A sorozat premierje idején gyorsan körbeszaladt az interneten egy bejegyzés, amelynek írója „örömködött”, hogy micsoda szerencse, hogy ilyen szörnyűségek csak filmen történnek meg. Jogos a kérdés tehát: mit adott nekünk Csernobil?
Talán a legérdekesebb részlet, hogy mindezidáig nem készült egyetlen játékfilm sem, amely a hírhedt atomkatasztrófa történetét dolgozná fel. A harminchárom évvel ezelőtti eseményekről bár láthattunk több színvonalas dokumentumfilmet, illetve néhány erőtlen horrorzsánerű próbálkozás is beillesztette helyszínként vagy narratív elemként Csernobilt a sajátos világába, azonban egy olyan minőségű és dramaturgiájú, a hitelességre törekvő alkotás, mint az idei minisorozat, eddig még nem készült.
Morfondírozhatunk, hogy ezidáig miért kerülték a filmes alkotók annak a lehetőségét, hogy végre feldolgozzák az akkor történteket, azonban sokkal érdekesebb, hogy az információ korlátlan elérésének korában mégis hogyan lehetséges, hogy a sorozat képes volt ilyen nagy hatást gyakorolni a nézőkre.
Az biztos, hogy az 1986-os eseményeket az akkori szovjet vezetés legszívesebben maradéktalanul eltussolta volna, azonban azok nagyon gyorsan kikerültek a hatalmi kontroll alól, így nemcsak hogy rövid idő alatt nyilvánosságra kerültek a történtek tényszerű adatai – persze leginkább a keleti blokkon kívül –, de például Frederik Pohl amerikai sci-fi író már 1987-ben jelentkezett egy dokumentumregénnyel Csernobilról, ami 1988-ban magyarul is megjelent.
Ha így tekintünk az eseményekre, mondhatjuk, hogy közismert történetről van szó. Viszont ha azt nézzük, hogy a fikciós filmek univerzumában egyáltalán nem szerepelt a csernobili katasztrófa történetének hiteles feldolgozása, akkor érthető, hogy azon generációk tagjai, akik azóta nőttek fel, éppenséggel rácsodálkoztak a történetre, és akár meg is fordulhatott a fejükben, hogy a látottakból ténylegesen mennyi a valóság, és mennyi a fikció.
A történelmi drámaként definiált minisorozat öt epizódban dolgozza fel a csernobili erőműben történteket és azok következményeit, utóéletét. A filmes anyag dramaturgiai szerkezetét nézve talán csak a negyedik résznél érzünk egyfajta kizökkenést, ahol jórészt a történetvezetés lineáris építkezése helyett egy kitérőt teszünk, hogy a sorozat reagálhasson a mikrotársadalmi hatásokra. Bár ez az epizód sem kevésbé erős, mint az ezt megelőzők, mégis egyfajta lelassulást, akár egy kisebb mélypontot érzékelhet a néző.
Hiába tudjuk, hogy amit látunk, az nem valóság abban az értelemben, hogy nem az igazi atomerőműben vagyunk, nem az igazi romok között járunk, és nem a tényleges katasztrófát látjuk, a Csernobil sokkolóan hitelesnek tűnik.
Ennek kapcsán talán csak az hiányzott, hogy egy „hogyan készült” epizóddal érjen véget a sorozat.
A hitelesség tehát fontos paraméter, amit nemcsak a felfoghatatlanul jól kidolgozott vizualitással értek el az alkotók, hanem más elemek is ezt szolgálják: a színészi alakításoknál még az egyébként máshonnan ismerős arcok esetében is hihető, hogy egy orosz karaktert látunk – ezt csak az a tény gyengítette, hogy mindenki angolul beszél a sorozatban. De annyira érzékletesen jelentek meg a szovjet valóság részletei, hogy azt érezhetjük, tényleg ott járunk a ’80-as évek végén az omladozó Szovjetunióban. A hollywoodi hidegháborús filmek sztereotipikus orosz miliője itt szerencsére nem köszön vissza.
A katasztrófa kiváltó okait boncolgatva számos tényező előkerül: csupa olyan motívumról van szó, amelyek újra és újra felbukkannak a történetben. Ilyen az emberi gyengeség, amely felülírja a józanságot és felelősségtudatot, vagy a manipuláció, amellyel még azokat is bele lehet vezetni egy kényszerhelyzetbe, akik egyébként felfigyelnének a veszélyekre.
A sorozat legfontosabb megállapítása azonban az, hogy a politikai rendszer minden létező módon megpróbálja a végsőkig befolyásolni a valóságot. Ami már önmagában is értelmetlen, lehetetlen vállalkozás, ám a hatalom már csak olyan, hogy erről nem mindig vesz tudomást.
Fontos figyelmeztetés és kijózanító konklúzió ez, főleg napjainkban: a Csernobil azt állítja, hogy az államapparátus elsősorban nem a nép érdekeit helyezi előtérbe, hanem a saját fennmaradását. Ami ismét csak egy önellentmondás, főleg, ha olyan kérdésekre gondolunk, mint az atomenergia további felhasználása vagy a klímakatasztrófa kapcsán felmerülő teendők szükségessége. A sorozat sikerén talán csak egy okból csodálkozhatunk el: egy olyan alkotás, amely minden percben gondolkodásra, véleményalkotásra, válaszok megfogalmazására kényszerít, mégis hogyan lehetett ennyire sikeres egy olyan világban, ahol minden eszközzel épp ezektől próbálunk szabadulni?
Csernobil Angol történelmi drámasorozat, 2019
Rendező: Johan Renck
Forgatókönyv: Craig Mazin
Operatőr: Jacob Ihre
Szereplők: Jared Harris, Stellan Skarsgård, Jessie Buckley, Emily Watson, Paul Ritter, Adam Nagaitis, Sam Troughton, Robert Emms, Con O'Neill, Adrian Rawlins, Karl Davies, Michael Socha
Bemutató dátuma: 2019. május 30. (A teljes évad elérhető az HBO GO-n)
Forgalmazó: HBO
Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott