A színház nemcsak kőszínházak és esetleg nyáron szabadtéri előadások vonalán ültetheti le a nézőket és ragadhatja őket magával: rengeteg olyan előadás fut jelenleg is Budapesten, amely helyszínében is pluszt ad a látogatóknak, és kizökkenti a komfortzónájából magát a színházat is.
„Színházi atmoszféra”, mondják sokan arra a hangulatra, amely már a ruhatárnál letett kabátokkal elkezdődik, ahonnan – kezünkben a megtekintésre váró darab színlapjával – izgatottan topoghatunk a helyükre a nézőtéren. Ezt a klasszikus értelemben vett kőszínházi élményt azonban jó ideje kiegészíti a lakásszínházak bővülő köre. A valóban polgári lakások óriási egymásba nyíló tereiben tartott előadások sok szempontból hozzátehetnek valamint egy-egy produkcióhoz. A kizökkentett néző teljesen új környezetbe kerül, nem egyértelmű, honnan kezdődik a nézőtér, és honnan a színpad. A színészek karnyújtásnyira vannak, jól láthatóak, fürkészésük egészen más élmény, mint feltekinteni egy színpadra. A teret remekül ki is használják a rendezők, a sok ajtó, a különleges, akár oda nem illő tárgyak beillesztése a cselekménybe mindig váratlan és érdekes színfolttok. A kevés és általában szűkösen elhelyezett férőhely is egy olyan pluszt ad, amelytől a résztvevők exkluzív élményként élhetik át az előadást.
Persze a lakásszínházak mellett mindig fel-fel bukkannak olyan helyszínek is, amelyek művészi koncepcióként egy egészen más, újragondolt térrel dolgoznak, ami már elvitathatatlanul része a produkciónak. Önálló funkcióval rendelkező helyszíneknél – múzeumokban, galériákban, történelmi jelentőségű romoknál, köztereken, járműveken – már eleve adott a légkör a teret övező gondolattársításokkal. A rendezés egyik csavarja lehet az, hogy ezeket hogyan illeszti bele a készülő előadásba.
Dollár Papa gyermekei // rendező: Ördög tamás // Következő előadások: 2019. május 30., 31., június 1.
A társulattól és a rendezéstől nem áll távol az adaptációk érdekes térben történő bemutatása, így Denis Diderot klasszikusának újragondolásánál is egy külső helyszín alkalmazása mellett döntöttek. A hat női szereplős előadás eleinte a Trafóban került bemutatásra, majd idén az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kertjében idézi meg a zárdák súlyos, kiszolgáltatott hangulatát, amelyhez a Krisztina körúti klasszicista épületet álmodta meg a rendező, Ördög Tamás. A tizenhat éves főszereplő lány hányattatott életét nagyon intim és felkavaró formában jelenítik meg, olykor szélsőséges eszközöket használva.
Katona József Színház // rendező: Hudi László // Következő előadások: 2019. május 11., 22., 28., 31.
Budapesten a Városház utcán sétálgatva az egyik kirakaton keresztül évek óta láthatunk egy borbélyszéket néhány sorba rendezett székkel szemben. Meglepő módon azonban napközben sosincs bent senki. A 16. szám alatt található pici üzlethelyiség a Katona József Színház egyik külső helyszíne, amelyet – a 2014-es premier óta – még mindig vannak, akik csodálkozva bámulnak. Tolnai Ottó Végeladás című műve alapján Imre Zoltán és Hudi László dolgozta át egyszemélyes monodrámává a darabot, melyet Bán János, a borbély játszik. A sötét hangvételű, számvetésnek is tekinthető monológ közben a nézőket is bevonja az előadás: a színész odalép egy-egy nézőhöz, így mindenki valóban a darab részének érezheti magát – nem csak a közelség miatt. A részletgazdagon berendezett tér, valamint annak zseniális kihasználása a játék közben bravúros.
Trojka Színházi Társulás // rendező: // Következő előadások: 2019. május 13., június 18.
Érdekes megoldás egy olyan monumentális művet, mint Lev Tolsztoj Anna Kareninája, nemhogy megpróbálni elmesélni két órában, de előadásként egy zsúfolt polgári lakásba elhelyezni. A koncepciót jobban megvizsgálva azonban beláthatjuk, hogy a Kugler Art Galériában játszott mű nagyon is beleillik az antik bútorok, kazettás mennyezet és rengeteg festménnyel tarkított falak közé. A szereplők érzelmein alapuló konfliktusok a történet alappillérei, amelyeket ennél közelebbről szemlélni szinte lehetetlen: minden rezdülés láthatóvá válik, az öröm és fájdalom a nézők közt lebeg.
Maladype Színház // rendező: Zsótér Sándor // Következő előadások: 2019. május 13.
A Batthyány térnél lévő Trip hajó nemcsak esti buliknak és koncerteknek a helyszíne: színházi előadásokat is befogad a Dunán lebegő kulturális tér. A Maladype Színház több előadása is szerepel az itteni programok között, ezek egyike Zsótér Sándor rendezésében Shakespeare klasszikusa, a III. Richárd. Bár a belső helyiség az előző helyszínekhez képest a kőszínházakból ismert színpadképpel rendelkezik, mégis meglepő lehet, ahogy felszállunk egy hajó fedélzetére – amely azért nagyban eltér a shakespeare-i színház hagyományaitól –, hogy egy 16. századi darabot megnézhessünk.
FAQ Színház // rendező: Ördög Tamás // Következő előadások: 2019. május 29., 31.
Salinger Zabhegyező című regényének főhősét állítja a társulat egy személyben a Nemzeti Múzeum Lapidárium nevű csarnokába, az intézmény római kőtárába. Holden gyermeki ártatlansággal ül az antik korokat idéző mozaikok előtt tragikus élettörténetének mesélése közben. A csarnok az elveszett és magányos főszereplő érzelmeit is tükrözi: ahogy a rideg kövek között bolyong, a kiáltásokat visszaveri a hatalmas terem, de nem válaszol rájuk senki. A nézők közé ülő színész kapcsolata a közönséggel igazi interaktív élményt nyújt.
Bár a 2019-es program még nem nyilvános, egészen biztos, hogy ebben az évben is több társulat fog játszani az Ördögkatlan Fesztivál egyik érdekes helyszínén, amely a nagyharsányi Szársomlyó-hegyen található. A felsorolásból kicsit kilóg, ugyanis még nem tudható pontosan, kik kapnak ebben a térben programot, de tavaly olyan előadások voltak láthatók itt, mint a Sztalker Csoport Míg fekszem kiterítve című produkciója vagy a Gyarmati Fanni naplója Hámori Gabriella előadásában.