Miért vág bele valaki a szakmájától nagyon eltérő és kockázatos vállalkozásba? Hobbi, misszió, üzlet? Ráadásul ehhez neves szakembereket igyekszik megnyerni. Erről kérdeztük dr. Hatházi Verát, a galéria egyik alapítóját és Winkler Nóra művészeti szakembert.
Még áprilisban nyitotta meg kapuit a youngart online galéria azzal a céllal, hogy a fiatal, tehetséges képzőművészeket összehozza a nagyközönséggel. Ügyvédként honnan jött az ötlet, milyen személyes indíttatásból?
Néhány évvel ezelőtt elmentem egy karácsonyi vásárra, ahol fiatal festőművészek alkotásait lehetett megvenni. Megismerkedtem egy nagyon tehetséges festővel, akitől több művet is vásároltam. Mivel a beszélgetésünkből kiderült, hogy főállásban teljesen más területen dolgozik, hogy meg tudjon élni, kötöttem vele egy megállapodást. Havi szinten kezdtem el őt támogatni, ami lehetővé tette számára, hogy onnantól kizárólag a festészettel foglalkozzon. Minél több művésszel ismerkedtem meg, annál világosabbá vált számomra, hogy ez egy nagyon széleskörű társadalmi probléma. Azóta foglalkoztat a gondolat, hogy miként lehet erre a kérdéskörre egy komplex megoldást találni.
A galéria első kampányának nagykövetei között Haumann Mátét, Trokán Nórát, Polgár Odettet és Ott Annát is megtalálhatjuk – közismert személyiségeket, akik szívesen adták nevüket ehhez az újszerű kezdeményezéshez. Mi alapján esett rájuk a választás?
Olyan közismert személyeket kerestünk, akik a képzőművészet társterületeinek képviselői vagy a kulturális élet meghatározó szereplői, véleményvezérek. Akik fiatalok, de már túl vannak a kezdeti buktatókon, elértek valamit, sőt nevet szereztek, és sikeresek a saját területükön. Akik valamilyen fokig a saját bőrükön is megtapasztalták azokat a nehézségeket, amikkel a fiatal képzőművészeknek is szembe kell nézniük, így hitelesen és szívesen állnak a kezdeményezésünk mellé.
A youngart honlapján fiatal, feltörekvő alkotók nevét olvashatjuk. Miért éri meg kevésbé ismert művészektől vásárolni, mintsem a már befutott, jól csengő nevektől, az aukciók nagy „sztárjaitól”?
Azt tapasztaljuk, hogy
van egy erős vásárlói igény az eredeti, kortárs képzőművészeti alkotások iránt, amit a piac nem feltétlenül tud megfelelően kielégíteni.
Vagy vesz valaki néhány ezer forintért egy posztert egy bútorboltban, vagy több millióért eredeti alkotást. A kettő között is vannak persze lehetőségek, de az komolyabb utánajárást igényel. Az általunk létrehozott digitális platform hidat teremt a fiatal művészek és a műkedvelő nagyközönség között: egy olyan hely, ahol a vásárlók több száz kortárs remekmű között válogathatnak, amik egyedi és eredeti alkotások, mégis elérhető áron hozzájuk lehet jutni. Ráadásul ki tudja, mit hoz a jövő? Elképzelhető, hogy egy fiatal, feltörekvő művész munkája a jövőben a sokszorosát éri majd.
Mennyire eladhatóak egy fiatal tehetség munkái? Még csak pár hónapja indultatok, látszik-e már, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeni, és hogy életképes-e az ötlet mint vállalkozás?
A vásárlói oldalról és a művészektől is nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk arról, hogy milyen hiánypótló a kezdeményezésünk, és mennyire színvonalas az online galériánk egyrészt kialakításban (gyakorlati felhasználói oldalról és designban egyaránt), másrészt ami a legfontosabb, a kollekciónk tekintetében is. Azt tapasztaljuk, hogy a vásárlókat és látogatókat két csoportra lehet osztani. Van egy réteg, aki régóta vagy komolyabban foglalkozik képzőművészettel, gyűjtő, vagy csak van egy komoly rálátása, érzéke a témához. Ők kifejezetten értékelik, és örülnek annak, hogy van egy hely, ahol szemezgetnek a fiatal tehetségek munkáiból. A vásárlóink jelentős része közülük kerül ki. Számunkra viszont fontos célkitűzés volt az is, hogy egy szélesebb közönséget is megszólítsunk. Ebben nehézséget jelent, hogy a kortárs művészet gyakran megosztó az átlagemberek körében. Éppen ezért a jövőben nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni az edukációra is, vagyis olyan tartalmak generálására és megosztására, ami nemcsak elérhetővé, de valamennyire érthetővé is teszi a kortárs művészetet a nem szakmabeliek körében.
Kategóriájuk és stílusuk szerint milyen jellegű művekkel találkozhat az érdeklődő? Mi biztosítja a minőséget, a szakmai hátteret? Hogyan válogattok?
Arra törekszünk, hogy minden tekintetben nagyon széles körű portfolióval rendelkezzünk. Festmények, szobrok, fotók, grafikák, kollázsok egyaránt elérhetők nálunk, de innovatív vállalatként és a fiatal tehetségek támogatójaként a kortárs képzőművészet legújabb trendjeit és technikáit alkalmazó művészeknek is biztosítunk lehetőséget, így digitális printek, formázott vásznak és vegyes kategóriák ugyancsak megtalálhatóak online galériánkban. Stílusban is nagyon vegyes és színes a választék, kiemelten népszerűek az absztrakt, figuratív, geometrikus, pop-art, street art alkotások.
Az a célunk, hogy egy igazán magas színvonalú galériát működtessünk: a színvonal nálunk minden esetben elsődleges szempont, ami minden egyéb kritériummal szemben elsőbbséget élvez. Éppen ezért nagyon kritikus pont volt a szempontrendszer kialakítása, erősen meghúzzuk a határvonalat a professzionális alkotók és a hobbiművészek között. Minden egyes alkotót és munkát külön-külön elbírál, előszűr egy szakmai zsűri. Eldöntik, hogy kik azok, akik magas minőséget képviselnek, és releváns felsőoktatási intézményben diplomáztak, amitől csak nagyon kivételes esetben tudunk eltekinteni: ha őstehetségről beszélünk.
Az értékesítési platform biztosításán túl mivel segíti még a galéria az alkotókat? Lesznek-e még a Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj programotokhoz hasonlóak?
Egy művésznek nagyon sokat kell alkotnia ahhoz, hogy kizárólag a művészetből meg tudjon élni, és ne csak hobbiként vagy kiegészítő keresetként legyen jelen az életében. Ha más területen kell dolgozniuk a megélhetésért, akkor jóval kevesebbet tudnak alkotni, és kevesebb eladható művük lesz. Ez egy ördögi kör. Arról nem is beszélve, hogy ahhoz, hogy értékesíteni tudják a munkáikat, menedzselniük kell magukat, el kell érniük a célcsoportjukat, hirdetni és népszerűsíteni kell a terméküket.
Vagyis egy személyben kell művésznek, sales és marketingszakembernek lenniük.
A kezdeményezésünkkel erre az összetett problémakörre igyekszünk komplex megoldást kínálni számukra. Az a cél lebeg a szemünk előtt, hogy nekik valóban csak az alkotásra kelljen koncentrálniuk. Segítjük őket az eladásban egyrészt magával az értékesítési platform biztosításával, másrészt a PR és a marketing területén szakmai támogatással. Harmadik lábként pedig anyagi jellegű támogatást nyújtunk különböző pályázatok és ösztöndíjprogramok formájában, valamint igyekszünk minél több kiállítási lehetőséget is biztosítani. Rengeteg új ötletünk és tervünk van, folyamatosan dolgozunk új projekteken, új lehetőségek kidolgozásán. Részünkről a határ a csillagos ég.
A youngart részét képezi az az offline elérhető Mini Galéria, ahol a potenciális vásárló személyesen is megtekintheti a műveket, mielőtt lecsapna rájuk. Ez nagyon jó kezdeményezés – nem tervezitek-e, hogy folyamatosan látogatható legyen?
Az egész világ digitalizálódik, és az online vásárlás egyre inkább teret hódít olyan iparágak és termékek esetében is, amelyekre korábban ez kevésbé volt jellemző. Tisztában vagyunk vele, hogy a műtárgyak ilyen szempontból kicsit érzékenyebbek, részben az áruk miatt, részben azért, mert itt a személyes benyomásnak kiemelt szerepe van. Éppen ezért a belváros szívében kialakítottunk egy fizikai teret, a Youngart Mini Galériát is, ahol folyamatosan lehetőség van az alkotások személyes megtekintésére. Arra biztatjuk a vásárlóinkat, hogy ha a weboldalon elérhető képek alapján bizonytalannak érzik magukat, jöjjenek el, és nézzék meg a kiválasztott munkát személyesen is a vásárlás előtt. A legtöbb mű elérhető a Galériában, vagy igény esetén a művésztől bekérjük, hogy az érdeklődőnek meg tudjuk mutatni – természetesen minden kötelezettség nélkül. Emellett a jövőben folyamatosan szeretnénk az online platformunkat kiállításokkal, vásárokkal kombinálni.
Az áprilisban meghirdetett első képzőművészeti ösztöndíjprogramotok, a Youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj tíz nyertes alkotójának munkáit most a Porsche egyik autószalonjában állítottátok ki. Hogyan esett a választás egy ilyen exkluzív, a hagyományos galériáktól eltérő helyre? Mi a tapasztalat, van-e visszhangja e szokatlan tárlatnak?
Ez a szakmai ösztöndíjprogram többek között az egyik olyan kezdeményezés, amit a Porsche Centrum Budapest támogatásával, velük közösen indítottunk útjára, ezért esett a választás az autószalonra a kiállítás helyszínéül. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk azzal kapcsolatban, hogy milyen jól mutatnak a kortárs műalkotások a szalon exkluzív enteriőrjében, és élmény végigsétálni a kiállításon a gyönyörű autók között. A pozitív visszajelzések hatására a kiállítást két héttel meghosszabbítottuk, így egész nyáron látogatható volt.
Nóra, tagja voltál a Youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíjra beérkezett pályázatokat elbíráló négyfős szakmai zsűrinek. Hány pályázó közül került ki a tíz nyertes? Milyen szempontok alapján történt a kiválasztás, és ki nyerte el a féléves ösztöndíjat?
Békési Ervin szobrász nyerte az ösztöndíjat, akit a zsűritagok külön-külön elvégzett pontozása hozott ki nyertesnek.
A művészet nagyon szubjektív műfaj, nincsenek egzakt, pontosan mérhető keretek,
ezért is volt jó érzés, hogy ennyire egyetértettünk Ervin személyében. Sok jó pályázati anyagot néztünk át, és előre lefektettük, milyen szempontok szerint értékeljük őket. Kreativitást, technikai tudást néztünk, és én elég szigorúan az eredetiséget is. Több munka is volt, amin nagyon látni, kik az előképek, de ahol inkább másolásról beszélünk, azt kizártuk, mert lehet attól még nagyon ütős egy kép, és beleszerethet egy vevő, de egy alkotói pályázatnál mégiscsak azt jutalmazzuk, hogy valakinek van egy saját hangja, műfaja, világa, és azon dolgozik, azt pontosítja.
Milyen jellegű műalkotásokat láthatunk tőlük? Van-e közös tendencia a beküldött alkotók munkáiban?
Technikában, méretben és hangvételben is eltérnek a kiállításra választott művek, és ez így van jól. Nem kerestem közös tendenciákat, inkább a sokféle téma, humor, esztétika tetszett ebben az anyagban – a személyesség, hogyha érezni, milyen örömmel dolgozik egy alkotó.
A youngart galéria mindenképpen nagyszerű lehetőség egy alkotónak művészi karrierjének építésében. Ez a szélesebb réteg számára elérhető megjelenési lehetőség nem jelent-e veszélyt, hogy felhígul a színvonal, és tömegével érkeznek művek?
Nagyon sok és sokféle munka építeni egy művészi karriert.
A youngart platformot inkább úgy nézem, mint ami ebből a sokféle munkából bizonyos elemeket vállal, és azzal támogatja az alkotókat.
Ők nem múzeumi bemutatkozások vagy nemzetközi vásárok felé segítik a művészeket, hanem vevőkhöz, ami fontos, és így például ebben visszajelzést is adnak az náluk szereplő művészeknek, hogy itt, ebben a körben mennyire vevőbarát, amit csinálnak.
Nevéből következően fiatal alkotókat vár a galéria. Vagy nem kizárólagosan?
Ervin, aki elnyerte az ösztöndíjat rutinosnak mondható művész, túl kiállításokon, komolyabb bemutatkozásokon, műveivel jelen van fontos magángyűjteményekben. De még fiatal, még építi a karrierjét. Szóval inkább így értjük a fiatalt, nem feltétlenül az évek számában.
Művészeti szakemberként továbbra is részt veszel a galéria szakmai támogatásában?
Felkérésem most erre a pályázati zsűrizésre vonatkozott, meglátjuk merre mennek a tervek.
Mennyire lehet életképes a youngart gallery a műtárgypiacon, ahol a már régóta működő, neves galériák is egyre inkább átállnak az online értékesítésre?
Az online értékesítés valóban felpörgött például a pandémia miatt is, de a művekkel való élő találkozás nem fog eltűnni, mert az pótolhatatlan. A youngart önmaga számára jól megfogalmazta a kereteit, és az online térben eszerint működik egy hely egy nagyobb, összetett, sokszereplős sűrű szövetben, ami a hazai műtárgypiac.