• Ablak a lichthófra – A Mielőtt befejezi röptét a denevér a KO Kultúradóban

    2022.12.07 — Szerző: KO

    Pszichothrillerbe oltott családi dráma felnövéstörténettel fűszerezve – a Mielőtt befejezi röptét a denevér az utóbbi harmincöt–negyven év legdurvább és legjobban kiegyensúlyozott magyar thrillere. Hogy miért gondoljuk így, arról a KO Kultúradóban beszélgettünk.

  • Jelenet a „Mielőtt befejezi röptét a denevér” című filmből
    Jelenet a „Mielőtt befejezi röptét a denevér” című filmből

    Nehéz olyan filmet találni a magyar filmtörténetben, ami nem gépiesen akart megfelelni egy népszerű nemzetközi mozizsáner konvencióinak, hanem értő módon viszonyult hozzájuk, és magyar közérzeti jegyekkel is igyekezett átszőni őket. Tímár Péter 1989-ben bemutatott filmje, a Mielőtt befejezi röptét a denevér pontosan ilyen:

    a pszichothriller hagyományait ismerve, de azokat nem iskolásan megismételve rántja be nézőit saját nyomasztó, rendszerváltáskori világába.

    A gondosan építkező film eleinte a legkevésbé sem tűnik pszichothrillernek, bár a figyelmeztető jelekre az éber néző hamar felfigyelhet: a presszóban botrányt csapó László figurája (Máté Gábor zseniális alakításában) és a magányos pénztárosnő, Teréz (Bodnár Erika) megismerkedése felszínes és érdektelen kapcsolatnak látszik, mint ahogyan Teréz fiának, az esztergályosnak tanuló, szabadidejében fuvolán játszó Robinak (Csontos Róbert) a vívódása sem sugall többet kamaszos útkeresésnél. Ám a vágások, a képi szimbolika, a kellemetlen párbeszédek, a sejtetések egyre csak szaporodnak a történet előrehaladtával.

    Tímár Péter mesterien adagolja a feszültséget filmje univerzumába: amint kiderül, hogy a csonka családba belépő László szándékai nemhogy nem tiszták, de egyenesen a tizenhat éves fiú megszerzésére irányulnak, világossá válik, hogy a három főszereplő által alkotott zárt rendszer fenntarthatatlan, és bármelyik pillanatban – jelentős áldozatokat követelve – felrobbanhat. A Mielőtt befejezi röptét a denevér nemcsak a pszichológiai, hanem az atmoszférikus feszültségteremtés mesterműve is.

    A rendszerváltás átmenetisége, el nem döntöttsége mindvégig ott lebeg Robi felnőtté válásának története mögött csakúgy, mint a hatalom visszaélésszerű használatának fel-feltűnő epizódjai.

    A film annak ellenére, hogy kétségkívül kimagaslik a korszak alkotásai közül, ma nem érhető el egyetlen streamingplatformon, még a magyar filmekre szakosodott Filmión sem. A filmínyencek érdeklődését ez csak tovább tüzeli, akik természetesen megtalálják a módját annak, hogy – akárcsak a KO Kultúradó Újrajátszás rovatának állandó vendégei – megnézzék Tímár Péter méltatlanul ritkán emlegetett klasszikusát.

    A Mielőtt befejezi röptét a denevér című filmről és a pszichothriller mint zsáner sajátosságairól a KO Újrajátszás rovatában a rovat állandó szereplői, Mechiat Zina költő, író és a KO Kultúradó két szerkesztője, Falvai Mátyás és Zsolnai György beszélgetett. Az adás teljes terjedelmében meghallgatható a KO Kultúradó csatornáján az iTuneson, a Spotifyon és a SoundCloudon. A KO Kultúradó elérhető e-mailen a ko.kulturado@gmail.com címen.

    bb

     


  • További cikkek