Az átutazókat nézve elgondolkodtam, hogy hol késnek a drámai hősök, hol marad a feszültség, majd a mindent lezáró végkövetkeztetés. Pedig mindeközben annyiféle ember cipelte bőröndjében élete tragédiáját! Ráadásul a magyar rendezés képi világával, különleges szereposztásával még inkább kiélezte ezt a banalitás és a tragédia között vibráló feszültséget –Az élet mint olyan előadását követő sikeres folytatásként.
Az Átutazók egy közösség életén belül öt család legkülönfélébb vívódásait ábrázolja mozaikszerűen, központi konfliktus nélkül, egymással párhuzamos történetszövéssel. A kisember mindig aktuális – és még napjainkban is többé-kevésbé megoldatlan – vívódásai ezek az aktuális székrekedéstől kezdve a nemi identitás kérdésköréig, míg a „hősökben” közös az elvágyódás: ki-ki a halál, egy távoli ország, vagy csak egy közeli lakás felé kacsintgat. Valójában senki sem lát túl önmaga fogfájásán, nélkülözésén, lelki traumáján. Végül nyolc temetés szertartása tereli látszólag közös mederbe az egyre fogyatkozó, a színpadon libasorban felsorakozó közösséget.
Levin egyszerű életképeihez jól alkalmazkodik Eszenyi Enikő rendezésének jelképes, álomszerű tere. A túlzsúfoltságot elkerülve különös fényhatások, árnyjátékok, hangeffektusok határolják el egymástól az egyes jeleneteket, miközben egy mellmagasságig érő tejüveg jeleníti meg az egyes családok életterét. Az álomnak, a látomásnak egyébként önmagában is kulcsszerepet tulajdonít az eredeti mű, erre épül többek között az egyik család sarjának, Amaciának vívódása. Az Amerikából hazatért jóképű fiatal agydaganattal küzd, miközben rettegve hallja saját „belső hangjait”, melyek sugallata szerint ő szülei egyetlen reménysége. A színpadon anyja, Cila (Halász Judit) és apja, Bruno (Lukács Sándor) keringőznek a háttérben, a rendezés többször is így teszi képszerűvé a néző számára Amacia vagy más szereplők belső, lelki indíttatásait. Ehhez hasonló az elmagányosodott, özvegy Henja (ez alkalommal Börcsök Enikő) álma is, amiben fiatal férjével görkorcsolyázik az ártatlanságot, gondtalanságot jelképező fehérbe öltözve.
Ebben a jelképes világban válik központivá az egyéni tragédiákat mozgató színészi játék, és Eszenyi természetesen ezt a kihívást sem bízta a véletlenre. Az Átutazóval a teljes társulatot megmozgatva olyan neves művészeket sorakoztatott fel, mint a latin nőcsábász Alberto szerepében játszó Kern András, a saját édesanyját kitaszító Munja szerepében Reviczky Gábor, annak feleségét, Lolát alakító Hegyi Barbara vagy a testvérpárt megformáló Pindroch Csaba és Lengyel Tamás, hogy csak néhányukat említsük a színlapról. Utóbbi alakítása pedig külön figyelmet érdemel, hiszen a púpos karakter, Avner Chori taszító külseje és szelídsége közötti kontraszt komoly színészi teljesítményt kíván meg. Az eltorzult testétől szenvedő hős a helyét keresi, bőröndjét cipelve bolyong a színpad terében, hogy elköltözhessen testvérétől. Egyetlen pillanat sejtet megváltást számára: amikor simlideres sapkáját és bolyhos pulóverét is szebb ruhára cserélve virágokat locsol új lakása ablakában. Máris bridzspartira hívják a férjeiket elveszített özvegyek, akik a következő jelenetben akarva-akaratlanul alázzák porig őt. A néző számára érdekes hatásmechanizmus ez, hiszen a locsolás jelenete utólag lesz maga a vihar előtti csend.
A tudatosan közönségbarát, nagy nevekkel megtűzdelt szereposztásban szinte pont az i-n, hogy a családból kitaszított, látszólag jelentéktelen, az utcán bolyongó, szótlan nagymama játékára a kétszeres Kossuth-díjas Törőcsik Marit kérték fel vendégjátékra, aki puszta jelenlétével, mesteri alázatával adott egy látszólag kevésbé rangos szereplőnek már-már főszereplői rangot.