Bár a január általában egy nyugodt hónapnak számít, amikor mindenki az ünnepek után igyekszik regenerálódni, és erősen próbál eleget tenni a szilveszteri fogadalmainak, a színházakban ekkor sem áll meg az élet. Több premier is jön ekkor, de a már korábban a repertoárba került előadásokat is érdemes böngészni. Ehhez következik egy ajánló, amely a budapesti januári kínálatból szemezget.
Trafó // Rendezők: Matkó Tamás; Kálmán Eszter // Bemutató: 2020. január 31.
A Trafóban színre vitt előadás már a leírás alapján is elég rendhagyó produkciónak tűnik, ugyanis az alkotók két olyan művészi vonalat igyekeznek összehozni, amelyek a színház hagyományos értelmében is együtt járnak, azonban itt valami egészen más módon érnek össze. Az előadás két különálló, mégis egymáshoz szervesen kapcsolódó részből áll. A színészek játéka magától értetődően összefonódik a fülünkkel érzékelhető világgal, hiszen beszélnek, énekelnek – a projektben azonban a mozzanatok, zajok, hangok kapnak komplexebb „hallható dimenziót” a karakterekhez rendelve, ami egy nagyon különleges végkifejletet ígér Kálmán Eszter munkájában. A Quad alapja Samuel Beckett azonos című, tv-játéknak készült, szöveg nélküli drámája, amely megjelenítésénél a színek, a geometriai formák és a tér kapcsolata bontakozik ki.
Ódry Színpad // Rendező-koreográfusok: Hojsza Henrietta, Molnár G. Nóra, Ténai Petra, Vadász Krisztina // Bemutató: 2019. október 18.
A mozgásművészet és az erre épülő színházi irányvonal a színjátszás egy másik, finom rétegét teszi elérhetővé a nézők számára az aktuális előadásban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős rendező-koreográfus hallgatói Horváth Csaba és Selmeczi György irányításával mindezt magasabb szintre emelik azzal, hogy a történeteket sem a megszokott módon mesélik el, ugyanis az előadás szerkezeti vázát Bartók Béla kiemelkedő zongoraművei alkotják. A négy részből álló színpadi fantáziákat más-más rendező-koreográfus hallgató álmodta meg, és a táncosok is váltakozva jelennek meg az osztályból. A „belső színházat” – ami egy zeneszerző személyes hangzásvilágának benyomásaiból áll, amiket a hallgató csak belül érezhet – láthatjuk a színpadon, hiszen Bartók ezen zenéi alapvetően nem dramaturgiai elemekre bontható alkotások. A fizikai színház azonban erre próbál egy kreatív interpretációval szolgálni.
Örkény István Színház // Rendező: Kovalik Balázs // Bemutató: 2019. december 20.
Az Örkény Színház repertoárjában már helyet kapott a közelmúltban bibliai histórián alapuló előadás, A József és testvérei, amely Thomas Mann terjedelmes regényét dolgozza fel elképesztő részletességgel és ötlettárral. A december végi premierű Lót az Örkény felkérésére és a rendező, Kovalik Balázs ötlete alapján íródott, amely a 2019-ben tragikus hirtelenséggel elhunyt Térey János egyik utolsó műve. A téma a bűnös városról, Szodomáról előrevetíti, hogy sok aktualitás várható: elmélkedés házasságról, hitről, a társadalomba való beilleszkedésről, minden bizonnyal magyar vonatkozásban is. Izgalmas újra látni az Örkényben, hogyan elevenedik meg az ő elgondolásukban egy sokrétű bibliai történet – vagy egy történet bibliai köntösben.
Zenthe Ferenc Színház // Rendező: Tarnóczi Jakab // Bemutató: 2019. december 7.
Shakespeare a mai napig minden évadban jelentős mennyiségben jelen van, hiszen tragédiái és komédiái is óriási népszerűségnek örvendenek. Kérdéses, hogy ez az ismertségének szól, vagy a mai nézők is annyira élvezik a leginkább Arany János-i fordítások bonyolult és csodálatos nyelvi világát, mint mondjuk a korábbi században. Ezt megkerülve a Zenthe Színház Nádasdy Ádám formahű, azonban mai nyelvhez közelítő átiratában adja elő az eredetileg Vízkereszt, vagy amit akartok című komédiáját. Nádasdy egyébként más Shakespeare-átdolgozásban is közreműködött már: ő készítette a fordítást, amit aztán Závada Péter írta újra a Katonában futó Ahogy tetszik című előadásnál. Az Amit akartok minden bizonnyal sok mai elemet és réteget rejthet magában, hiszen a szöveg jelenkori nyelvezetre való átvezetése új értelmezéseket és megoldásokat tartogathat, amelyek így felszínre kerülhetnek. Felmerül viszont a kérdés: egy új értelmezésnél mennyire marad a mű hitelesen shakespeare-i?
Pintér Béla és Társulata // Rendező: Pintér Béla // Bemutató: 2012. szeptember 28.
Számvetés–számadás, élet–halál. A januári időszak lehet az év kezdete, de valami korábbinak a lezárása is – ehhez kapcsolódva került be a felsorolásba Pintér Béla Társulatának egyik korábbi darabja, amely az élet elejét és végét egyszerre hivatott bemutatni. Egy terhesség alatt, kilenc hónap leforgásában nézhetjük végig a születéstől az elmúlásig azokat a folyamatokat, döntéseket és következményeket, amelyeket saját létünkben nem tudunk előre – ebben a két órában viszont az egész ívet láthatjuk. Az író és rendező Pintér Béla munkáiból kiindulva társadalomkritikába ágyazott, nagyon mély és gyakran provokatív dilemmák kerülhetnek a tetőpontok fókuszába, amelyek még váratlan fordulatokat is vehetnek az előadás közben.