• Hollywoodi remake-roham – Kritika a Rohammentő című filmről

    2022.05.15 — Szerző: Lubianker Dávid

    Az amerikai Rohammentő remake nem az alapjául szolgáló eredeti dán thriller kulturális fordítása, sokkal inkább a ’90-es évek közönségkedvenc szuperprodukciója, a Féktelenül kései műfajvariánsa. Michael Bay filmje hibátlanul mondja fel a hollywoodi akciózsargont.

  • A „Rohammentő” című film főszereplői: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II és Eiza González
    A „Rohammentő” című film főszereplői: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II és Eiza González

    Már a filmtörténet kezdetekor is készültek angol nyelvű remake-ek európai mozisikerekből, a ’80-as évek óta pedig évente átlagosan négy-öt ilyen amerikai produkció is rendszeresen bemutatásra kerül. A globális terjesztésű remake-ek azonban az elmúlt évtizedekben egyre inkább a különböző streamingplatformok folyamatosan bővülő kínálatát gyarapítják. Ezzel összhangban már nemcsak a bombasikerek, hanem az egzotikusabb rétegfilmek is megkaphatják a maguk amerikai változatát, bármiféle műfaji kötöttség nélkül. Az angol nyelvű remake-ek ritkábban eszközölnek komoly változtatásokat, gyakran elégszenek meg a puszta másolatok elkészítésével, ráadásul a kisképernyőn való terjesztés már olyan mértékű profi filmtrükköket és látványvilágot sem indokol, amelyek a széles vásznon való bemutatás vonzerejét adják. A Rohammentő némileg mégis szembemegy ezekkel a kortárs trendekkel, és a jelenleg fantasy, valamint sci-fi eposzok uralta világ moziközönségéhez próbál szólni. De vajon lehet még esélye egy klasszikus műfaji blockbusternek a franchise-filmek korában, ha nem kapcsolódik semmilyen ismert brandhez vagy népszerű márkához?

    A Rohammentő azt a pár évtizeddel korábbi mozis kultúrát eleveníti fel, amikor a sikerrecept fő összetevői még a sztárok és a jól eladható, friss történetek voltak. A film pedig kifogástalanul teljesít ebben a tekintetben: a főszerepeket játszó színészek mind közkedvelt, feltörekvő csillagok, ahogy az importált dán történet is számos lehetőséget rejt magában. A Sharp testvérek, Danny (Jake Gyllenhaal) és Will (Yahya Abdul-Mateen II) egy rohammentővel kénytelenek menekülni balul elsült bankrablásuk után, miközben Cam (Eiza González), a túszul ejtett ápolónő az autó hátuljában küzd egy sebesült rendőr életéért.

    Laurits Munch-Petersen forgatókönyvíró-rendező mindössze nyolcvanperces Ambulancen című filmje szinte valós időben mutatta be a bankrabló testvérek menekülését, ahogy a fókusz is egyértelműen a főszereplő páros fokozódó ellentétére és közös családi traumáira helyeződött. A 2005-ös alkotás azonban Petersen első egész estés műveként számos ponton hatott ambiciózus, de amatőr próbálkozásnak már a maga idejében is, ami még inkább szembetűnő az amerikai változat tükrében. A film ugyanis a remake-készítési trendeknek megfelelően fokozza a téteket: jelentősen megemeli a költségvetést, és több mint másfélszeresére duzzasztja a korábbi játékidőt, így a 2022-es Rohammentő számos ponton képes bővíteni az alapjául szolgáló dán produkció történetét.

    Jelenet a „Rohammentő” című filmből
    Jelenet a „Rohammentő” című filmből

    A film új, érdekes szálakat is mozgat eredetijéhez képest, ezekben pedig Michael Bay rendezése különböző társadalmi témákat is igyekszik megjeleníteni a nemi identitástól a veteránok és az egészségügy problémáin át a szervezett bűnözésig.

    Ezek az izgalmas felvetések jellemzően egy-egy új karakteren keresztül helyezik más kontextusba a központi rablás és üldözés történetét, mégsem kerülnek érdemben kifejtésre – kommentálatlanul maradnak, és eltörpülnek a látványos formai kivitelezés mellett.

    Bay ugyanis hírnevéhez és saját korai munkáihoz hűen az akciófilmek műfaji titánjaként vezényli le a féktelen autósüldözésbe oltott, feszült túszdrámát. A címszereplő mentőautó ráadásul klausztrofób helyszínként szolgál a négy összezárt utas karakterdrámája számára, miközben a teljes Los Angeles-i városrészeken átvezető száguldozást is lehetővé teszi. Bay neve nem véletlenül forrt egybe a pusztító robbanásokkal és a kíméletlen akcióorgiákkal. A pályája kezdetén zenei videoklipeken dolgozó rendező olyan ikonikus alkotások kapcsán bizonyította egyedi vizuális érzékét, mint A szikla, az Armageddon vagy a Bad Boys- és Transformers-filmek, látványvilága tekintetében pedig a Rohammentő büszkén folytatja a sort: Bay folyamatosan mozgó kamerájával kelti nézőiben a megállíthatatlan üldözés érzését. A gyakran lehetetlen szögekből fényképezett események dinamikusan pergő snittjei hirtelen vágásokkal teszik átélhetővé a szereplők zaklatottságát, miközben a jelenetek nem válnak hektikussá. A szédületes képsorok mind a filmszerű látásmód kifejezőeszközeként szolgálják a történetet.

    Jelenet a „Rohammentő” című filmből
    Jelenet a „Rohammentő” című filmből

    De ehhez mérten a Rohammentő sem mentes az akciófilmekre jellemző hihetetlen túlzásoktól. A gyakran túltolt adrenalinlökettel felérő képsorok pedig előszeretettel írják felül még a műfaji keretek között értelmezendő valószerűség logikáját is az izgalmak javára. A legnagyobb probléma viszont az, hogy a testvérpár földhözragadt, személyes drámája is időnként elvész a film robogó sodrásában, noha ez jelentené a történet lelkét. Míg Jake Gyllenhaal önfeledt alakítást nyújt kifinomultan elvetemült rosszfiúként, addig Yahya Abdul-Mateen II szerethető jó testvérének csak megszokott sablonszerep jut. Kettőjük kapcsolata és eltérő egyénisége a női főhőshöz fűződő viszonyukban figyelhető meg leginkább. A remake nemcsak érzékletesebb háttértörténetekkel és jobban kifejtett motivációkkal árnyalja az eredeti film karaktereit, hanem Cam mentős tisztjét is egyszerű túszból a rablókkal egyenrangú főszereplővé teszi meg. A nőben egyszerre van jelen ápolóként az anyai gondoskodás, megtörhetetlen áldozatként pedig a férfias erő és kitartás, ezáltal a két, egymással ellentétes egyéniségű testvérnek is képes más és más arcát mutatni, így osztva meg a kizárólag családi kötelékükben egyetértő férfiakat. Kár, hogy a történet izgalmas drámai szála elvész a folyamatosan zajló robbanások füstjében.

    A Rohammentő nagy vászonra termett, pazar látványvilágot, feszült akciókat és sztárparádéval fűszerezett, izgalmas genderdinamikát ígér klasszikus műfaji keretben.

    Jelenet a „Rohammentő” című filmből
    Jelenet a „Rohammentő” című filmből

    Ugyanakkor elnagyolt társadalmi kérdéseivel, praktikus effektjeivel és történetének zavaró logikai buktatóival közel sem biztos, hogy meg tudja szólítani közönségét a fantasztikus műfajokat előnyben részesítő nézői elvárások és az online térbe helyeződő tartalomfogyasztási szokások tükrében. Bay saját ’90-es és 2000-es évekbeli filmes sikerszériájának gyökereihez nyúlt vissza a közben eltelt évtizedek formatörténeti és intézményi változásainak szándékos figyelembevétele nélkül. A maga egyszerűségében kiteljesedő történet valódi nosztalgiautazás a hollywoodi blockbusterkorszak kezdeteihez, miközben nem próbál kényszeresen eredeti lenni vagy mélyértelműségével kiemelkedni a jelenlegi filmkínálatból. A Rohammentő felejthető popcornélménye valódi libabőrös mozivarázs is egyben.

    A film adatlapja a MAFAB-on

     

    Pontszám 7/10

    Rohammentő (Ambulance)

    színes, amerikai akcióthriller, 136 perc, 2022

    Rendező: Michael Bay

    Forgatókönyvíró: Chris Fedak

    Operatőr: Roberto De Angelis

    Szereplők: Eiza González, Jake Gyllenhaal, Moses Ingram, Garret Dillahunt, Yahya Abdul-Mateen II, A Martinez, Keir O'Donnell

    Bemutató dátuma: 2022. április 7.

    Forgalmazó: UIP-Duna Film

    Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott

    Pontszám 7/10
    Rohammentő

  • További cikkek