Egy alkotó ember műterme mindig rejtélynek számít. Milyen lehet az a titokzatos hely, ahol a festékanyag és a vászon összekapcsolódik valamilyen földöntúli szférával, hogy művészi produktum születhessen belőle? Rafael Erik Benjámin bemutatja saját műtermét, de nem rajzokon vagy fotókon keresztül, hanem falastól, mindenestől.
Rafael Erik Benjámin festészetének egy nagyon bensőséges szeletét mutatja be aktuális, Műtermi viszonyok című kiállításán a Budapest Pont galériájában. Ahogyan maga a tárlat koncepciója, úgy a kiállítóhely sem mindennapi: íves boltozatú, téglafalas pincehelyiség ad otthont a sorozatnak, mely a félhomályban igazán intim közeget teremt. Hat vászonból álló sorozata ablakként kitárva-kifeszítve prezentálja a művész alkotóhelyének világát. Ezek a művek nagy méreteikkel uralkodnak, de egyben kiszolgáltatottságot is sugároznak: feszítetlenül vannak csak egyszerűen a falra szegezve. Az installálás elemi szinten tükrözi a művész helyzetét is, amikor saját világát kibontva a közönség elé áll – bátor bemutatkozás és megnyilvánulás ez.
A műtermi viszonyokat feszegető vásznakon uralkodnak a fekete és sötét árnyalatok, amelyek egy különleges anyag alkalmazásával jöttek létre. A pigment helyett használt bitugél koromfekete, kátrányszerű anyag, ami tapadásra, ragacsosságra enged következtetni. Tulajdonságával jelzi azt, hogy az alkotófolyamat sokszor nemcsak a szabad szárnyalásról szól, hanem megfeszített munkáról is. Azonban a borongós színek és a katakombákra emlékeztető helyszín nem borul teljesen a tárlat hangulatára. Sokkal inkább a művészi létforma szakralitását domborítja ki, melynek otthona a műterem, és ahonnan többféle kapcsolat indul meg művész-befogadó és a múzsa vagy ihletforrás között. Ez az esszenciális mozzanat ragad ki minket, nézőket a hétköznapiságból, a túlságosan komor helyzetekből, a makacs, földhözragadt gondolkodásból, és emel ki egy magasztosabb dimenzió felé. Ennek eszköze a vásznak közepére komponált nyílás, ablak, kitekintő csatorna. Ezekben a mezőkben pasztellesebb, világosabb színek uralkodnak és légies jelenségként teljes ellentétben állnak a bitugél közegével.
A kiállítás által nemcsak a vásznak adnak betekintést a műtermi életbe, hanem a bemutató helyszínén in situ megjelenik az alkotótér is. Rafael Erik Benjámin ezt úgy valósította meg, hogy stúdiójának faláról freskóként leválasztotta a vakolatot, és hordozóra erősítve a tárlat szerves részévé varázsolta. Két helyen is találkozhatunk a különleges műalkotássá avanzsált lelettekkel, melyek a visszakapart vakolatrétegek tükrében absztrakt festmények küllemére hajaznak. A kiállítás már említett másik különlegessége, a bitugél pedig egy kőedényben szintén látható a maga valóságában.
A tárlat elsődlegesen nem esztétikai szépségével gyönyörködtett, sokkal inkább magával ragadó a művészi koncepció felvezetése: az élmény így nemcsak a szemnek, hanem az elmének és a léleknek is szól. Érdemes egy kis időt szánni a megtekintésre, hogy megtapasztalhassuk és elképzelhessük azt az állapotot, amikor az alkotó műtermi visszavonultságában éppen valami maradandót készül teremteni.
Rafael Erik Benjámin: Műtermi viszonyok
Budapest Pont, 2016. május 17–28.