Nóvé Soma, a Middlemist Red és a MORDÁI frontembere új megjelenéssel lepett meg bennünket. A bluest, a neo-soult, a garázsrockot és az elektronikát vegyítő Samurai Drive új kislemeze továbbviszi az első albumuk legjobb elemeit, újakkal kiegészítve azt, így elérve egy markánsabb hangzásvilágot.
Akit az elmúlt hét év során kicsit is érdekelt a magyar underground a zenei színtéren, valószínűleg belefutott már Nóvé Soma munkásságába: az énekes-gitáros fő együttese, a Middlemist Red 2014-ben hozta ki első albumát, amellyel valóságos pszichedelikus blues-rock forradalmat indított be itthon, ugyanis legalább fél tucat banda próbálta lenyúlni a hangzásukat, viszont ezek nagy részét a remekül sikerült második lemezük teljesen zárójelbe is tette. Az együttes harmadik korongja a tavalyi év végén jelent meg, és érzésem szerint még kicsit tapogatózik, hogy merre érdemes folytatni a történetet, ugyanakkor Nóvé Somát nem érdemes kizárólag a Middlemist Reddel azonosítani. Az énekes ugyanis több projektben is részt vesz: erre példa lehet a népdalokat szaxofonnal felszerelt garázsrockos köntösbe öltöztető MORDÁI, a feldolgozásokkal operáló The Night of the Vampire, a különböző szólóestek vagy a jelen kritikának témát adó Samurai Drive, amely áprilisban jelentkezett egy négyszámos EP-vel.
A Samurai Driveban Somát Daniel Riederauer egészíti ki: első megjelenésük 2020 elején látott napvilágot, aminek készítése során elmondásuk szerint egy film noir-hangulatot idéző, éjszaka vezetős koncepció lebegett a szemük előtt.
Röviden egy lo-fi beats/Middlemist Red crossoverként lehetne jellemezni, de a valóság persze komplexebb:
Soma hozza a tőle megszokott énekdallamokat, a körítés ugyanakkor egészen más – a gitárra jóval kevesebb torzító került, és hangzása is vékonyabb, ami jól áll a telecasteres pentatonriffeknek. A ritmust több helyen dobgép adja, a zenébe elektronikai elemek is kerültek (bár nem annyi, amennyit a Neon Side synthwave aesthetic-kel forgatott klipje implikálna), és néhol megjelenik a MORDÁI-ra jellemző szaxofon is. Egyetlen kritikám talán az lehetne, hogy az album közepére kicsit mintha elfogyna a lendület, és az elektronikus helyett organikusabb doboknak, valamint a megfogyatkozó szintetizátoroknak köszönhetően néhol olyan érzése lehet az embernek, mintha egy középtempós, B oldalas Middlemist Red-számot hallgatna. Ugyanakkor az albumot lezáró Sound of Everyone rámutat, hogy milyen jól áll az együttesnek, ha egy-egy frázist mantraszerűen ismételget.
Ilyen előzményekkel vághatunk bele a nemrég kiadott Huntba: ennél örömmel hallottam, hogy az előző album működő elemeit nemcsak megtartották, hanem tovább építettek rá. A címadó dal egyben nyitány is, az ütemet a szívritmust imitáló lábdob és a pergőt helyettesítő clap adja, amit egy visszafogott basszusszinti egészít ki. A repetitív gitárriff és az előző bekezdésben említetthez hasonló ismétlődő éneknek köszönhetően a szerkezet a hagyományos verze-refrén sablonminta helyett inkább az elektronikusabb zenék felépítésére emlékeztet.
Az EP messze legjobb dala a Hearts Bound to Fall, amelyben Soma énekét a mostanában igen gyorsan népszerűsödő, elektronikus zenéjét népies motívumokkal vegyítő Дeva vokálja egészíti ki, egészen tökéletes elegyet adva. Mindemellett a hangszerelés is igen érdekes: az együttes nevéhez híven a kezdőmotívum egy tradicionális japán hangzásvilágot idéz, majd miután a szám beindul, a gitárdallam egy hegedűt imitál, kvázi összehozva ezt a két teljesen különböző világot.
Az 51% az EP egyetlen melankolikus eleme, mely az eddigi számoktól eltérően kiterjedtebb szövegvilággal rendelkezik. Az alapot adó ismétlődő szintetizátortémára rétegenként folyamatosan épül fel a dal, amit egy-egy kiállás tör meg. A kislemezt záró Sailing Nowhere egy mondhatni klasszikus Samurai Drive-téma: kezdésnek középtempó, dobgép, ritmikus gitárkíséret és Soma megszokott énekdallamai, majd ahogy haladunk előre, jönnek be az új elemek és témák, mint a nyolcvanas éveket idéző szintetizátorszőnyeg.
Összességében remek tizenhét percet ad a Samurai Drive kislemeze annak, aki rászánja az időt, a Hearts Bound to Fall pedig szerintem a félév egyik legjobb dala Magyarországról. A hangzás érezhetően átgondoltabb és jóval sokszínűbb, mint a teljes első albumon, leszámítva talán a szaxofont, ami itt nem jelenik meg, de végső soron ez sem okoz különösebb hiányérzetet. Az együttes nevét eddig nem láttam a nagyobb fesztiválok plakátjain, szóval nem vagyok benne biztos, hogy a srácok tervezik a formáció színpadra állítását, de végül is lehet, hogy tényleg az éjszakai vezetéseknek áll jól a zenéjük. Én azért szívesen ellenőrizném.