Kolonits Klára az utóbbi évek magyar operaéletének egyik legtehetségesebb koloratúrszopránja 2014-ben végre saját szólócédével léphetett az operakedvelő közönség elé. A Bel Canto Reloaded pedig alighanem az utóbbi évek egyik legszínvonalasabb magyar kiadványa lett.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=49gYVdbiXYU[/youtube]
Bár Kolonits hangja a drámai koloratúrába tartozik, a lírai szerepeket is jól megoldja. Szép példái ennek a felvett Bellini-operarészletek: a komponista Rómeó és Júlia feldolgozásából (A Capuletek és a Montague-k) Júlia első felvonásbeli románca (Oh, quante volte…) érzelmes ábrándozás, de Elvira áriájának (A puritánok című operából) első része is lírai színekkel operál. Kolonits mindkét számot tökéletesen adja elő: Júlia románcát gyönyörű legátókkal, Elvira áriáját pedig dinamikailag finoman árnyalja, visszafogottan énekli. Rosina Una voce poco fa (Rossini: A sevillai borbély) kezdetű áriája és a Linda di Chamonix című operából választott részlet remek lehetőséget teremtenek a művésznő számára bravúros koloratúr technikája megcsillogtatására. Kolonits olyan könnyedséggel pergeti az esetenként oktávnyi távolságok között ugrándozó koloratúrákat, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A Boleyn Anna zárójelenetében pedig maximálisan azonosul az őrület határára sodródott, jobb sorsra érdemes címszereplővel. Olyan megrendítően adja elő az angol királyné utolsó perceit, hogy nem túlzás azt állítani: ő lehetne a darab modern kori előadástörténetében a címszerep egyik legnagyobb megformálója. De nemcsak a Boleyn Anna, hanem a Lucrezia Borgia zárószáma is azt bizonyítja, hogy Kolonitsnak ott a helye a legnagyobb bel canto énekesnők között.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=42dMC9jBd08[/youtube]
A Verdi fiatalkori operáiból énekelt részletek közül A lombardok Te vergin santa, invoco! kezdetű imája szintén gyönyörű legátókban, hosszú piano hangzásban szól, emellett pedig a tökéletes jellemábrázolás iskolapéldája. Teljesen más karakter az Attila című opera Odobellája, akinek Santo di Patria kezdetű áriája került a korongra, melyben Kolonits drámai kirohanásaival hívja fel magára a figyelmet. Ugyanez mondható el a cédé legnagyobb újdonságáról, a hazai közönség előtt ismeretlen Macbeth-részletről. A Triomfai! kezdetű cabaletta a hatalom mámorától elkábult Lady fékeveszett őrjöngése – amit sajnos az ősbemutató után Verdi később kihúzott művéből. Kolonits a Lady felfokozott lelkiállapotát a feszes tempóval, az ékítmények, valamint a magas hangok pontos kiéneklésével, melyek már-már hisztérikus kitörésekre emlékeztetnek, a végletekig fokozza.
Azonban nemcsak a Bel Canto Reloaded primadonnája, hanem a cédé karmestere is figyelemre méltó teljesítményt nyújt. Dinnyés Dániel rendkívüli érzékenységgel és biztos kézzel teremti meg Kolonits számára a megfelelő zenekari kíséretet. Pontos, jól megválasztott tempói csillogó, árnyalt hangszeres kíséretet eredményeznek, amely nagyban hozzájárul a líraiság vagy a drámai hatás fokozásához.
Első szólólemeze szépen bebizonyította, hogy Kolonits Klára kivételes képességekkel rendelkező énekesnő. Ennek ellenére az Operaház repertoárjából az összes fent említett darab hiányzik, holott pont ezekben teljesedhetne ki igazán művészete s ezzel együtt énekesi pályafutása is. Sajnos az Opera vezetősége eddig nem mutatott hajlandóságot a változtatásra, így egyelőre csak reménykedhetünk, hogy hamarosan visszatér majd a repertoárba Lamermoori Lucia és Boleyn Anna története.
.
Kolonits Klára: Bel Canto Reloaded
Részletek Rossini, Bellini, Donizetti és Verdi operáiból
Közreműködik: Schöck Atala, Varga Donát, Gábor Géza, valamint Á la cARTE choir és Hungarian Studio Orchestra
Vezényel: Dinnyés Dániel
KKDD-2014
Kiadta: Phoenix Studio,