A kísérletező, elektronikus zenében utazó ANEZ duójának legutóbbi nagylemeze még 2014 októberében érkezett meg a közönséghez. A
Listen Closelynak azonban kifejezetten jót tesz az idő, így újrahallgatván érdemes róla számot adni.
A Szalai Anesz és Demeter Zoltán által működtetett ANEZ zenekar még 2012-ben alakult, és első,
Mavanama című albumukkal rögtön sikerült is felhívni magukra a figyelmet. Már a debütáló anyagon is fellelhető volt az azóta védjegynek számító experimentális, erősen kísérletezgető, mindig újabb területekre elmerészkedő elektronikus zene, amely jó érzékkel képes vegyíteni az avantgárdabb hangszerkezeteket a klasszikusabb, akár világ- és kamarazenei formulákkal. Mindezek felett pedig az első lemezen végig meghatározó volt Anesz jellegzetesen björkös hangja: a diszkográfia darabjai közül talán ez az első album áll legközelebb az izlandi énekesnő által felépített világhoz – nem véletlen az sem, hogy Anesz a magyar
Björkoustic projektben is nagy szerepet kap. A
Mavanama kalandozósabb hangvétele ellenére egészen befogadható lemezre sikeredett, rajta olyan mai napig is hatni képes számokkal, mint például a
Ting-Kang vagy a címadó dal.
A zenekar következő lemezei jól hallhatóan megpróbálnak fokozatosan eltávolodni a túlzottan direkt és könnyen visszakövethető hatásoktól, és ezzel együtt érezhetően törekednek a minél komplexebb zenei atmoszféra létrehozására. A 2013-as
Dust továbbra is gondosan megőrizte a zenei sokszínűséget: a második lemezen egymást váltják a soulos, pszichedelikus és technohatások. A harmonikusabb dallamok mellett pedig egyre inkább teret kaptak a morózusabb, zörejesebb és így kevésbé bensőséges hangvételt árasztó melódiák is, izgalmas, bár azért helyenként túlzottan is széttartó, mindenáron meghökkenteni akaró végeredményt létrehozva (lásd például
The Terrifying Mind –
Distant párost).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mW-XNJkrqeA[/youtube]
Mindezen előzmények után szinte menetrendszerűen érkezett meg tavaly a legújabb, igazán találó címmel ellátott nagylemez. A
Listen Closely, annak ellenére, hogy a formáció eddigi legegységesebb albuma, nem adja könnyen magát. Noha időről időre felbukkan a kiadványon olyan dal, amely könnyebben képes megtalálni az átlag zenehallgatót, ezekre a futamokra általában élesen elütő szerzemények válaszolgatnak. Így sokszor mintha valamiféle hideg, északi tájat és az ehhez társítható távoli hangulatokat sikerülne felidézni – mint ahogyan például az
Eskimo vagy
Northern Town dalcímek is utalnak erre. A nyitó
Walk Alone azért még egészen egyszerű és légiesen könnyed, de az azt követő címadó darab már jócskán tartalmaz kellemetlenebb, hidegárzósabb részleteket. A lemezen végül is ez a két pólus dominál: párszor még a poposabb, egyszerűbbnek tűnő felvételekbe
(Lüka) is képes becsúszni egy-két elsőre nem oda illőnek tartható hatás.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MSjxSVIZf5A[/youtube]
Öncélúsággal ennek ellenére nem vádolható a
Listen Closely. Érezni ugyan a zenei világ minél következetesebb szétfeszítésében és folytonos kísérletezgetésben álló koncepciót, de valami emlékezetes, újrahallgatandó momentumot mindig sikerül belecsempészni a dallamok közé. Legkiemelkedőbbnek most mégis a nyugodtabb felvételek bizonyultak. A
Titan egyszerű, ugyanakkor fogós lett, szép vokálokkal, háttérben maradó finom elektronikával. Örömteli még, hogy a kamarazenés szerzemények és a fúvós hangszerek ezen az albumon szintén fontos szerephez jutnak, különösen sikerült eltalálni például a
Soft Horns telt, trombitás-kürtös szólamait: itt egészen ünnepi, higgadt muzsikáról van szó. Ezen túl talán jelzésértékű és a pálya következő állomása felé mutathat, hogy a zárlatot jelentő
Restless Travelingben már egyfajta egyensúly hallható ki, ahol a vokál és az elektronika hibátlanul egészíti ki egymást, egyszerre működtetve kellemes és melankolikus hangulatokat – egyúttal tökéletes kivezetést szolgáltatva a jelenlegi kiadvány végén.
A
Listen Closely tehát újabb fontos állomás a zenekar életében: legkevésbé sem kiszámítható albumról van szó egy olyan formációtól, amely szimpatikus módon nem az egyszerűbb utakat szeretné bejárni. Érdemes többször is megpróbálkozni az anyaggal, különösen a (hírek és videók szerint egyaránt eseményszámba menő) koncerteken.
Következő koncert: 2015. április 25. 20:00, G3 Rendezvényközpont