Az angol roma Delaine Le Bas munkáinak témáit a kirekesztés, az identitás, a sztereotípiák, az elmondatlan történelmek, a félreábrázolások, a társadalmi nemek és a „másik” tapasztalata adja. Roma alkotóként a testet lopott műtárgynak és küzdelmek terepének tekinti. Ruhaneműkkel és szövetekkel is dolgozik, különösen azok kulturális, szimbolikus és identifikációs sajátosságait veszi célba.
Mit jelent ma roma származásúnak lenni? Mit jelent ma, ha roma vagy, de egyben nő is? Mit jelent ma, ha roma vagy, nő vagy, és művész is vagy? Mit jelent ma, hogy roma vagy, nő vagy, művész vagy, és Angliában élsz? A Mondj nemet az identitáslopásra! című kiállítást nézve jutnak eszembe ezek a kérdések. Delaine Le Bas angol roma képzőművész arra keresi a választ munkáiban, performanszaiban, hogy mit jelent roma származású női művésznek lenni a 21. században.
Delaine Le Bas így ír a kiállítás bevezetőjében: „Az Identitás című vers visszatérő zenei és tematikus motívum az életemben, amióta 1978-ban, 13 évesen először hallottam, a művész Polystyrene előadásában. Elementáris hatással volt rám. Megmutatta, hogyan válhatok teljesen önmagammá, abban, ahogyan kinézek vagy megszólalok, az idomulás követelménye nélkül. Az lehettem, aki és ami akartam lenni, miközben úgy nézhettem ki, ahogy akartam. Ez a vezérmotívuma kezdetektől fogva művészeti kalandjaimnak.” Mindennapi életünk része, hogy sémákat, kliséket, sztereotípiákat használunk a másokkal való érintkezésekben. Az érintkezésnek ez a módja megkönnyíti számunkra a kapcsolatok felvételét. Ugyanakkor meg is nehezíti, mert nem úgy jelenünk meg a társas kapcsolatban, ahogy mi valójában szeretnénk, azaz idomulunk vagy idomulnunk kellene, mert a társadalom ezt várja el tőlünk. Saját létezésünk kérdőjeleződhet meg ezáltal. Mintha nem is lennénk egyedi és megismételhetetlen lények.
Delaine Le Bas szerint „fizikailag, mentálisan és művészeti értelemben is ellopott műtárgyak vagyunk”. Ezt úgy fejezi ki, hogy maszkot ölt. „A testem lelet, tárgy és művészeti helyszín. Élő szobor. A munkáim a galériában és az utcán vannak. Ahhoz, hogy valóban meglássanak, egy teljesen új helyre van szükség, amely visszautasítja annak a nyelvnek a megszólalási lehetőségét, amely testeinket tárgyiasítja, szexualizálja és sztereotipizálja. Nemet mondok az identitáslopásra. Nemet mondok arra, amit arról gondolsz, hogy ki vagyok én. Nemet mondok arra, amit arról gondolsz, hogyan kellene kinéznem.” Egy kislány arca filctollal összefirkálva néz rám: Say no to identity theft. Egy másik képen Delaine La Bas fehérre festett arcát látjuk. Én nem gondolom, hogy fehér arccal kell mutatkoznia.
Az emberi tekintetet nem kerülhetjük ki. Néznek minket, és mi is látjuk a minket nézőket. Néznek minket, de gyakran nem akarnak látni, mert valamiben különbözünk. Nem vagyunk fehérek, bár mások azt szeretnék, hogy azok legyünk. Sohasem tudunk azzá válni. Identitásunk ezt nem teszi lehetővé – ebből adódnak a feszültségek. Fehér szemmel néznek ránk. És mi nem tudunk fehér szemmel visszanézni. „A tekintet, ami rajtunk csüng, zavarba jön. (…) Azzal hogy megkérdőjelezzük ezeket a szerkezeteket, amelyek a látás és a gondolkodás régimódi gyakorlatain alapulnak, magát a kultúrát billentjük ki statikusságából. Nem tekinthető többé természetesnek az, hogy ki az alakító tényezője a vizuális reprezentációnak, a történetírásnak és a tudományos dokumentációnak” (Bevezető a Mondj nemet az identitáslopásra című, a Gallery8-ban megrendezett kiállításhoz, 2015, március). Megváltoztatható-e mások pillantása? Azt látják-e, amit látniuk kell, és nem azt, amit szeretnének látni – vagy úgy hiszik, hogy azt látják? Művészi eszközök bevetésével való küzdelem saját identitásunk elfogadására, küzdelem és harc is. Olykor sikeres, sokszor kevésbé az.
Delaine Le Bas munkái helyspecifikusak. A helynek története van, szólhatnak róla viták, a helyhez anyagok kötődnek, amelyek megjelennek alkotásaiban, legyen szó filmről, fotóról, festészetről vagy grafikáról. A külső tér is fontos elemmé válik a művekben a performanszokon keresztül. A kiállítás gondosan szerkesztett tárgyegyüttesei olyan felületet hoztak létre, amelyen jól nyomon követhető az identitás azonossága és megjelenése, a másság hangsúlyozása. A változatos formák egyediségének megőrzését jelentik, szembeszállva a sok évszázados kirekesztettséggel. Kérdés, hogy sikerül-e az érintkezések során kikapcsolni a sztereotípiákat. Delaine Le Bas ruhái, ruhadíszei, feliratai, gyerekrajzai elütnek az általunk megszokott formáktól és színektől, mivel új kontextusba helyezi őket.
Évek és évtizedek kellenek a szemléletek és sztereotípiák megváltoztatásához. A média ebben sokat segíthet. Ma torzan közvetíti az eltérő identitásokat, háttérbe szorítja a romák önazonosságának megjelenését. A kiállítás az ellopott pillantás visszaperléséről szól. Látva a képeket, ez talán sikerül is – a kiállítás terében. Szembesülünk saját kirekesztő pillantásunkkal. Hogy a kiállítás terén kívül is pert nyernek-e a romák, identitásukat megőrzendően, ma nem dönthető el. Magyarországon nagyobbak a szakadékok a különböző identitásokat hordozók csoportok között. Az előítéletek mélyek, sokszor át nem hidalhatóak. Évtizedek kellenek ezek megváltoztatásához. Sok ilyen kiállításra lenne szükség, és sok látogatóra.
Deák Csillag
Kölüs Lajos
Delaine Le Bas: Mondj nemet az identitáslopásra! (az OFF-Biennále Budapest keretében)
Gallery8, 2015.05.13–2015.06.19.