• „Fényképzetek” – Aranyi Sándor és Popovics Lőrinc kiállításáról

    2025.05.22 — Szerző: Kortárs folyóirat

    Fényteremtés fényképek és szobrok által. Ez történt Aranyi Sándor festőművész és Popovics Lőrinc szobrászművész kiállításán, ahol a képzőművészet e két területe találkozott. A nemrég tartott szegedi tárlat anyagát Novotny Tihamér mutatja be a Kortárs folyóirat májusi lapszámban.

  • Popovics Lőrinc: „Forrásvíz” (2015)
    Popovics Lőrinc: „Forrásvíz” (2015)

    „Aranyi Sándor és Popovics Lőrinc kiállítása […] egyedi párbeszédet teremt a fotózás és a szobrászat között. […] Kapcsolatuk az anyag és a fény közötti kölcsönhatások iránti közös érdeklődésben gyökerezik. […] Aranyi fotó-parafrázisokat készít Popovics plasztikáiról, annak részleteiről, sajátos látásmóddal és technikával, miközben saját műfajt alkot a mára már védjegyévé vált fényfestményeivel” – szögezi le Ancsin Zsuzsanna a szóban forgó tárlat beharangozójában.

    Ám kiegészítésképp hozzá kell tennünk az előbbiekhez, hogy Aranyi Sándor nem csak digitalizált fény-kép-reflexiókat alkotott felnagyított „analóg” printjeiben Popovics Lőrinc üveg-társított organikus és/vagy geometrikus andezit, gránit, bazalt és szerpentinit plasztikáiról (Az univerzum könyvtárából; Ezotér; Rianás stb.). De olyan más anyagú és állagú természeti jelenségekről is készített felvételeket, mint amilyenek például a vízjátékok képlékeny hullámzásai, áttetszőségei és tükröződései (Egy csepp víz; Az utolsó kortyom; Halváz; Távozó angyal stb.), a táj- és tárgyfalaknak nevezhető eróziós fa, festett fém, valamint vakolat és kő felületei (Kajaktúra a Verdon folyón [Tájfalak sorozatból]; Tájhordó I–II. stb.). Illetve színes és fekete-fehér printjei, azaz fényfestményei között kiállításra kerültek olyan más egyedi darabok is, amelyeknek témái a fény és árnyék, a sötétség és világosság világértelmező ellentéteire épülnek (A kapu [Dante Pokla]; A Mű-Teremben; Fény az éjszakában; Reflexió I.).

    Aranyi Sándor: „Kajaktúra a Verdon folyón” (2020)
    Aranyi Sándor: „Kajaktúra a Verdon folyón” (2020)

    S itt feltétlenül fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy ennek a Fényképzetek hívószavú kiállításnak a másik fő princípiuma maga a természet,

    legfőképpen az a természeti erózió, amelynek nem emberi kéz alkotta informel festői felületei és képződményei mind azt bizonyítják, hogy a nagybetűs natúrában, a környezetünk mérhetetlenül gazdag valóságában olyan, hogy absztrakt, nincs is, mert minden csak zoomolás kérdése. Ám ha ezt kizárólag csak szobrászati szemszögből nézzük, mindennek az ellenkezője is igaz, azaz a környezeti valóság önmagán dolgozó makrojelenségein, önmagát káprázatosan felemésztő szín- és formagazdagságán túl lehetséges, és működik a természetből leszűrhető formai letisztázás, a plasztikai elvonatkoztatás logikája is. Mindezekről azok a fából készült plasztikák győznek meg bennünket, amelyeknek a természeti témájú fotófestményekkel rendkívül összecsengő darabjai a galéria pincerészébe kerültek.

    „Miközben a festészetben inkább természetelvű vagyok, a fotózásban elkalandozok a legvadabb elvonatkoztatásokig, amelyek szintén a valóság kis szeletei, tehát nem absztraktak” – nyilatkozta egyik kiállításán Aranyi Sándor.

    Popovics Lőrinc: „Fényünnep” (2024)
    Popovics Lőrinc: „Fényünnep” (2024)

    […] Popovics Lőrinc absztrakt organikus és/vagy absztrakt geometrikus plasztikáinak monumentum-teremtő, felkiáltójelszerű világát találóan jellemzi Nátyi Róbert művészettörténész: „Ezek a művek – mint általában a művész számottevő munkái – időn kívüliek, modernségük ellenére archaikusak is, valami ősi, »özönvíz« előtti világból léptek át napjainkba. Ez a cselekvés legalább annyira művészet, mint amennyire filozófia, életszemlélet vagy még inkább mágia. Az alkotásokról első megpillantásuktól kezdve az az ember érzése, hogy nemcsak szobrok, műalkotások, hanem többek ennél, meditációs objektumok. […] Ezek a szobrok tehát az anyag (kő) és a szellem (fény–üveg) összetársítása által Popovics Lőrinc metaforákban történő gondolkodásának jellemző példái. […] A kő alaptulajdonsága ugyanis, hogy nem transzparens, nem áteresztő. Erre mondja Hamvas Béla: »A kő a szellemnek éppen ellentéte, kemény és tehetetlen, és nem átlátszó, ahogy a szellem: éteri, aktív és transzparens.«”

    Popovics Lőrinc legfőbb problémája és motivációja, hogy hogyan lehet az évezredeken, sőt évmilliókon át keletkező sötét és átláthatatlan kőből felszabadítani a belső energiát, végső soron a fényt.

    Így talált rá a csiszolt és/vagy rusztikus, a fényes és/vagy matt, a sötét és világos, az anyag és szellem, gyakorlati értelemben a kő és az üveg metaforikus, egyben szimbolikus kontrasztjára. Ezek a hosszú évek során kikísérletezett bravúros kivitelezésű, türelmes megmunkálású, sötétség–világosság ellentételezésű, nyugodtan kijelenthetjük: szakrális kisugárzású szobrok az optikai jelenségek kimeríthetetlen tárházai, a külső és a belső ragyogások és villódzások, szikrázások és tükröződések egyszerre játékos és drámai fénytárai.

    Aranyi Sándor: „Ezotér” (2014)
    Aranyi Sándor: „Ezotér” (2014)

    Megfigyelhető, hogy Popovics más és más tulajdonságú, szerkezetű, valamint megmunkálású, lényegében fekete tónusú, torony, tojás, hegy, oszlop, hasáb, elliptikus henger, valamint kristály formájú kövekkel kombinált üvegimplantátumainak, beültetéseinek vagy rátéteinek elhelyezkedése – függetlenül az üvegrétegek rejtett, esetleg sejtetett, illetve konkrét rajzosságától (lásd pl. A fény labirintusa c. munkáját) –: vagy függőleges (Átjáró; Axis [mundi]; Ünnep; Fényünnep), vagy vízszintes erővonalúak (Csend; Hírhozó; Lélekvitorla; Szintező; Töredék). Ám a Párhuzamosok című plasztikában ezek az üvegbeültetések – a két-két diagonális és a horizontális erővonal két érintkező szerpentinit hasábban történő megismétlésével – új, filozofikus hangsúlyt kapnak. Sőt, a szó szoros és átvitt értelmében is piramidális jellegű, tehát a piramis, a zikkurat, a (magas) hegy (kő) formáját megfejelő nagystílű és nagyszerű érzetet keltő, különféle megmunkálású, biblikus hangulatú üvegkúp-rátétek metaforikusan az eget ostromolják, a szakralitás tartózkodási helyét célozzák, jelenítik meg már-már a „jó nekünk itt!” lenni életérzés felkeltésével (Fényhegy; Forrásvíz; Zápor).

     

    A cikk teljes terjedelmében a Kortárs folyóirat májusi számában a 45. oldaltól olvasható. A lapszám online elérhető a kortarsfolyoirat.hu-n.

    Ha biztosan kézhez szeretné kapni a Kortárs friss lapszámait, ide kattintva előfizethet a folyóiratra a Magyar Posta oldalán, illetve aktuális számunkat megvásárolhatja az Írók Boltjában, valamint fellapozhatja könyvtárakban.

    bb


  • További cikkek