Textil. Texo. Textúra. Összekapcsolódás. A művészi alapanyag fogalma magában hordozza a kapcsolatteremtés, összefonódás jelenségét. Kárpáti Judit Eszter (HU) és Esteban de la Torre (MEX) az
EJTech projekten belül a technológia és a művészet összehangolásából közös kutatómunkájuk során e-textileket és izgalmas, több érzékszervet bekapcsoló installációt hív életre. Ennek gyümölcseit láthatjuk az idén 33 éves fennállását ünneplő Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület kiállításán elektromos textilsorozat formájában.
A bemutató terét különféle sokat sejtető, de még ismeretlenségbe burkolózó szerkezetek uralják. Első benyomásra olyan, mintha egy gépteremben lennénk. Viszont a sok huzal, elektronikus eszköz, gombnyomásra működő berendezés körében különféle anyagú, mintázatú és viselkedésű textilt is felfedezhetünk. A kiállítás fogalmán túlmutató interaktív tér külső behatásokra változik élővé. Nagyszerűen sarkallja cselekvésre, majd érzékelésre a befogadót – ez a tapasztalat nyújtja egyben a művek esztétikai élményét is. Ám bonyolulttá válhatna ez a vállalkozás, ha nem adnának mankót a látogatók számára. A művészek megértést segítő kiállítási vezetőben minden műhöz magyarázó használati utasítást és egyfajta értelmező, megközelítési módszert is adtak, melyet kifejezetten ehhez a kiállítótérhez készítettek.
Az alkotópáros munkái ráirányítják a figyelmet a különféle tárgyak evolúciójára. Döbbenetes, hogy a mindennapjainkat végigkísérő tárgyak milyen fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. A kiállítás megnyitóján dr. Tillmann József rávilágított arra, hogy ezek a velünk élő és mozgó tárgyak már nemcsak kísérnek minket, hanem elkezdtek nézni, hallani, viszonyulni hozzánk. Ennek következtében valóban intelligenssé váltak tárgykultúránk egyes darabjai.
Ezeket a tárgyviselkedési jelenségeket realisztikusan mutatják be a Sensescapes művei, péládul az emlékező textilnek nevezhető konstrukció, amely hosszú másodpercekig tükrözi a hozzá nyomás által érintett formát. Közben a kiállítótér közepét egy nagyméretű textilnyomtató uralja. Legegyszerűbben és legérzékletesebben viszont egy lézerrel működő, távirányítású rajzoló szerkezetet próbálhatunk ki, mely szintén egy ideig megőrzi a kivetített rajzolatokat, melyek később újraírhatóvá válnak. Még a hangzás dimenziója is megjelenik, amikor különféle mechanikus segítőerőkkel egy textilen keresztül, érintés által különféle dallamok lejátszását teszi lehetővé.
Ahogyan bemutatkozójukban ők magunk is írják, a művészpáros célja, hogy az egyes munkák az érzékelési rendszerünket eluraló sztenderdizált hierarchia újragondolását szorgalmazzák, valamint integratív szemléletükkel az új művészet lehetőségeit vizsgálják. Ez az izgalmas interaktív tér a tudományterületek összekapcsolódását próbálja érzékelhetővé tenni a különféle technológiák és anyagok kölcsönhatásának bemutatásával.
A tárlat filozófiája az egyik újraértelmezett „Liquid” feliratú falikárpiton összegződik, mely mottóként is szolgál: „Az állandóság maga a folyékonyság”. Ez a frappáns filozófiai megállapítás méltán került a tárlat gondolatkörének középpontjába.
A kiállítás látogatás elő perceiben a gépek láttán idegenségérzet lehet úrrá rajtunk, de a használati útmutatót bátran használva egy nagyon izgalmas út járható be a művészet, a technika és a design dimenziójában. A textil úttörését az EJTech munkásságában fantasztikus koncepciók, mérnöki pontosság és végtelen kreativitás jellemzi. Az alkotók előtt álló pályához még nagyobb terek bevonását és meghódítását kívánhatjuk még.
EJTech:
Sensescapes
FISE Galéria, 2015. október 27 – november 12.