Szűcs Dóra első nagyjátékfilmje remek alapötletből indul ki, ám hiába az erős atmoszféra és a meggyőző színészi alakítások, a gyenge forgatókönyv miatt a Patthelyzet kifullad, mielőtt a játékidő végére érnénk.
Senki sem mondhatja, hogy mostanában tipikus magyar zsánerdarabokat mutatnak be a mozikban. Nem sokkal Lóth Balázs amerikai ízű akció-vígjátéka, a Pesti balhé után magyar krimi érkezett, ami szintén nagyjátékfilmes bemutatkozás. Ráadásul igencsak bátor: Szűcs Dóra első egész estése, a Patthelyzet egy egyhelyszínes bankrablós film, mindössze öt szereplővel.
A helyszín egy kis bank, ahová a reggeli nyitáskor besétál egy fegyveres férfi, hogy kirabolja. Valaki megnyomja a pánikgombot, és az épület rácsai lecsukódnak. A bank igazgatója (Kálloy Molnár Péter), az ügyintéző (Szabó Erika), a rabló (Szabó Máté), a biztonsági őr (Szalay Bence) és egy gazdag ügyfél (Kádár L. Gellért) bent ragadnak, a rendőrség pedig nem érkezik. Kiderül, hogy senki sem az, akinek mutatja magát, és mindenkinek van egy terve – ezek a tervek azonban keresztezik egymást.
A kérdés az, hogy ki viszi el a pénzt, kinek a kezében sül el a fegyver, és jut ki a bankból, mielőtt megérkeznek a rendőrök.
A mozikban és VOD-felületen párhuzamosan futó alkotás rendezője és forgatókönyvírója, az első filmes Szűcs Dóra feltehetően már az induláskor alacsony költségvetésben gondolkodott (a Patthelyzet állami támogatás nélkül készült). Így jöhetett a kamarakrimi ötlete, ami olcsó műfaj, hiszen nincs szükség drága helyszínekre és komolyabb speciális effektekre sem. Az alkotókat valószínűleg erősen inspirálta a Kutyaszorítóban, de szerencsére a Patthelyzet nem Tarantino klasszikusának koppintása akar lenni.
Szűcs Dóra filmjének alapsztorija és előzetese talán elég is, hogy a moziba csalogasson olyan nézőket, akik komolyabb hangvételű, de nem szokványos magyar zsánerfilmre vágynak.
Ugyanakkor a rendező alaposan feladta magának a leckét, mivel a kamarakrimi nem könnyű műfaj. Ahhoz, hogy egy ilyen darab működjön a széles vásznon, és ne egy vasárnap délután leadott tévés bűnügyi film színvonalát hozza, elengedhetetlen a jól megírt forgatókönyv, az ütős párbeszédek, a remek színészek, és az sem hátrány, ha vizuálisan erős a végeredmény.
Utóbbival nincs is gond.
A Patthelyzet úgy néz ki, ahogy 2020-ban egy kriminek kell: Csepeli Eszter és Dobóczi Balázs képei megteremtik a feszült atmoszférát.
Öt szereplő, bezártság, egyre több csavar és sokasodó kérdőjelek – a film receptje egy ideig működik, aztán a színvonal elkezd csapongani, ami a nem elég erős forgatókönyv és a gyenge párbeszédek számlájára írandó. Szűcs Dóra mozija nemcsak feszült, de sokszor vicces is szeretne lenni, ám ez nem mindig sikerül neki. A humorosnak szánt párbeszédek sokszor kínosan izzadságszagúak, és megtörik a film hangulatát. Pedig egy kamarafilm igenis lehet egyszerre feszült és humoros: erre jó példa a közelmúltból Sally Potter A vendégek című fekete komédiája, ami drámaként és vígjátékként is megállja a helyét. Ahogy a már említett Pesti balhé, úgy a Patthelyzet is két műfaj között próbál lavírozni, de nem sikerül megtalálnia a tökéletes arányt.
A színészek közül toronymagasan Kálloy Molnár Péter nyújtja a legjobb alakítást. Remekül hozza a dörzsölt bankigazgató karakterét, és lényegében a hátán viszi a filmet. Ennek egyik oka nyilván az óriási rutin, másrészt talán az ő figurája a legizgalmasabb. Nem lehet panasz Szalay Bence (A Viszkis), Szabó Erika, Szabó Máté és Kádár L. Gellért játékára sem, de karaktereik nem elég kidolgozottak és érdekesek ahhoz, hogy a szereplők közti dinamika végig működön, így nem jön létre az a varázs, ami beszippantja a nézőt.
A Patthelyzet bátor és szimpatikus vállalás, ám ahhoz sajnos kevés, hogy olyan kiváló magyar krimikkel említsük egy lapon, mint például a Valan – Az angyalok völgye, az X – A rendszerből törölve, A nyomozó, A vizsga vagy éppen A berni követ.
Patthelyzet
színes magyar krimi, 85 perc, 2020
Rendező: Szűcs Dóra
Forgatókönyv: Szűcs Dóra, Forgács W. András
Operatőr: Csepeli Eszter, Dobóczi Balázs
Producer: György Lea, Kutyik Gábor, Romwalter Judit
Szereplők: Szabó Erika, Kálloy Molnár Péter, Szabó Máté, Kádár L. Gellért, Ráckevei Anna
Bemutató dátuma: 2020. augusztus 6. (Forgalmazó: ADS Service Kft.)
A film elérhető a Telekom Videotéka kínálatában is.
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!