• „A standfotós egy mázlista outsider” – Interjú Szabó Adrienn standfotóssal

    2021.05.19 — Szerző: Várkonyi Zsolt

    Filmes szakterületeket bemutató interjúsorozatunk legújabb részében a legfoglalkoztatottabb magyar standfotóst kérdeztük munkájáról. Szabó Adrienn 1997 óta van a szakmában, feladata a jelenet- és werkfotók készítése a forgatások alatt.

  • Szabó Adrienn standfotós számtalan magyar és nemzetközi produkcióban dolgozott  Fotó: Honfi Bogi
    Szabó Adrienn standfotós számtalan magyar és nemzetközi produkcióban dolgozott
    Fotó: Honfi Bogi

    Hogyan kerültél a standfotós szakmába?

    Középiskola után felvettek a Práter utcai fotósiskolába. Az osztályban, ahová jártam, négy nap gyakorlatot kellett teljesítenünk. Hihetetlen véletlenek folytán, ismerősök ismerősein keresztül sikerült felvenni a kapcsolatot Endrényi Egon fotóművésszel, aki pont még egy lányt keresett maga mellé tanulónak. Két nap múlva aláírtuk a szerződést, és a fotósiskola elvégzése után is nála gyakornokoskodtam standfotósként.

    Mit tanultál tőle? Milyen szemléletet adott neked?

    Ő tanította meg nekem a szakma alapjait. Emellett olyan mentalitást adott át, ami a fotózáshoz kevésbé, de a filmes szakmához annál inkább hozzátartozik. Egon hihetetlenül népszerű, szerethető figura volt. A régi Mafilm területén volt a műtermünk, és amikor reggelente elmentünk kávézni, mindig ugyanazzal az őszinte kedvességgel köszönt mindenkinek, legyen szó a takarítóról, a producerekről vagy a gyártásvezetőkről. Állandóan a nyomában voltam, és figyeltem minden mozdulatát. Amikor nem filmezett, mert épp nem volt forgatás, a műtermében más fotós munkákat is elvállalt.

    A műszakitérkép-fotózástól kezdve a modellfotózáson át az épületfotózásba is belekóstolhattam mellette, ami nagyon fontos tapasztalatnak bizonyult.

    Óriási szerencsém volt, hogy hozzá kerültem. Már az elején elvitt nagy produkciókba: kezdetben csak a táskáját cipeltem, és az objektíveket pucoltam, majd az évek során egyre több feladatot bízott rám.

    Jelenet „A Viszkis” című filmből. Ez a legutóbbi magyar film, amelyen Adrienn standfotósként dolgozott  Fotó: Szabó Adrienn
    Jelenet „A Viszkis” című filmből. Ez a legutóbbi magyar film, amelyen Adrienn standfotósként dolgozott
    Fotó: Szabó Adrienn

    Hol helyezkedik el a standfotós a filmes hierarchiában?

    Magyarországon a producer, a gyártásvezető, illetve a rendező dönthet leginkább arról, hogy ki legyen a standfotós az adott filmben. Külföldön a nagy produkciókban a film forgalmazásáért felelős publicity team castingolja elő a fotósokat a forgatás előtt. A nemzetközi filmben, amiben jelenleg is dolgozom, a koordinátorommal soha nem találkoztam, e-mailben írja meg, mely napokon kell ott lennem a forgatáson az érdekesebb jeleneteket figyelembe véve. Általában akkor állok munkába, amikor a színészt beviszik a díszletbe, míg a többi stábtagnak már jóval korábban ott kell lennie a különböző feladatkörök miatt. Szerintem a standfotós egy mázlista outsider.

    Ez egy független területe a filmszakmának, ezért is különösen vonzó számomra.

    Sok kollégám szokott heccelődni azzal, hogy ha újrakezdhetnék a filmezést, biztos standfotósok lennének.

    A standfotós egyik fő feladata a jelenetfotózás. Mitől lesz jó egy jelenetfotó?

    A munkám nyolcvan százalékát a jelenetfotók készítése teszi ki, a többi a werkfotókról szól, és néha úgynevezett játszófotókat is kell csinálnom olyan berendezésekről vagy kellékekről, amelyek az adott film valamelyik jelenetében látszódnak.

    A jelenetfotóknál fontos, hogy ugyanazt a képi világot kell visszaadni, amit a rendező és az operatőr megálmodott.

    Például ha az alkotók kékes színvilágot képzeltek el egy filmhez, akkor a jó standfotós képei ugyanazt a spektrumot tükrözik. A nagyobb produkciókban a jeleneteket akár három-négy kamerával is rögzítik, nekem pedig meg kell találnom azt az egy tökéletes beállítást, amelyik a legjobban visszaadja a jelenet csúcspontját és hangulatát. Ez néha komoly kihívás lehet, mert a standfotóssal szemben mindig prioritást élvez az operatőr, a focus puller, a mikrofonos és néha még más stábtagok is, így a fotósnak alkalmazkodnia kell hozzájuk.

    Jelenetfotó a „The Last Kingdom” című netflixes sorozatból  Fotó: Szabó Adrienn
    Jelenetfotó a „The Last Kingdom” című netflixes sorozatból
    Fotó: Szabó Adrienn

    A Kontroll a képi világa miatt is különös darabja a magyar filmgyártásnak, és a forgatási helyszín sem volt hétköznapi. Milyen érzés volt egy ilyen produkcióban dolgozni?

    Az egyik legkedvesebb élményem volt a Kontrollban dolgozni, mert a rendező, Antal Nimród egy varázslatos személyiség. és mindenkihez volt egy kedves szava. Emiatt rendkívül motiváltak voltunk, és egy összetartó, fantasztikus csapat jött össze.

    Egy 2012-ben készült interjúban elmondtad, hogy a hazai produkciók először a standfotósok bérén szoktak spórolni, és gyakran olyanok kapják meg a feladatot, akiknek tapasztalatuk sincs. Változott valamennyit a helyzet azóta?

    Sajnos nem, sőt talán még rosszabb lett.

    Több olyan történetet is hallottam az utóbbi években, hogy egy fotóst vagy operatőrt az Instagram-oldala alapján kértek fel dolgozni, és meg sem győződtek róla, hogy van-e szakmai tapasztalata

    – ennek mindig megvolt a böjtje. Teljesen felborult a rendszer. 2019-ben a Nemzeti Filmintézet elindított egy kezdeményezést, hogy csökkentsék a „kóklerek” számát a filmiparban és azon belül a standfotósok között is. Sokat gondolkodtunk egy hatékony szűrőrendszer létrehozásán. Én egy független szakmai bizottság megalapítását javasoltam – sajnos még nem történt előrelépés az ügyben, de már annak is örültem, hogy beszéltünk a problémáról. Szerintem a szakmai képzéseket nem ellenőrzik elég hatékonyan a filmszakmában, és nem csak a standfotós területre gondolok.

    A „Tyrant – A vér kötelez” című amerikai sorozat jelenetfotója  Fotó: Szabó Adrienn
    A „Tyrant – A vér kötelez” című amerikai sorozat jelenetfotója
    Fotó: Szabó Adrienn

    Magyar munkák mellett külföldi produkciókban is dolgozol. Mennyire más a szakmai hozzáállás például egy amerikai filmben?

    A Viszkis volt az utolsó hazai film mostanáig, amiben standfotósként dolgoztam.

    Az átlagos magyar produkciók forgatásán körülbelül egy harminc-negyven fős stáb dolgozik együtt, ezáltal sokkal családiasabb a hangulat.

    Ha valami gond adódik, közösen próbáljuk megoldani, igazi csapatmunka folyik. Ezzel szemben a nagyobb amerikai filmeken százötven-kétszáz szakember dolgozik: minden részlegnek megvan a maga feladata, és nem illik beleszólni egymás feladatkörébe. Sokkal gyorsabb a tempó. Amerikában nagyüzemi filmgyártás zajlik, ezért szerintem sok hazai szakembernek nincs meg a kreatív alkotói mozgástere, mert bérmunka folyik. Nekem szerencsére elég nagy a szakmai szabadságom. A hazai produkcióknál viszonylag ritka, hogy a forgatás vége előtt meg akarják nézni a képeimet, mert bíznak a munkámban. Itthon általában nincs külön kreatív részleg, ami a standfotós munkáját felügyeli. Néha hiányzik is a visszajelzés. Külföldön a publicity teamtől függ, hogy mennyire tartják rajta a kezüket a standfotóson. Valakinek elég, ha a forgatás végén adom le a fotókat, de van olyan is, aki minden héten szeretné látni őket. Külföldi megrendelőknél a visszajelzés mindig nagyon intenzív, ami számomra rendkívül motiváló.

    „Antal Nimród egy varázslatos személyiség” – jelenetfotó „A Viszkis” című filmből  Fotó: Szabó Adrienn
    „Antal Nimród egy varázslatos személyiség” – jelenetfotó „A Viszkis” című filmből
    Fotó: Szabó Adrienn

    Bizonyára előfordult már, hogy türelmetlen, balhés színészt kellett fényképezned, aki nem akart együttműködni. Hogyan kezeled az ilyen helyzeteket?

    Valóban előfordul ilyen. Az egyik filmben a főszereplőnek „fotósfóbiája” volt, és mire bekerültem a produkcióba, már három standfotóst kirúgatott. Kontrollmániás volt. A nagynevű, vérprofi színészek mindig együttműködőek, és támogatják a fotósok munkáját.

    Úgy vettem észre, hogy azok szoktak hisztizni, akik bizonytalanok magukban és a tehetségükben.

    Sokszor szóba kerül, hogy a filmiparban mennyire fontos a kitűnő kommunikációs képesség. Az általad elmeséltek alapján a standfotósoknál ez különösen igaz.

    Határozottan. Szakterülettől függetlenül a filmesek egy bizonyos része szerintem nem azért kerül be egy adott produkcióba, mert olyan kiváló szakember, hanem azért, mert átlagon felüli a kommunikációs képessége.

    Egy jól elkapott werkfotónak vagy plakátnak művészeti értéke is van, míg a jelenetfotóknak inkább a film forgalmazása, terjesztése szempontjából lehet jelentősége. Művészetként vagy alkalmazott szakmaként tekintesz a munkádra?

    Inkább alkalmazott szakmaként, de szerencsére a leadott anyagban mindig van kábé tíz százalék, ami nem jelenetfotó, és nem is werkfotó, hanem egy olyan pillanat, ami nincs is benne a forgatott anyagban, csak valamiért megfogott. Ezeket is be szokták válogatni a végleges összeállításba.

    A „Golden Job” című hongkongi akciófilmet is Budapesten forgatták  Fotó: Szabó Adrienn
    A „Golden Job” című hongkongi akciófilmet is Budapesten forgatták
    Fotó: Szabó Adrienn

    Milyen produkciókban veszel részt jelenleg?

    Egy magyar filmen dolgozok, aminek nemrég kezdődött el a forgatása, de konkrétumokat még nem árulhatok el róla. Emellett egy amerikai sorozatban fotózok, aminek a Paramount+ a forgalmazója.

    Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

    Akkor leszek maximálisan elégedett, ha a bérmunkák során megismert külföldi megrendelők meghívnak egy kizárólag külföldön forgatott nemzetközi produkcióba.

    Úgy érzem, hogy itthon elértem, amit ezen a területen el lehet. Mivel nem művészeti szakmaként tartják számon a filmfotózást, itthon díjak sem járnak érte sajnos. Ebből a szempontból még a fotózáson belül is mostohagyereknek számít ma Magyarországon – emiatt az utóbbi években kezdem el néha külföldi pályázatokon részt venni, szerencsére pozitív visszajelzésekkel.

    bb


  • További cikkek