Verdi születésének kétszázadik évfordulója alkalmából a Művészetek Palotája és a Sanghaji Nagyszínház közös produkciójában egy ritkán játszott Verdi-operát hallhatott a budapesti közönség: az Attilát. A rendezés sajnos nem sikeredett túl fantáziadúsra, azonban a zenei kivitelezés profizmusa mindenért kárpótolt.
Verdi Attila című operája nem tartozik a szerző népszerű művei közé. Kétségtelen, hogy még nem található meg benne a későbbi nagy Verdi-operákat jellemző szenvedélyes drámaiság és formabontó operastílus. Az áriák felépítése, a balettbetétek, a zenekari részek sok esetben valóban a korszak operastílusának közhelyeit idézik ugyan, mindennek ellenére Verdi nagy dallaminvencióval és kiváló színpadi érzékkel komponálta meg a darabot, hiszen hatásos és magával ragadó drámává alakította a sovány szövegkönyvet, a zene segítségével minden korábbi alkotásánál nagyobb érzékenységgel bontotta ki a benne rejlő lehetőségeket. Kiválóra sikeredett a címszereplő és Odobella lélekábrázolása: áriáik nagy drámai erővel szólaltak meg. Egyaránt erősségei még a szerzeménynek a természeti jelenségeket megjelenítő zenekari részletek, valamint a hol lendületes, izzó szenvedélyű, hol pedig patetikusan lírai kórusbetétek. Fontos lenne tehát nemcsak meghallgatni az operát, hanem repertoáron tartani is, hiszen most áprilisban a Verdi-év apropóján mindössze egyetlenegy alkalommal adták elő a darabot.
A Sanghajban tervezett és ott előállított díszleteket nem hozták el Budapestre (az opera ugyanis ott repertoáron marad): a színpadképet néhány díszletelem (egy diadalívszerű kapu, illetve az ehhez kapcsolódó falromok, talapzat) felhasználásával, vetítéssel állították elő. A jelmezek bár a hun király korát idézték, minden fantáziát mellőzve sablonosak és semmitmondóak maradtak. Ugyanez mondható el a rendezésről is, ami gyakorlatilag kimerült abban, hogy az énekesek kijöttek a színpadra, és elénekelték, amit el kellett énekelniük. Az áriák vigyázzállásban hangzottak el, az énekesek javarészt a közönség felé fordulva adták elő azokat, a rendező, Káel Csaba egyáltalán nem követelt meg tőlük színészi játékot, legalábbis a budapesti bemutatóra. A kórus is csak felvonult, és énekelt: a tömegjelenetekbe nem szorult semmi életszerűség, mozgalmasság.
A zenei kivitelezés azonban mindenért kárpótolt, a nemzetközi szereplőgárda maximálisan kitett magáért. A címszerepet éneklő Giacomo Prestia biztos kézzel uralta szólamát, hatásos és meggyőző alakítást nyújtott: öblös, árnyalt basszusa jól érzékeltette Attila kegyetlen és ellentmondást nem tűrő, fölényes jellemét. Az Eziót megformáló Vlagyimir Sztojanov szintén igazolta nemzetközi hírnevét: baritonja tisztán és könnyedén szólt, illetve az Attilával való alkudozáskor lágyan és behízelgőbben, a hun király elutasítása után ridegebben és ércesebben csengett. Foresto szerepét megformáló José Bros ezzel szemben halványabb teljesítményt nyújtott, több esetben is küszködött a magas hangokkal, és olykor a mélyebb regiszterekben sem sikerült pontosan interpretálnia szólamát: tenorja fénytelen és erőtlen volt.
(fotók: Pető Zsuzsa, forrás: operavilag.net)