A Toxikoma sötét, nyers, bevállalós közönségfilm, amely közhelyek, sallangok, bulváros felhangok nélkül mesél el egy komoly történetet. Herendi Gábor erős atmoszférájú új műve Szabó Győző és Csernus Imre ellentmondásos viszonyát mutatja be, a sztori középpontjában pedig a színész drogfüggősége áll.
„Te rálépnél a tigris farkára?” – teszi fel a kérdést a nézőnek Herendi Gábor (Valami Amerika, Magyar vándor, Kincsem) legújabb filmje, a Szabó Győző azonos című önéletrajzi regénye alapján készült Toxikoma. Az elsősorban könnyedebb közönségfilmeket készítő rendező ezúttal egy komoly hangvételű, meglehetősen nyomasztó történetet vitt vászonra, ami a drogfüggőségről szól.
A filmben ott vesszük fel Szabó Győző (Molnár Áron) életének fonalát, amikor a kilencvenes évek végén műsorvezetőként, színészként, családapaként éli életét, miközben egyre jobban kezd elhatalmasodni rajta a heroinfüggőség. A „ki, ha én nem” mentalitású fiatalember néhány szakmai és magánéleti pofon után úgy dönt, segítséget kér, és befekszik a Lipótmezei Pszichiátria drogelvonójára, ahol a kemény módszerekkel dolgozó Csernus Imre (Bányai Kelemen Barna) lesz a kezelőorvosa. A hedonista, az életet komolyan venni képtelen fiatal szembetalálkozik a mellébeszélést nem tűrő, szigorú orvossal, a pszichiátria pedig egykettőre kettejük csataterévé válik.
A kétórás mozi elsősorban nem a főszereplő drogfüggővé válásáról, szenvedéséről és gyógyulásáról szól.
Bárány Márton és Gergely Dorka forgatókönyvírók inkább a Szabó Győző és Csernus doktor között zajló egóharcra, valamint a két szereplő belső konfliktusaira hegyezték ki a történetet. Nem látjuk tehát a függőség stációit, a heroinra való rászokástól kezdve a „gyógyulásig”. Ez persze nem jelenti azt, hogy a film ne hordozná magán a kábítószeres drámák jellemző stílusjegyeit: kapunk az arcunkba premier plánban mutatott tűszúrásokat, CGI-jal megtámogatott hallucinációkat (például a beheroinozva motorozó Szabó Győző alatt összetekeredő Lágymányosi hidat) és a saját testnedveiben fetrengő főszereplőt.
A Toxikoma sötét, nyers, bevállalós közönségfilm, melyen már a játékidő elején érződik, hogy tisztességes költségvetésből készült, és hogy Herendi Gábornak nem kellett kompromisszumokat kötnie a technikai megoldásokat illetően. A film erős atmoszférával operál: a kopottas, zöldes-szürkés képi világ jól rímel a hedonizmusban, mocsokban bővelkedő történetre. Szatmári Péter operatőr képein a késő kilencvenes évek Budapestje piszkos, titokzatos és vonzó városként jelenik meg. A legtöbb jelenet sötét lakásokban, szűk kórházi termekben játszódik, ami még inkább hozzátesz a fojtogató hangulathoz. A helyszínek hitelesek, különösen az omladozó falú pszichiátria, ahol a történet jelentős része zajlik, utóbbi többek között Pater Sparrow látványtervező keze munkáját dicséri.
Bár Molnár Áron külsőleg is teljesen más karakternek tűnik, mint amilyen a huszonéves Szabó Győző lehetett, a színész jól hozza a maszkulin, magát legyőzhetetlennek gondoló fiatal drogfüggő szerepét. A főszereplőt egyszerre vagyunk képesek utálni és szánni. A Csernust játszó Bányai Kelemen Barna esetében a külső hasonlóságokra is nagy hangsúlyt fektettek az alkotók. Gesztusaival, beszédstílusával, tekintetével hatásosan alakítja a kemény, de lelkiismeretes orvos karakterét, miközben játéka nem fordul át paródiába, karikírozásba.
A két szereplő közti kémia – ami általában érzelmi kirobbanásba torkollik – jól működik, és szerencsére nem homályosítja el a többi karaktert, így például megismerhetjük az addiktológia többi lakóját, dolgozóját is.
Ebből a szempontból a Toxikomáról sokkal inkább eszünkbe jut a Száll a kakukk fészkére, mint a Trainspotting vagy az Egy kosaras naplója.
Hiányérzetünk főként a kicsit hirtelennek tűnő lezárás miatt lehet: egy drogfüggőről szóló alkotásnál az a fordulópont a legfontosabb, amikor a főszereplő úgy dönt, leszokik a kábítószerről. Herendi Gábor filmje azonban nem helyezte eléggé fókuszba ezeket a belső, személyes motivációkat, Győző heroinról való leszokását pedig egy egymondatos felirattal intézte el a történet végén, és még csak bele sem pillanthattunk abba a közös, verejtékes munkába, melynek végén a főszereplő kijelenthette, hogy legyőzte a függőséget, és szermentes életet kezd élni. Ettől eltekintve a Toxikoma hozza azt, amit egy közönségfilmnek 2021-ben hoznia kell. Közhelyek, sallangok, bulváros felhangok nélkül, hatásosan mesél el egy komoly történetet, és bebizonyítja, hogy nem csak súlytalan vígjátékokkal lehet megszólítani a széles nézőközönséget.
Toxikoma
Színes magyar dráma 124 perc, 2021
Rendező: Herendi Gábor
Forgatókönyv: Bárány Márton, Gergely Dorka
Szereplők: Bányai Kelemen Barna, Molnár Áron, Török-Illyés Orsolya, Sodró Eliza
Bemutató dátuma: 2021. szeptember 2.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.