• Égből jön az áldás – Magnólia (Kultfilmradar)

    2022.03.16 — Szerző: Szabó G. Ádám

    Elidegenítő szerzői filmnek is nevezhetjük, de valójában annál sokkal több, egy melegszívű klasszikus. Míg végül befut a hazai mozikba Paul Thomas Anderson Völgy-trilógiájának harmadik darabja (Licorice Pizza), érdemes felelevenítenünk a másodikat.

  • Tom Cruise a „Magnólia” című filmben
    Tom Cruise a „Magnólia” című filmben

    Kevin Smith hosszú ideig a művészi önelégültség ékes példájának definiálta, rendezője, Paul Thomas Anderson viszont ma már jó néhány sztoriszálat kihagyna több mint háromórás magnum opusából, a Magnóliából. Anderson aggodalma teljesen alaptalan: a mű gigantikus játékideje gyorsan tovaszáll, miközben bármelyik újranézés során addig ismeretlen jelentésrétegekre bukkanunk.

    Bár a gyártó New Line Cinema csak egy újabb Tom Cruise-mozit látott benne, a Magnólia rendkívül erős vízióról tanúskodó, rendezőjének védjegyeit egy pillanatra sem eláruló alkotás. Ismerősnek tűnhetnek az egymástól távol kóválygó, boldogtalan karakterek vagy épp a nem lineáris kaleidoszkópstruktúra. A ’70-es évek virágzásából a ’80-as évek hanyatlásába csöppenő pornóiparosokat nyomon követő, szintén a San Fernando-völgyben játszódó Boogie Nights után Anderson a kispolgári miliőt, de olykor a showbiznisz árnyoldalait is röntgenszemmel vizsgálja. Sorra az életmű más darabjaiban szereplő figurákra bukkanunk: a perifériára szorult alsókutyák mellett (mint amilyen a Kótyagos szerelem Barryje vagy a The Master Freddyje) a Magnólia a saját nagyságukba kapaszkodó, de iszonyatos önértékelési problémákkal küzdő nímandok portréja is.

    Hibátlanul kontúrozott az összes karakter.

    Míg a közrendőr Jim vagy az önpusztító Claudia az átlagember perspektíváját képviselik, addig a Tom Cruise játszotta Frank Mackey vagy a Philip Baker Hall által alakított Jimmy Gator nagy formátumú egyéniségek. De természetesen ennél jóval többről van szó: itt ugyanis valójában mindenki burokba zárkózó kispolgár. A Magnólia az elveszettek, az önmagukat és társaikat nem ismerők kálváriája, akik az őket kínzó problémák rabjai. Mivel introvertált viselkedésük egyre jobban széttépi őket, csak heves indulatokkal, gyakran sírással reagálhatnak lecsúszottságukra.

    Jelenet a „Magnólia” című filmből
    Jelenet a „Magnólia” című filmből

    A Magnólia antihősei a Robert Altman jegyezte Rövidre vágva stíljében legfeljebb fizikailag nem érintkeznek, de elveszettségük örökre egymáshoz láncolja őket. Ez figyelhető meg a szerető anyja halálát és apja ridegségét elszenvedő, majd hímsoviniszta önsegélyező showmanné vált Mackey-nél vagy épp a saját lányát meggyalázó Jimmynél. Ám e tendencia a történetbeli kisemberekre is jellemző. Főképp az önértékelési problémákkal küzdő, munkahelyéről elbocsátott egykori vetélkedős csodagyerek, Donnie sorsa árulkodó: az épp a Mit tudnak a gyerekek?-ben (vagyis Jimmy kvízműsorában) zseniként taroló, de valójában az apai terror hatására lángésszé nevelt Stanley felnőtt alakmását vesszük észre benne riasztó jövőképként. Anderson egyik centrális témája pedig éppen ez: a Magnóliában az apák sorsukra hagyják a gyerekeiket, akik irányvesztetten csatangolnak a San Fernando-völgyben, szeretetet azonban ritkán vagy soha nem kapnak. Ekképpen zokogásaik az elfogadásért, társra lelésért könyörgő segélykiáltások.

    Jelenet a „Magnólia” című filmből
    Jelenet a „Magnólia” című filmből

    Sőt, mivel Anderson modern klasszikusa részben a televíziózás világában bonyolódik, a Magnólia az amerikai sikermítosz briliáns cáfolata is: a vagyonhoz, státuszhoz vezető út ronccsá vált lelkekkel van kikövezve. Robert Elswit operatőr asszociatív snittekkel, közelikkel, hosszú gépmozgásos követőfelvetélekkel dolgozik. A készítők – a műben megjelenő USA-kritikának is köszönhetően – elképesztően dinamikusra komponálják a tétova kisemberek melodrámáját. Leginkább Anderson író-rendezői munkájával és Elswit operatőri készségeivel magyarázható a figyelmünket végig ébren tartó száznyolcvan perc. A Magnólia épp e túlhabzásból építi fel önmagát: vállalja saját könnyfacsaró beütését, így a figurák közös dalolásával támogatott Wise Up-montázs, valamint az ugyancsak Aimee Mann által előadott, a művet záró Save Me bár lekörözi a hollywoodi aranykor és a bollywoodi táncos-rívós musicalek egészét – valójában gőzkieresztő szelepek.

    Részvétet érzünk a figurák iránt, és várjuk, hogy ledobják magukról a lelki terheiket.

    Idővel ráadásul Anderson csaknem transzcendenssé avatja a nagybetűs Szeretetről mesélő ódáját. A Magnólia egyfelől reflexió a paranormális jelenségeket kutató Charles Fort munkásságára, másrészt a Mózes második könyvében leírt békaesőre utalva isteni közbeavatkozásként hirdeti: ha már a San Fernando-völgy emberei önerőből képtelenek a sorsuk kézbevételére, a felsőbb hatalmaknak kell intézkedniük. Amikor pedig a legnagyobb katarzisban részesülünk, Andersonnak újabb közlendője akad.

    Jelenet a „Magnólia” című filmből
    Jelenet a „Magnólia” című filmből

    A Magnólia ugyanis elsősorban az érzelmi kiüresedettségük miatt saját magukban gátat építő, önpusztító átlagemberek felszabadulását hirdeti. „Nem engedem, hogy többé olyasmit beszéljen be magának, ami nem igaz” – intézi a film talán leginkább összegző jellegű gondolatát az épp mélyen vallásos Jim a sokat szenvedett Claudiának, aki a férfi biztatására mosolyogni kezd.

    Bár úgy tűnhet, hogy Anderson túlságosan leegyszerűsíti a történetet, ez nem igaz.

    A Magnólia kulcsszereplői meghalnak, a többiek krokodilkönnyeket hullatnak, míg egyesek – és sajnos a tizenkét éves Stanley ide tartozik – kénytelenek tovább viselni a nemtörődöm apák bűneit. Paul Thomas Anderson szónokoljon bár toleranciáról, optimizmusról, végül komplexitásában beszél a problémáról: emberek találkozásáról készült autentikus hyperlink-moziélményt kapunk. A Három szín-trilógia érzékenysége és a Ponyvaregény iróniája után a Magnólia serényen illeszkedik a többszereplős sorsdrámák patinás sorába.

    A film adatlapja a MAFAB-on

     

    Pontszám 9/10

    Magnólia (Magnolia)

    Színes, szinkronizált amerikai filmdráma, 188 perc, 1999

    Rendező: Paul Thomas Anderson

    Operatőr: Robert Elswit

    Szereplők: Jeremy Blackman, Tom Cruise, Melinda Dillon, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman

    Bemutató dátuma: 2000. április 27.

    Forgalmazó: Kinowelt

    Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott

    Pontszám 9/10

  • További cikkek