• „Ne állj meg!” – Kovács Csonga Anikó a júniusi Kortársban

    2024.06.25 — Szerző: Kortárs folyóirat

    Kovács Csonga Anikó nő, anya, képzőművész, és nem mellesleg az ország határain túl él. Érzékenyen reagál az őt körülvevő eseményekre, és képein bepillantást enged egy olyan élethelyzetbe, amelyben csak lopott időben lehet dolgozni. Művészetéről Novotny Tihamér írt a júniusi Kortárs hasábjain.

  • Kovács Csonga Anikó: „Vekerdy megmondta!” (2023)
    Kovács Csonga Anikó: „Vekerdy megmondta!” (2023)

    Lacza Gergely író, újságíró, szerkesztő Konfrontációk a nyitott műteremben című írása a művésznőt is szóra bírva közkinccsé tesz olyan alapinformációkat, amelyek nélkül kevesebbet tudnánk K. Cs. Anikó hivatástudatáról, identitásáról, hitvallásáról, merre-hová tartásáról. Tudósításában többek között dokumentálódnak olyan fontos tények és összefüggések, mint például az, hogy az alkotó a szóban forgó, 2023. szeptember 16-án a műtermében és házának udvarán megnyílt egynapos önálló kiállításával öt év után először jelentkezett újra közönség előtt. Ez a hosszabb időszak egy 2-3 éves „kényszerű” alkotói csend közjátékával együtt értendő, amikor is a kisgyermekei és az építkezési munkák (az otthonteremtés) kötötték le energiáit,

    s csak a „fejben alkotás” maradt számára az egyetlen lehetséges szellemi alternatíva.

    Kovács Csonga Anikó: „Utóhang” (2018)
    Kovács Csonga Anikó: „Utóhang” (2018)

    A szentmihályfai manifesztáción bemutatott Nő–Anya–Művész téma oszcilláló műegyüttese (speciális installációk, egyedi grafikák és linómetszet-objektumok) az előzményeket is beleértve az első állomását képezte annak a munkaprogramnak, amelyre hároméves alkotói ösztöndíjat nyert 2022-ben a 2023–25-ös időszakra a Magyar Művészeti Akadémiától.

    Kovács Csonga Anikó a következőket nyilatkozza Lacza Gergely cikkében: „Az anyasággal összefüggésben alkotok. Úgy gondolom, a szülőfalumban érvényesül a legjobban az identitásom, a nő, az anya és a művésznő hármasa, ami ennek a koncepciónak a lényege. Ez az otthonom, ahol élek. […] Ez befogadja a művészi énemet, a vezető-szervező énemet, a háziasszony énemet. […] Én egy falusi lány vagyok egy viszonylag egyszerű családból, és amit abból a családból hoztam, az teljes mértékben a klasszikus női-férfi »felállás«, ahol a férfi a domináns, az asszony pedig csinálja az asszonyi munkákat. […] Borzasztóan nehéz egy olyan nőnek, akinek családja van. […] Teljes mértékben betölti a háziasszonyi szerepeket, elvégzi azokat a női munkákat, amiket el kell végezni, összetartja a családot, de emellett dolgozik, tehát karriert épít, és az én esetemben ott van az alkotás is, melyen keresztül reflektálok ezekre.”

    Kovács Csonga Anikó: „Változás (Diptichon)” (2022)
    Kovács Csonga Anikó: „Változás (Diptichon)” (2022)

    […] A fentebb leírtaknak beszédes példáit láthatjuk tehát a 2021 és 2023 között készült munkákban. Közöttük kiemelt jelentősége van az Identitás (2023) című installációnak és a már említett műanyag pelenkacsattal lezárható művészkönyv önleleplező (s egyben hitvallásszerű) ütköztetésének. Míg ugyanis az áttetsző geotextíliákra mint szűziesen fehér hálóingekre (vagy inkább munkaköpenyekre?) nyomtatott szövegek, identitást meghatározó rövid kijelentések – művész vagyok, vállalkozó vagyok, feleség vagyok, háziasszony vagyok, szervező vagyok, anya vagyok, vezető vagyok, nő vagyok – a butikkészletből könnyen leakasztható és cserélhető „szezonális” ruhadarabokként szerepelnek, addig a szintén fehér művészkönyvben ugyanezek a definíciók (az evangéliumi nyolc boldogság kortársi ellentéteként) a borítót felnyitva már más összefüggésben olvashatók!

    Kialvatlan művész, ingerült vállalkozó, fáradt feleség, frusztrált háziasszony, stresszes szervező, türelmetlen anya, időhiányos vezető, túlterhelt nő vagyok.

    Kovács Csonga Anikó: „Ne állj meg!” (2021)
    Kovács Csonga Anikó: „Ne állj meg!” (2021)

    Nem beszélve a Kaleidoszkóp (2023) című, több mint negyven egyéni technikával készült grafikai lapból (objektumból) álló sorozatáról, amely olyan, „mint egy hangulatnapló, ahol különböző lelkiállapotokban örökíti meg magát a művész, miközben a környezete nyugalomra inti cumit adva a szájába, amely meggátolja érzelmeinek megélésében”.

    Ám ennek épp az ellenkezője történik a Vekerdy megmondta! (2023) három elektromos vasalót felállító installációjában. Itt ugyanis a vasalók talpára a művész három különböző grimaszt vágó arca kerül, s a cumik helyett a szájba dugott csatlakozók garantálják a nagyfeszültségű üzemmódot.

    Kovács Csonga Anikó: „Identitás” (2024)
    Kovács Csonga Anikó: „Identitás” (2024)

    De elemezhetnénk Kovács Csonga Anikó számtalan témáját és/vagy technikai leleményét is. Azt például, ahogy a különlegesen precíz, finom és türelmes mozdulatokat igénylő, vékony csíkokat vágó s azokat megtartóan a szélekre fésülő linómetszet-dúc objektumainak egyikét valóságos repülő szőnyeggé alakítja (Vigyázz, kész, rajt!, 2021), míg két másikát ugyanezzel a leleménnyel függönyrojtokként fonja, kapcsolja össze, akár egy családi fotóalbum páros ablakát (Béke [Diptichon], 2022). És beszélhetnénk arról is, hogy linómetszeteinek dúcait – amelyeknek alapanyagait koncepciózusan a felújított konyhák és/vagy szobák lecserélt, leselejtezett darabjaiból gyűjti össze, amelyeknek takarításával, tisztán tartásával egyébként is csak az anyukák, a háziasszonyok törődnek – hogyan alakítja át újabb és újabb művek hordozóanyagaivá. De legfőképpen arról kellene elmélkednünk, hogy miért kerülnek oly gyakran e nyomóformák képei átlátszó és/vagy transzparens anyagokra, amelyek sokszor magukkal a dúcokkal szervülnek emlékkeltő tér-idő rétegzettségbe.

    A cikk teljes terjedelmében a Kortárs folyóirat júniusi számában a 45. oldaltól olvasható. A lapszám hamarosan online elérhető a kortarsfolyoirat.hu-n.

    bb


  • További cikkek