Legyen az úticél disztópia vagy a saját valóság, valahová mindig elvágyódunk: egy olyan utazásra vágyunk, ami az ismeretlen megismerésével kecsegtet. Előmerészkedjünk a háttérből? Könnyebb lesz, vagy nehezebb? Megőrizzük majd a saját hagyományainkat, vagy újakat teremtünk helyettük?
A kedves indie punkot játszó Human Ramen még a korona korábbi hullámaiban kezdett el együtt alkotni. Idén nyáron mutatták be debütáló lemezüket, és úgy tűnik, számukra az új normál egyenlő a példaértékű munkamorállal: a fiatal formáció most új dalukkal, a Bondinggal örvendeztetett meg minket, amely könnyed dallamain egy koncertre és egy álarcosbálba is elrepít.
Nemcsak új formáció, új irány is születőben van a hazai underground színtéren: a Mörk az elmúlt hónapokban egyenként csepegtette új albuma, a The Golden Hour etűdjeit. Ennek persze praktikus (az egyben megjelentetett albumoknál gyakran elvész egy-egy dal jelentősége) és stratégiai oka is van: akik régóta követik már a zenekart, valószínűleg megszoktak egy funkos hangzást, azonban ettől éles váltással a jazzalapú, pszichedelikus soul felé kanyarodott új korongján a banda. Szitár, japán jazztrombitás és egy dél-londoni rapper is feltűnik a számokban, amiket mindenképpen hallgatásra ajánlunk.
A 2017-ben alakult duó nagy fordulóponthoz ért: eddig a streamingvilágtól tartózkodva offline koncertjeiken hallhattuk munkájuk gyümölcsét, azonban Lent című albumuk most már elérhető kattintható formátumban is. Zsuffa Aba és Vörös Ákos kettőse a Nyugati pályaudvarra kalauzol el bennünket, ahol a főszereplőnk épp egy utazásra készül (Barcelonába, ahova persze mi is szó nélkül elköltöznénk bármikor), elengedve a múlt bajait és nehézségeit, elbúcsúzva a családtól és a barátoktól. Teszik mintezt a tőlük megszokott monoton, pop-rock és elektronikus vonalon. Vagy vonaton?
A fiatal R&B-formáció, a GranCanada tavaly rúgta ránk az ajtót Fénytörés névre keresztelt albumával, most pedig itt a folytatás: egy nyári élményeket magába sűrítő, néhol Kaytaranda és a Disclosure elemeti latinos dobokkal, szintikkel és billentyűkkel kiszínező dal. A lo-fi ház keze nyomát magán viselő formáció már olyan nevekkel próbálhatta ki magát színpadon, mint például a Freakin’ Disco, és egészen biztosak vagyunk benne, hogy a klub- és fesztiválszezonban sokat találkozunk még velük.
A friss zenekar érdekessége, hogy tagjai egytől egyig a zeneipar különböző háttérterületén tevékenykednek. Ezek alapján felmerülhet a kérdés: ha Mihály András Rómeó (ének-gitár), Nagy-György Tamás (basszus), Tóth Tamás (dob) és Biermann Áron (gitár) már több éve koptatják a színpadot, tudják-e egy formáció sikerének titkát? Mindenesetre nézzük, miből főzünk: egy generációs kórképet lefestő szöveg, tizenöt emancipálódó, mégis fehér lovon érkező fiúkat kereső lány egy videóban, egy frontember és egy nagy adag gitár. Megjegyeztük? Akkor nézzük, mi sül ki belőle!
Az új hullámos népzenei alapokból táplálkozó formációk közepesen friss, de legalábbis nemrégiben megújult tagja, a Góbé már a negyedik megjelenésével érkezik hozzánk pálfordulása óta. A Korcs egy somogyi nótából inspirálódott szám, amely az emberi értelem és a bennünk lakozó állatiasság folytonos küzdelmét festi le. A kolomp mellett a korcsos dallamra készült koreográfia játszik még kiemelkedő szerepet, amit Várai Áron énekes tolmácsolásában meg is nézhetünk magunknak a február 11-i lemezbemutatójukon.
Mielőtt mindenki egy barbárra gondolna az Amoeba új megjelenése kapcsán, hadd állítsunk meg benneteket. Hat év – ennyit kellett várni a zenekar új albumára, és a funkos-soulos-jazzes-hiphopos előmenetel után egyértelműen elmondhatjuk: ez a diszkós fordulat megérte. Persze az eredeti hangzásvilágot is tetten érhetjük az albumon, amit ha hiszitek, ha nem, már 2017 óta reszelget a formáció. De visszatérve a szám címére: nem egy sorozatból, hanem az új-zélandi pszichedelikus space pop különcének, Connan Mockasinnak egy számából inspirálódott. A klip pedig telefonnal készült egy Seychelle-szigeteki nyaraláson.
Bár eddig határozottan a fizikai térben kalandoztunk, most egy kicsit a digitális és disztópikus világok felé vesszük az irányt: Magyari Vanda, azaz Celina 2020 nyarán csatlakozott a hazai synthwave-forradalomhoz, amit a saját, darksynth-cyberpunk megoldásaival fűszerez. Stúdióját és hangszerelését egyszemélyes hadseregként aposztrofálja, egy midi kontroller és két tradicionális kínai hangszer mellett szoftverekből és felszereléseiből egymaga csihol beateket. Ha valaha egy cyberpunk világban kalandoznál a digitális térben, ez lehet hozzá a legmegfelelőbb aláfestés.