A Palm Springs valószínűleg nem lesz ott 2020 legemlékezetesebb filmjei között, de ez az Andy Samberg nevével fémjelzett Idétlen időkig-koppintás túl vicces és túl nagy szíve van ahhoz, hogy kihagyható legyen.
Nyles (Andy Samberg) egy esküvőre érkezett Palm Springsbe, és szemlátomást rühelli az egészet. Nyögvenyelősen kel fel, nem öltözik ki, részegen, egy Hawaii-ingben és egy papucsban sóhajtozza végig az eseményt. Pontosan tudja, hogyan zajlanak az ilyen képmutató, túlcsicsázott események, ahogyan azzal is tisztában van, hogy melyik mosdóban csalja meg őt a barátnője éppen. Póttevékenységként ő is felszed egy lányt, Sarah-t (Cristin Milioti), lemegy vele a tengerpartra, és egy picit mintha jobban érezné magát. Aztán rájuk ront egy őrült, bosszúszomjas íjász, lelövi Nylest, és belehajszolja Sarah-t egy barlang mélyén tátongó időalagútba.
Nyles Idétlen időkig-szindrómában szenved, és arra van kárhoztatva, hogy újra és újra ugyanazt a napot élje át Palm Springsben. Ennek a repetitív, idegölő életnek pedig Sarah is részévé válik.
A film ezután szépen beleül egy már sokat látott romkomsztoriba, ami azonban mégis elég újdonságot, nevetést és jól megérdemelt érzelmes pillanatot hoz el ahhoz, hogy frissnek hasson. A történet ismerős lehet a már említett Idétlen időkigből, a Netflix frenetikus Russian Doll című sorozatából vagy akár a Tom Cruise-féle A holnap határánból is. Azonban a Palm Springs ügyesen forgatja fel ezeknek a filmeknek a kliséit, és elegendő energiát nyer ki belőlük azáltal, hogy a már untig ismételt koncepció helyett inkább a két főszereplőre fókuszál.
Nyles belefásulása az időhurokba egyébként meta-kikacsintásként is működik: igen, ezerszer láttuk ezt már. Kezdjük el kevésbé komolyan venni a dolgot.
Max Barbakow rendező így mindent egy lapra, mégpedig a két főszereplő kémiájára tesz fel. Ez pedig jó döntésnek bizonyul: Samberg és az Így jártam anyátokkal Tracyjeként ismert Milioti erőlködés nélkül, látható élvezettel vetik bele magukat a munkába. Akárhány időhurkon keresztül hullahoppoznak, akármilyen kliséken is kell végigmászniuk, mindvégig hitelesen hozzák a fatális véletlen által összehozott, egy „se veled, se nélküled” kapcsolat fázisain végigvánszorgó párt. Sambergtől és őrült produkciójától, a The Lonely Islandtől általában ennél harsányabb, alpáribb humort látunk – elég, ha csak a Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással) című fiúbandás áldokumentumfilmet említjük, de a társaság a Palm Springsszel megmutatja, hogy kőkemény szatírájuk a polgárpukkasztó él nélkül is meglepően organikusan tud működni.
A film humora így is hasonló, mint Sambergék korábbi eresztéseinek, ám a szigorúbb korhatárbesorolás és a műfaji behatároltság gondoskodnak róla, hogy ezúttal szélesebb körben is élvezhető legyen.
A mellékszerepben feltűnő J. K. Simmons (Pókember, Whiplash) pedig csak hab a tortán. A veterán színész a visszafogottság és az őrültség értő keverékével egy olyan mellékszálat hoz az amúgy is néhol – pozitívan – kaotikus filmbe, amely akár önmagában is megérne egy misét. Ha bármikor úgy tűnne, hogy éppen le fog ülni kicsit az alapból meglehetősen pörgős film, egy Simmons-jelenet lendületet ad neki, új perspektívába helyezi a történetet, és nem mellesleg a legjobb poénok közül nagyon sokat ő tálal fel.
Mellettük is számos tehetséges szakember asszisztál az időben való megragadás illúziójának fenntartásához. A Palm Springs körüli sivatagos, forró tájak így felnőnek címadó szerepükhöz: a folyamatosan a bőrünkön érezhető hőség, a csupasz sziklák, a semmibe vezető utak purgatóriumszerű miliőt kölcsönöznek a filmnek, és segítenek elveszni a sztoriban. Samberg minden megnyilvánulásában kimondatlanul is érezzük, hogy nemcsak az fáj számára, hogy megragadt az időben, hanem az is, hogy pont egy ilyen kihalt helyen kellett hogy sor kerüljön erre.
A Palm Springs tipikusan az a film, ami egy fokkal rosszabb rendezésben, eggyel lustább színészekkel, illetve kevésbé kreatív technikai döntésekkel a lehető legunalmasabb tucatalkotássá változhatott volna. Viszont 2020 számos csalódása után most szerencsére van okunk örülni annak, hogy akárcsak a főszereplők szerencsésebb időhurkaiban, minden jól működik. Barbakov alkotása nem egy kiemelkedően zseniális film, viszont minden egyes másodpercében önmaga legjobb verziója tud lenni. Ez pedig néha többet ér, mint hinnénk.
Palm Springs
Színes, szinkronizált, amerikai vígjáték, 90 perc, 2020
Rendező: Max Barbakow
Operatőr: Quyen Tran
Szereplők: Cristin Milioti, Andy Samberg, J.K. Simmons, Peter Gallagher
Bemutató dátuma: 2020. szeptember 3.
Forgalmazó: Mozinet
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!