A Metropolitan Opera új
Anyegin produkciója már DVD-én is hozzáférhető az operarajongók számára. Az előadás legnagyobb erőssége Anna Netrebko nosztalgiával átitatott Tatjana alakítása, valamint a zenekari kíséret szélesen áradó líraisága, ráadásul még drága repjegy sem kell ahhoz, hogy az élmény – a dívával együtt – házhoz jöjjön.
Az otthon, felvételről megtekintett operaelőadások persze nem érnek fel egy teljes színházi élmény nyújtotta műélvezettel, de segítségükkel betekintést nyerhetünk egy-egy világhírű operaház produkcióiba. Így ha nem engedhetjük meg magunknak, hogy New York, London vagy akár a szomszédos Bécs operaelőadásait látogassuk, akkor ma már beszerezhetjük őket DVD-n vagy Blue-ray-en.
A Metropolitan Opera is rendszeresen teszi közkinccsé egy-egy jobban sikerült produkciójának felvételét: az idei évad előadásai közül elsőként az
Anyegin Londonból importált produkciója került kereskedelmi forgalomba, az egyik legkeresettebb szoprán énekesnővel,
Anna Netrebkóval a címszerepben.
Az előadás rendezője, Deborah Warner hatásosan jelenítette meg a 19. század második felének Oroszországát: sikeresen idézte meg a melankolikus, lírai alaphangulatot. Értelmezése nem az egyes szereplők drámájára összpontosít, hanem a zenével összhangban a líraiságra helyezi a hangsúlyt. Csajkovszkij maga nevezte művét lírai jeleneteknek, mert hiányzik belőle a szigorú értelemben vett dramaturgiai zártság: minden felvonásban egy-egy szereplő lelki élete áll a középpontban, a külső történések pedig minimális eseményekre korlátozódnak. Warner a három főszereplő (Tatjana, Lenszkij és Anyegin) lelkének lírai-melankolikus érzelemvilágát szerette volna ábrázolni, minden más részletet a befogadóra bízott. Manapság ezt rendezői megoldást a kritikusok többsége negatívan értékeli, mivel nem tesz hozzá a darabhoz. Ne feledjük azonban, hogy ez is egyfajta rendezői lehetőség, mi több, értelmezés, amire volt, van és a jövőben is lesz igény. Nem feltétlenül kell aktualizálni, modernizálni minden előadást: ha a rendező odafigyel az énekesekre, mint jelen esetben tette, egy ilyen hagyományos operarendezés sem fog jelmezes koncertként hatni.
A nő főszerepet éneklő Anna Netrebko hangszíne az utóbbi években sötétebbé és súlyosabbá vált, mint amilyen pályája elején volt. Ennek következtében éneklése nem az ábrándos kislányt, hanem a reménytelenségből tudatosan a regények világába menekülő, zárkózott lelket mutatta be. Szerepformálásában Tatjana mindig igyekszik megőrizni higgadtságát, és híján van a szélsőséges érzelmeknek. A történet végén az Anyeginnel való újratalálkozásban is több a nosztalgia, mint a feltámadt érzelem.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d56MMagyMXs[/youtube]
Mariusz Kwiecień öblös baritonja szintén nagyon jól illik Anyegin figurájához, de éneklése az egész előadás alatt meglehetősen egysíkú, színtelenül szól. Színészi játéka viszont kifogástalan: a felvételen kiválóan érzékelteti a nagyvilági, lekezelő úrfit, majd a történet végén a társaság kegyeiből kiesett, életunt utazót.
Piotr Beczala szép tenor hanggal van megáldva, amely végig egyenletesen szól itt is, de adós maradt Lenszkij megbántottságának és érzékenységének hatásosabb kifejezésével. Valerig Gergijev interpretációjában a zenekari kíséretet a csendes, bensőséges líraiság jellemezte. A letisztult, visszafogott hangzásvilágot csak helyenként fűti át az izzó drámaiság – például Tatjana és Anyegin újbóli találkozásakor.
A MET új Anyegin DVD-je – ha nem is kifogástalan – minden operarajongónak ajánlott, aki szereti a romantikus operákat és a hagyományos rendezést. Persze nem felejtkezhetünk meg a Netrebko-rajongókról sem, hiszen az énekesnő egészen újfajta dimenzióját tárja fel művészetének Tatjana szerepében. S mindezt az otthonunkban tehetjük meg, hiszen az élmény (Netrebkoval együtt) házhoz jön.
Pontszám:
8/10