Ki tud ma már arról, hogy a legendás budapesti Toldi Moziban egy mára ugyancsak legendává vált fotógaléria is működött? Egy használaton kívüli pincehelyiség, lelkes és tudatos szervezés, valamint tehetséges fiatal művészek közös munkája – így működhetett negyven évvel ezelőtt egy igazán progresszív kiállítóhely.
A fotóművészet az elmúlt évtizedekben egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be a művészeti életben, sorra születnek azok az intézmények és kiállítások, ahol kifejezetten csak erre a művészeti ágra koncentrálnak. Mint ahogyan mindennek, ennek a tendenciának is el kellett indulnia valahonnan. Akár ilyenfajta ösvénykitaposásnak is nevezhetjük az egykori Toldi Fotógaléria működését, ami az 1980-as évek elején egyedüliként prezentált csak fotóművészeti alkotásokat. Ennek a fotótörténeti szempontból izgalmas, önszervező intézménynek tevékenységéről láthatunk egy pontosan dokumentált, múltidéző tárlatot a Műcsarnok Box helyiségében (kurátor: Kincses Károly, fotótörténész).
A jelenlegi kiállítótér önmagában ötletes választásnak bizonyult, ugyanis nosztalgikus érzést kelthet a látogatóközönségben, hogy egy lépcsőn lesétálva művészi fényképekkel találkozhat. Így volt ez régen és most is. A Toldiban működő galéria története két részben írható le, kezdjük tehát az elején: az anyaintézmény, azaz a mozi egy kulturális helynek számított, ahol a hetvenes éve közepétől olyan filmvetítések, beszélgetések és programok zajlottak, amelyek koncepciójába progresszív, fiatal művészek kiállítása is illeszkedhetett.
Az első Toldi Galéria 1975 áprilisától 1976 októberéig működött. Ebben az időszakban harmincnégy művész állíthatott itt ki. A megalakulás kezdeteitől kezdve az arculattervezésig és a tárlatok megvalósításáig minden fontos momentumról megemlékezik a kiállításhoz kapcsolódó katalógus, amelyet az egykori galériavezető, Reha György, valamint barátai, Kincses Károly és Tímár Péter írtak és szerkesztettek. A könyv és a bemutató szervesen kapcsolódik egymáshoz, és mindkettő részletgazdag és hiteles beszámolót ad az egykori eseményekről. Rengeteg személyes élmény és mára már történelemnek számító történet bontakozik ki belőlük, ha erre időt szánunk (a weboldalon pedig Reha György gondos munkájának köszönhetően a korabeli fotók, plakátok, meghívók és számos kapcsolódó sajtóanyagon keresztül még alaposabban megismerkedhetünk a kiállítóhely történetével.) Ebben az első időszakban a Vajda stúdiós művészek mellett több budapesti és vidéki festő, grafikus, fotós, de még iparművész is bemutatkozási lehetőséget kapott csoportos vagy akár egyéni kiállítás alkalmával. A szervezőmunkát a szintén Vajda stúdiós Reha György irányította, a szálak az ő kezében futottak össze, és ő tartotta a kapcsolatot a különféle – akár hatósági – bizottságok tagjai és az alkotók között, hogy terveik megvalósulhassanak. Máig kérdésesek azok az okok, amelyek miatt a galériát felsőbb utasításra megszüntették.
Néhány év múlva, 1981-ben újra megpróbálkoztak a kiállítóhely megnyitásával. Ettől az évtől beszélhetünk a második korszakról, amikor is csak és kizárólag fotóművészeti munkákat kívántak a szervezők bemutatni. Így lett Toldi Fotógaléria az újranyílt bemutatóhely neve. A Műcsarnok kiállítása is ezt az időszakot igyekszik rekonstruálni. Az egyes falszakaszokon az egykori kiállítók életrajzai olvasható, majd mellettük szerepelnek a korábban kiállított képek. Összesen kilenc ilyen blokkot láthatunk, ugyanis ennyi tárlat valósult meg, mielőtt újra bezáratták a helyet. A felügyelőszervek részéről kemény cenzúra működött már a meghívók szerkesztésénél is, tehát folyamatos figyelem és kontroll alatt kívánták tartani a helyet – persze ha a galériások mindezt követték volna. Pedig az idő őket igazolta. Olyan művészeket válogattak az egyes eseményekhez, akik a mai napig garantáltan közönségvonzó neveknek számítanak: Szerencsés János, Tamási Péter, Kardos Sándor és Lugosi Lugo László, Szalai Tibor és Vincze László, Lovas Ilona és Nagy Tamás, Lennert Géza, Rodier Ágner, Birkás Ákos és Hajas Tibor. A Műcsarnok bemutatóján az egykor kiállított eredeti művek egy részén túl egy videófilm is helyet kapott, amelyben visszaemlékező interjúkat láthatunk a fotógaléria szervező- és kiállítócsapatának tagjaitól.
A Műcsarnokban megrendezett kiállítás gondos rekonstrukció, amely egy múltba vesző intézmény történetének napjainkra vonatkozó aktualitását mutatja be. Jelentőségét az azóta híressé vált művészek alkotói pályája igazolja.
Emlék és Mű – Toldi Fotógaléria, 1981
Műcsarnok/Box, 2017. novemeber 10. – 2018. január 14.