközpontú kérdéseinek köszönhetően az interjúk hangulata informális, könnyed, barátságos, az olvasó gyakorlatilag a beszélgetés részesének érezheti magát.

    Fodor Tamás 1942. szeptember 3-án született Budapesten, apja amatőr kultúros volt, anyja gépírónő, aki halála előtt bevallotta, hogy világéletében színművész szeretett volna lenni, csak nem volt hozzá bátorsága. Egy kultúrakedvelő és -fogyasztó családban nem meglepő, hogy gyerekkorától kezdve jelen volt Fodor életében a színház és a bábszínház. Diákként az úttörőház bábszakkörébe járt, majd az egyetemen belépett az Egyetemi Színpadra, melynek aktív tagja volt 1961 és 1965 között. Ez a hely a forradalom utáni időszak legfontosabb kulturális intézménye volt, ahol minden műfaj képviselője otthon érezhette magát (megjelenhettek olyanok, akik máshol nem): komolyzene, irodalmi est, képzőművészet, csillagászat, beatkoncert, filmvetítés, vitaműsor, néptáncbemutató egyaránt feltűnt a repertoárban. A szellemiség meghatározó alakja Surányi Ibolya volt, az irodalmi vezető – neki köszönhető, hogy a különféle öntevékeny művészeti csoportok is lehetőséget kaptak a fellépésre. Ebbe a kultúrától pezsgő légkörbe érkezett Fodor 1960-ban, amikor egy nyertes középiskolai pedagógiai tanulmányi verseny után felvételi nélkül bekerült a bölcsész karra. Itt találkozott Ruszt Józseffel, ő tanította meg három nap alatt rendezni, és neki köszönheti első sikereit az Egyetemi Színpadon. Gyakorlatilag itt élt, éjjel-nappal próbált és játszott, valamint főszereplője lett Bacsó Péter első, a Nyáron egyszerű (1964) című filmjének. Később forgatott Jancsó Miklóssal is az Így jöttemben (1964) és a Fényes szelekben (1968).

    Barzó Jenő és Halász Péter a „Piszkos Fred” című előadásban (1968)  Kép forrása: archív
    Barzó Jenő és Halász Péter a „Piszkos Fred” című előadásban (1968)
    Kép forrása: archív

    Az egyetem elvégzése után 1964 és 1967 között szerződött az angyalföldi József Attila Színházhoz (az akkori státuszrendszer miatt virtuális tagja volt), amelyet az igazgató, Fodor Imre sikerre vitt a három alapelvét követve: alkalmazkodni kell a kultúrterem céljaira épült helyiséghez, a közönséghez és a társulathoz. A színházi szerepek mellett Fodor Tamás szinkronizálni kezdett, 1967-től 1969-ig a Pannónia Filmstúdió szinkronszínésze lett, majd 1971-től hivatalosan előbb dramaturgként, később szinkronrendezőként dolgozott. Vendégként visszajárt az Egyetemi Színpadra (önálló estje, a Medáliák nagy népszerűségnek örvendett), és itt próbálta ki magát először rendezőként: Rejtő Jenő Piszkos Fred című előadása nem lett közönségsiker, de A költő felel című szerkesztett sorozat, amely egy-egy élő költő portréját mutatta be, igen.

    A belső tűz, amely a professzionalizmusra való törekvése miatt hajtotta, konfliktusokat okozott a az Egyetemi Színpadon, az Orfeóval és a Stúdió K-val is, mégis katalizálta a változást maga körül. Meghonosította a próbatáblát, próbaidőt (mert nem lehet amatőr módon működni). Független társulatot akart, félprofi színházat, ahonnan nincs átjárás a hivatalos színház felé, mert a színház szellemisége az egész életet követeli. Ez az újítás az 1960-as évek társadalmi gondolkodása volt, ami a színházak átalakulását is eredményezte.

    Ebben a korszakban terjedt el a rendezői színház (amikor a szöveget átformálja a rendező), másrészt hangsúlyos céllá vált a közösségi színház megteremtése.

    Jerzy Grotovszki A szegény színház felé című tanulmánya nagy hatást gyakorolt ekkoriban sok fiatal művészre. A tanulámánynak megfelelően a lényegre próbáltak koncentrálni: a gazdag színházak apparátusáról lemondva a színészi munka került a fókuszba, amely szerint akkor játszik jól valaki, ha képes a szerep mögötti életérzés és szituáció megélésén túl a közös végső célt is megvalósítani: érzelmi és logikai szinten bevonni a nézőt, hogy megszülethessen az azonosulás és a katarzis.

    Az amatőr színház a korábbi hosszú évtizedekben elsősorban a városokban és a falvakban zajló műkedvelő színjátszást jelentette, ahol az amatőr színjátszók ugyanazokat a darabokat mutatják be a saját közönségüknek, mint a vidéki és fővárosi hivatásos színházak. A ’60-as években ezek közül elsősorban az egyetemi színházak emelkedtek ki – a budapesti Universitas mellett a Szegedi Egyetemi Színpad –, amelyek a hivatásos színházak repertoárjából esztétikai vagy politikai okokból hiányzó darabokat tűzték műsorra, és ezek az amatőr színházak testesítették meg azt a fajta kísérletező színház típusát a magyar kulturális életben, amit alternatív színházként értelmezhetünk. Ilyen társulás volt az Orfeo Stúdió is. A Malgot István vezetésével működő csoport első bemutatójának, az Orfeó szerelme című bábelőadásnak a szövege Fodor Tamás hangján szólalt meg. Jelentőségüket bizonyítja, hogy az előadás után egyre többen gyűltek az Orfeo köré. A bábosok mellett új csoportok jöttek létre, közben politikai vitakörök, szemináriumok zajlottak, de a politizáláson túl egyre fontosabbnak érezték a művészi minőséget. A bábosokat első eladásuk után emlegették orfeósoknak.

    Az Orfeo Stúdió igazi hatása az előadóművészetek területén volt érezhető, de ezzel párhuzamosan folyt egy műhelyszerű képzőművészeti tevékenység is, elsősorban a grafika és a fotó területén. Fodor 1971 nyarán csatlakozott hozzájuk. Az ő rendezésében mutatták be a stúdió első előadását 1971. november 13-án a Kinizsi utcában Etoile címmel, amely a Jorge Semprún A háborúnak vége című könyve nyomán készített Alain Renais-filmforgatókönyvet vette alapul. Az előadás egy kollektív játék volt, ahol a kórusként funkcionáló közösségnek legalább olyan fontos szerep jutott, mint a történetet előadóknak. Itt jelenik meg először színházi formában Fodor és a Stúdió K jellegzetessége, a közösségi színház.

    Oszkay Csaba (elöl) és Székely B. Miklós  Kép forrása: archív
    Oszkay Csaba (elöl) és Székely B. Miklós
    Kép forrása: archív

    A kórus zenélve teremti meg a helyszínt, alakítja a közeget (ritmussal, dobogással, énekkel, szöveggel), miközben élő díszletként is funkcionál. Szerkezetét tekintve az előadás musicalszerű. A varázslatos közegben ráadásul a tárgyak is metamorfózison esnek át. Erre épített az Etoile. A székek jelentették a legfontosabb eszközt, ezek határozták meg a helyszínt, teremtették meg a játékteret: temető, metró, vizsgálati helyiség, szerelőműhelyben az autó. Természetesen a kor jellegzetességeként a III/III-as ügynökök figyelmét is felkeltették ezzel az előadással. Az Orfeo történetét a kezdetektől a végéig követhetjük III/III-as iratokban, ahol az Etoile visszatérő témája az ügynökjelentéseknek. Az előadás egyébként 1972. januárjában részt vett Kazincbarcikán az ifj. Horváth István emlékére megrendezett fesztiválon, amely – több évtizedes hagyományt teremtve – az amatőr színjátszók első országos találkozója volt. A fesztivál az új színházi gondolkodás áttörését hozta.

    1972-ben az Orfeo Stúdió második előadása, a Vurstli ismét hatalmas sikert aratott. Míg az Etoile egy filmszerű, realista történetből indult ki, az utóbbi teljes egészében stilizációra épült. (Fodor munkássága során mindig is ellenezte, hogy megírt darabokat játsszanak – az első előadás, aminél eltért ettől, a Woyzeck volt.) A Vurstli a manipuláció kérdésével foglalkozott – amely hozzátartozott a Kádár-rendszer működéséhez –, és a hamis illúzió boldogságérzetének biztonságával. Az előadás készítése közben a csapatban erősödött a professzionális színházi munka iránti vágy, amely feltételeinek megteremtéséhez elhatározták, hogy építenek egy közös házat Pilisborosjenőn, ami nemcsak az életük, hanem a színházi munkájuk helyszíne is lehet. A csapat két év alatt két házat is felépített. Az Orfeo történetének fontos fordulópontja ez, hiszen az egységre való törekvés mellett megjelentek a törések jelei is: sor került szakításokra, kiszavazásokra, ráadásul a történetüket nagymértékben meghatározta a 1972 tavaszán ellenük indult rendőrségi vizsgálat.

    Gaál Erzsébet
    Gaál Erzsébet

    1972 végén a Ganz-MÁVAG Művelődési Házban készült az Orfeo Stúdió harmadik előadása, a Szüret. Itt csak egy zárt bemutatót tarthattak meg belőle, a közönség elé 1973 januárjában az újpesti Duna Művelődési Házban került a produkció, ahol márciustól sorozatban játszották. A darabot egy valóságos 1848-as történet alapján Halmos Ferenc írta, azonban Fodor rendezése az akkori jelenre reflektálva olyan közegben helyezte a történetet, amely az orfeósok pilisborosjenői építkezésre utalt.

    Fodor első három előadása – az Etoile, a Vurstli és a Szüret – trilógiának is tekinthető a stílusváltások alapján: a realizmusból átment egyfajta absztrakcióba, majd a szürreálisból egy újabb realizmusba. A Szüret azért volt polgárpukkasztó, mert összekapcsolódott az Orfeo együttélési formájával, a kommunával. A ’70-es években a társadalom nagy része elfogadó, belenyugvó, alkalmazkodó volt, és egy közösségi társadalom nem tűri meg, hogy idegen testek létezzenek benne.

    A legnagyobb problémát, amivel forradalmivá vált az Orfeo és később a Stúdió K is, az jelentette, hogy ellenőrizhetetlenek voltak, hiszen önálló autonóm közösségként működtek, ezt az autonómiát pedig nem viselte el a rendszer.

    Így a szándékosan kirobbantott botrány az Orfeo csoportjai és leginkább Malgot István ellen – bár eredménytelenül zárult a rendőrségi vizsgálatokat követően – a csoportdinamikát megtörte, és a két vezető eltávolodott egymástól. Az Orfeót ugyanis kezdetben alapvetően a politikai felelősségvállalás határozta meg, ami kiegészült egy kis társadalmi felelősségvállalással, viszont Fodor csatlakozásával művészi színezetűvé vált. Így Fodor, miután 1973-ban a Stúdió K önállóvá vált, a színházcsinálás kollektív alkotásába vetette magát. Először az amerikai vasmunkások életéről szóló riport alapján készített előadást ( Vasmunkások), ezzel párhuzamosan pedig megszületett Petőfi radikális írásaiból a Szélmalomharc. A következő évben Bereményi Géza szövegének inspirációjára készült a Bankett című előadás, majd 1976-ban a Poremba, de ezek nem kerültek a repertoárba.

    A ’70-es évek elején egy újfajta színházcsinálást képviselt a Stúdió K: ebben az alkotóközösség állt a középpontban, a tagok kreatív együttműködése volt a lényeg – a kasszasiker fel sem merült, szinte ingyen dolgoztak. A Stúdió K a beleélés és az elidegenítés egyensúlyára épült, ugyanakkor Fodor számára fontos volt, hogy mindig a szegény színház logikája és dramaturgiája legyen a meghatározó.

    Nem szürreális előadásokat, hanem valóságot akartak színpadra állítani,

    mégis költői módon: úgy, hogy a látvány alapvetően érzéki élmény maradjon. A társulat az életét adta a színházért, és az életét kellett belevinnie az előadásokba is.

    Fodor 1976 őszén két rövid előadást rendezett Patyolat és Lakótelep címmel, amelyeknek Dániel Ferenc írta a szövegét. Ezekhez harmadikként Kiss Mihály rendezése kapcsolódott Csehov kisregénye nyomán (A 6-os számú kórterem). A Stúdió K társadalmilag jelentős csoporttá vált. Bár életben maradását, ahol lehetett, megnehezítette a hatalom, támogatói (többek között Novák Tata) segítségével 1976-ban sikerült elintézni, hogy a Bihari Táncegyüttes próbatermében próbálhasson a társulat, a Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezetében pedig megengedték nekik, hogy terjeszkedjenek: a hagyományos kultúrházat átalakították színházzá.

    bb

    Ebbe a nagyon lassú változást engedő rendszerbe robbant be a Stúdió K máig egyik legemlékezetesebb előadása, a Woyzeck. 1977. december 10-én a Lőrinc pap téri pincehelyiségben mutatták be az előadást, ami nemcsak az együttes életében, hanem a hazai Büchner-játszás történetében is fontos fordulópontot jelentett. Lecsupaszított térben, minimális eszközökkel, a színészek és a közönség elválasztása nélkül, bezárva adták elő. Az olyan erős fizikai akciók, mint az ölelés és az ölés kettőssége vagy a nyílt színi erőszak és gyilkosság a nézők mellett szinte tapintható közelségben zajlottak. Megrázó, felkavaró és hatásos produkció lett – hatalmas közönségsiker, amit három évig folyamatosan telt ház előtt játszottak. Meghívták Bécsbe, Varsóba, Wroclawba, Londonba, Amszterdamba, később Caracasba is.

    A Stúdió K a magyarországi színháztörténet jelentős alkotóközössége. Előadásaikat összeköti a kollektív művészet, az eseményszerűség, a színpadi beszéd jellegzetessége, valamint a közös tér és a mozgás (a fizikai akciók) fontossága. Természetesen a Woyzeck és a Stúdió K élete 1978 után is folytatódott, de annak beszámolóját egy vagy több másik kötetben kell majd keresni, hiszen mai napig aktív színházról beszélünk, amely a Ráday utca üdítő kulturális színfoltja és kis szabadságsziget, ahol garantáltan kap valamit az oda betérő nyitott lelkű vándor.

    A könyv részletgazdagsága karnyújtásnyi távolságba helyezi a színház megszületését. Képet kapunk Fodor Tamás ifjúságáról, az útkeresés állomásairól, az Egyetemi Színpad éveiről, miközben szembesülünk az otthonkeresés és az Orfeo nehézségeivel. Egy-egy nagyobb fejezet foglalkozik az Etoile, a Vurstli, a Házépítés és a Szüret korszakalkotó előadásaival. A könyv beszippantja olvasóját: szinte a folyamat részeseivé válunk, már az Stúdió K indulásánál tartunk, a műhelygyakorlatoknál, ami katalizálja a Woyzecket… és a határ a csillagos ég, hiszen Sándor L. István és Fodor Tamás közös művében a színházcsinálás esszenciájából kaphatunk cseppeket. Ugyanis a színház transzcendens létezés: Isteni magasságot érhet el, mert embereket, helyzeteket és világot teremt.

     

    Sándor L. István: Szabadságszigetek – Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig

    Selinunte, 2021

    Sándor L. István: Szabadságszigetek – Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig

  • További cikkek