Nem vitás, hogy az elmúlt tíz év egyik legmeghatározóbb műfajává vált a
viking metal a fémzenék berkein belül. A skandináv zenekarok által a mai napig (sokszor el nem ismerten) uralt színtér segítségével elterjesztett germán tematika nagyon gyorsan a csúcsra jutott, ami magával vonzotta az ugyanúgy hirtelen elfáradását is a műfajnak. Két típusba sorolhatjuk a vikinges formációkat: egyrészt léteznek a kezdő és középszerű, tehát felejthető zenét játszó alakulatok, és a stílust vagy meghatározó, vagy egyénien értelmező nagyobb formátumú előadók.
Az utóbbi kategóriába tartozik a nem éppen metálzenei életéről ismert Feröer-szigetekről származó Týr. Az 1998 óta működő,
progresszív/
viking metalt játszó kvartett lassanként a megkerülhetetlen kortárs gárdák közé nőtt fel. Muzsikájuk sajátosan értelmezi újra a
viking metal fogalmát: nem
black,
death, heavy/
power vagy
thrash metalra építik rá a népzenei elemeket (és hangszereket), valamint a témát körüljáró dalszövegeket, hanem egy szokásos
progresszív metal csapat felállásával játszanak népi dallamokat, mindezt sok csordavokállal, rengeteg mitikus témával, kiemelkedő minőséggel és megszólalással.
A címmel és a borítóval meglehetősen szoros koncepciót felvázoló albumtól azonban nem azt kell várnunk, mint a 2006-os
Ragnarök kiadványtól. Ez utóbbi teljes terjedelmében a pogány skandináv mitológia világvége-kézpetével foglalkozik, a jelenlegi azonban csak két dalban (a kilencedik és tízedik:
Nine Worlds Of Lore és
The Lay Of Thrym) érinti a Thrym óriásról szóló monda cselekményét – ezek azonban hitelesen tárják elénk az említett mítosz eseményeit.
Apropó, borító. A mára európai hírűvé vált Havancsák Gyula
által készített kép igazán impozáns látványt nyújt. A bal regiszterben látjuk a betört fejű, holt Thyrm óriást, jobbra tőle a diadalittas Thor istent, aki miután visszaszerezte a tolvaj óriástól varázserejű kalapácsát, kitöltötte rajta dühét. Thor remekül felismerhető a képen, nagy szakálláról, kalapácsáról és harci kocsijáról, amelyet egy pár kos von maga után.
Az album gerincét képviselő tíz dal között újra megtalálhatunk néhány feröeri dialektusban íródott tételt (
Konning Hans és
Ellindur Bóndi á Jaðri), amelyekhez a már megszokott módon angol fordításukkal együtt találhatóak meg a bookletben, segítvén az igencsak kevés ember által beszélt tájnyelven megszólaló mesék megértését. A megelőző hat dal kevésbé kapcsolódik a skandináv folklórhoz, sokkal inkább a metálzenészek által gyakorta propagált szabadságeszményt verbalizálják, lásd a
Flames of The Free klipjét:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=6Lef-CitRnI[/youtube]
Természetesen megtalálható a kötelező lassú-melankolikus tétel is az albumon (
Evening Star).
A korongon hallható zene az ismert Týr-elemekből épül fel: csordavokálok, népi dallamokon alapuló gitármelódiák, vaskos kísérő riffek, itt-ott néhány progresszív szóló, esetenként ikergitárral. Szellemiségében nem a korai albumok lassú, epikus hagyományához nyúltak vissza, hanem a legutóbbi, 2009-es anyaguk
(By The Light Of The Northern Star) középtempóból inkább a gyors felé elhajló lendületéhez. Sajnos a megszokottnál is jobban a háttérbe szorult a basszusgitár, így amikor mindkét gitár kilép a ritmusból, és szólóba kezd, szinte elszáll az erő a dalokból, nincs meg a háttérben a basszus és a dob összjátéka, ami különben jellemezné az ilyen típusú zenét.
Ha pedig a fent említett tíz dal nem lenne elegendő, akkor a hallgató a limitált kiadás megvásárlása esetén kaphat két bónusz nótát. Az első az
I című 1992-es Black Sabbath-klasszikus, a másik pedig a Rainbow
1976-os slágere, a
Stargazer. Mindkettőt a valaha élt leghíresebb heavy metal énekes, a 2010. május 16-án elhunyt Ronnie James Dio jegyzi eredetileg, így a halála évfordulójához közeli időpontban megjelent album záró tételei képviselik a Týr
tisztelgését az idol előtt. Mindkettőről elmondhatom, hogy igazán jól sikerült feldolgozások, modern köntösben szólalnak meg a klasszikusok, és Heri is egészen jól képes megközelíteni a Dio által kiénekelt dallamokat, ha nem is olyan tökéletesen – a célját így is eléri mindkét dal: méltó módon emlékezik meg az elhunyt mesterről.
A
The Lay Of Thrym nem váltja meg sem a
viking metalt, sem a Týr zenéjét. „Csupán” egy újabb igazán jól sikerült, a szó szoros értelmében vett sorlemez, amely folytatja az előző által lefektetett, gyorsabb, pattogósabb vonalat. Bár a magam részéről jobban kedveltem a lassabb albumokat, mint a 2006-os
Ragnarök és a 2008-as
Land, ezzel az iránnyal sem került sok időbe megbarátkozni. A lényegi elemek továbbra is megmaradtak: a múlt meséit és mítoszait idézik fel nekünk, zenével kísérve, épp úgy, mint ezer évvel ezelőtt tették ezt a
skáldok a vikingek lakta északi világban.
Týr:
The Lay Of Thrym, Napalm Records, 2011.